- 1 Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty -7 – انقلابی در هوش مصنوعی دشمنان
- 2 هیتمن 3-6 – دشمنان ساده اما پیچیده
- 3 The Last of Us قسمت 2-5 – دشمنان واقع بینانه
- 4 Middle-earth: Shadow of War -4 – دشمنان با حافظه
- 5 Wildfire-3 – هوش مصنوعی انعطاف پذیر
- 6 Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain -2 – هوش مصنوعی پیشرفته با قابلیت یادگیری و تکامل
ارائه هوش مصنوعی بی عیب و نقص در بازی های مخفی کاری از دیرباز یکی از بزرگترین چالش های فنی و تعادلی در توسعه این آثار به حساب می آمد. امروز قصد داریم در مورد 7 بازی مخفی کاری مختلف صحبت کنیم که توانسته اند با حفظ تعادل در سختی، دقت هوش مصنوعی و رسیدن به حداکثر تکامل از نظر فناوری، تجربه ای منحصر به فرد را به بازیکنان ارائه دهند.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty -7 – انقلابی در هوش مصنوعی دشمنان

اگر بخواهیم MGS2 را با استانداردهای فعلی صنعت بازی اندازه گیری کنیم، نمی توان آن را یکی از بهترین بازی های مخفی کاری با هوش مصنوعی پیشرفته دانست. اما به عقیده بسیاری، تا زمانی که Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty در سال 2001 عرضه شد، هوش مصنوعی آن به سطحی از واقع گرایی در رفتار دشمن رسیده بود که استانداردهای جدیدی را در سبک خود و عناوین بعدی در این ژانر تعیین کرد. سری متال گیر.
علاوه بر این، Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty یکی از اولین عناوینی بود که از متخصصان واقعی نظامی برای طراحی دشمنان باورپذیر و هوشمند استفاده کرد. این توجه به جزئیات منجر به موارد بسیار ظریفی مانند نحوه ارتباط دشمنان با یکدیگر و واکنش های واقع بینانه آنها به اقدامات بازیکن شد.
هیتمن 3-6 – دشمنان ساده اما پیچیده

فرنچایز Hitman به طور کلی به دلیل نبوغ هوش مصنوعی دشمنانش شناخته نمی شود. در واقع رفتار دشمنان و شخصیت های این سریال همیشه موضوع اصلی شوخی ها و شوخی های طرفداران بوده است. اما اگر از منظر فنی به این سری به خصوص Hitman 3 نگاه کنیم، متوجه دستاوردهای جالب بسیاری خواهیم شد.
طراحی هوش مصنوعی دشمنان در Hitman 3 با توجه به تنوع گیم پلی که بر اساس اقدامات بازیکن و رویدادهای محیطی تغییر می کند، از نظر فنی دشوار است. دادن آزادی به بازیکنان برای انجام ماموریتهای مختلف به روشهای مختلف، نیازمند دشمنان بسیار باهوشی است که بتوانند با توجه به انتخابها و شرایط محیطی بازیکن، تا حد امکان واقعی واکنش نشان دهند و در عین حال قابل پیشبینی باشند. عناوین کمی موفق به طراحی چنین هوش مصنوعی شده اند و Hitman 3 یکی از آنهاست.
The Last of Us قسمت 2-5 – دشمنان واقع بینانه

اگرچه The Last of Us Part 2 را نمی توان یک ورودی کاملا مخفیانه در نظر گرفت، اما به دو دلیل در لیست ما قرار می گیرد: اول اینکه مخفی کاری بخش مهمی از گیم پلی این عنوان است و دلیل دوم هوش مصنوعی بودن منحصر به فرد بازی است.
برخلاف بازیهای دیگر، دشمنانی که در The Last of Us Part 2 با آنها روبرو میشوید، نوعی ارتباط عاطفی با یکدیگر نشان میدهند. کشتن هر یک از دشمنان باعث خشم رفقای او شده است که برای انتقام از شما دست به هر کاری می زنند. حتی گاهی اوقات می توانید بشنوید که ناراحتی یا عصبانیت خود را از دست دادن دوستانشان ابراز می کنند. علاوه بر این، دشمنانی که تجربه آموزش رزمی دارند از تاکتیک ها و ترفندهای مختلفی مانند تله یا جستجو برای مقابله با شما استفاده می کنند و رفتار آنها را واقعی تر و قابل باورتر می کنند.
Middle-earth: Shadow of War -4 – دشمنان با حافظه

هوش مصنوعی Middle-Earth: Shadow Of War بدون شک به لطف سیستم خارق العاده Nemesis یک سر و گردن بالاتر از سایر عناوین سبک خود است. این سیستم به نوعی طراحی پیشرفته دشمن در نظر گرفته می شود که به آنها مزیت “حافظه” را می دهد. این ویژگی به دشمنان اجازه می دهد تا اقدامات و دیالوگ های گذشته بازیکن را به خاطر بسپارند و بعداً از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال، دشمنی که قبلاً شکست داده اید، وقتی دوباره ملاقات کنید، به شما طعنه می زند و به آخرین نبرد شما و نحوه پیروزی در برابر شما اشاره می کند.
متأسفانه این سیستم انقلابی توسط برادران وارنر در اداره ثبت اختراع و حق چاپ ایالات متحده ثبت شد. و سایر بازی ها مجاز به استفاده از آن نیستند. این نوآوری دشمنان را از موجودات فراموش شدنی که فقط نقشه را پر می کنند به شخصیت های مهم و پویا تبدیل می کند و اگر استودیوهای دیگر می توانستند از آن استفاده کنند، امروز شاهد بهبود و ارتقای چشمگیر آن بودیم.
Wildfire-3 – هوش مصنوعی انعطاف پذیر

بدون شک Wildfire یکی از کم ارزش ترین عناوین مستقل است. در ابتدا دشمنان حاضر در دنیای Wildfire بسیار ساده و معمولی به نظر می رسند، اما پس از پیشروی در داستان و کسب مهارت های مختلف، با پیشروی متوجه انطباق و تکامل باورنکردنی آن ها خواهید شد.
دشمنان به اقدامات بازیکن و ابزار آنها واکنش نشان می دهند و شما باید با استفاده از تاکتیک های خاص، ترساندن، فرار و به دام انداختن با آنها مقابله کنید. این انعطافپذیری به بازیکن اجازه میدهد تا با استفاده از استراتژیهای مختلف ماموریتها را به پایان برساند.
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain -2 – هوش مصنوعی پیشرفته با قابلیت یادگیری و تکامل

برای سالیان متمادی سری متال گیر سالید به کارگردانی هیدئو کوجیما یکی از پیشگامان ژانر مخفی کاری محسوب می شد. از جمله بازی های جذاب این سری، Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain با پیشرفته ترین هوش مصنوعی دشمنان، تجربه ای چالش برانگیز را در اختیار بازیکن قرار می دهد. در واقع، حتی پس از گذشت 9 سال از انتشار اولیه و تکمیل نشدن مراحل ساخت، همچنان ویژگی های جدیدی از محیط و هوش مصنوعی بازی توسط بازیکنان کشف می شود.
در این قسمت از سری متال گیر، دشمنان به صورت پویا با اقدامات بازیکن سازگار می شوند. به عنوان مثال، اگر بازیکن تعداد زیادی سرباز را در یک پایگاه از بین ببرد، پایگاه های همسایه سربازان بیشتری را برای محافظت از خود مستقر خواهند کرد. به همین ترتیب، اگر بازیکن از سلاح های دوربرد زیادی استفاده کند، پس از مدتی سربازان از زره بدن برای مبارزه با شما استفاده خواهند کرد. این هوش مصنوعی مقیاسپذیر و پیشرفته به دشمنان بسیار آگاه اجازه میدهد تا به گیمپلی شما واکنش نشان دهند و تأثیر زیادی در واقعیتر کردن جنبههای مختلف گیمپلی دارد.
Echo-1 – هوش مصنوعی به اندازه بازیکن هوشمند

Echo هوش مصنوعی پیچیده خود را نه با نوشتن کدهای پیشرفته تر، بلکه با استفاده از یک ایده خلاقانه از سایر عناوین مخفیانه متمایز می کند. این عنوان که توسط Ultra Ultra Studio ساخته شده است، اعمال بازیکن را مانند یک آینه بازتولید می کند. زمانی که چراغهای محیط بازی روشن است، هوش مصنوعی دشمنان بر تمامی اقدامات شما مانند تیراندازی، حرکت، عبور از موانع یا حتی باز کردن قفل درها نظارت میکند و پس از مدتی خاموش و روشن کردن مجدد چراغها، اقداماتی را انجام میدهید که شما انجام میدهید. به یاد داشته باشید که او علیه شما استفاده خواهد کرد.
این سیستم نوآورانه بازیکن را وادار می کند تا برای زنده ماندن دست به نوآوری بزند و در عین حال دشمن را مجبور می کند امکان کپی کردن هر حرکت را در نظر بگیرد.
بسیاری معتقدند عنوان Echo با توجه به اینکه توسط گروه کوچکی از توسعه دهندگان تولید شده است، سزاوار حمایت بیشتر گیمرها است. در حالی که سایر عناوین سعی می کنند با پیچیده تر کردن کد، هوش مصنوعی دشمن را بهبود بخشند، Echo به طور خلاقانه ای بر این مانع فنی غلبه می کند و به بازیکن اجازه می دهد تا با مشاهده اعمال و رفتار خود هوش مصنوعی دشمن را تمرین کند.