اما داوطلبان برای انتقال شماره موبایل خود چه باید بکنند؟ متقاضیان ترابردپذیری شماره می توانند با مراجعه حضوری به دفاتر تجاری اشتراک و یا وب سایت اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکه خود را دارد از وضعیت ترابردپذیری شماره مطلع شده و پس از تایید شرایط و ارائه اطلاعات لازم، درخواست خود را ارائه دهند.
مشترکان قبل از درخواست ترابرد شماره به چند نکته توجه کنند: مشترکین سیم کارت دائمی برای مهاجرت به اپراتور دیگر بدهی عملیاتی خود را پرداخت کنند زیرا پس از آن اپراتور فرآیند انتقال را تکمیل می کند. بنابراین باید به قبض اولیه اعلام شده توسط اپراتور ارسال کننده توجه کرده و ظرف 24 ساعت آن را پرداخت کنند. ضمناً اعتبار کارت های اعتباری پس از انتقال باطل خواهد شد، بنابراین مشترکین کارت اعتباری باید قبل از انتقال از کارت اعتباری خود استفاده کنند.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
متقاضیان سرویس انتقال شماره تلفن همراه می توانند با مراجعه حضوری به دفاتر اشتراک و یا وب سایت اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکه آن را دارند، از شرایط انتقال شماره مطلع شده و درخواست خود را ارائه دهند.
درخواست انتقال شماره به پنج دلیل قابل رد است و در صورت وجود هر یک از این دلایل، اپراتور باید دلیل رد درخواست را به مشترک اعلام کند. دلیل اول عدم احراز هویت است، مانند مغایرت اطلاعات تماس اعلام شده با اطلاعات تماس دارنده شماره؛ عدم رعایت ماهیت حقوقی و واقعی؛ این یک شماره مجوز و یک شماره گروه است.
عدم رعایت انتقال همتا به همتا مانند درخواست انتقال از سیم کارت دائمی به کارت اعتباری و بالعکس یکی دیگر از دلایل رد درخواست انتقال است. دلیل دیگر تصمیمات مراجع ذیصلاح است. از جمله بلوک با نامه دادگاه؛ یا به دلایلی که رگولاتور اعلام کرده مسدود شده است.
متقاضیان ترابرد شماره می توانند به آدرس سایت اپراتورهای تلفن همراه، شرکت ارتباطات سیار ایران به نشانی join.mci.ir، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به آدرس eform.irancell.i و شرکت خدمات ارتباطی رایتل به آدرس rightel.ir/mnp مراجعه کنند.
شماره پروانه، شماره مرتبط با مشترکینی است که طبق قراردادهای منعقده با اپراتور، باید تعهداتی را برابر شرایط فسخ قرارداد خود برای خروج از اپراتور فعلی انجام دهند. برای استفاده از این کد برای رد درخواست انتقال مشترک، اپراتور باید قبل از ارسال این شماره ها، تاییدیه مناسب را از سازمان اخذ کند. شماره گروه تعداد مشترکینی است که سیم کارت آنها به دستور سازمان یا موسسه خاصی برای فعالیت فعال شده است و بدون تایید این موسسه نمی توانند از شبکه اپراتور خارج شوند. شماره های گروه شامل شماره آزمایش، پرسنل اپراتور و نمایندگان فروش اپراتور است که توسط اپراتور به آنها اختصاص داده شده است.
آیا امکان لغو انتقال وجود دارد؟
قبل از بهره برداری تجاری، پروژه MNP به مدت یک ماه و نیم به صورت آزمایشی به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترها و بررسی هر گونه مشکل اجرا شد. در این مدت باگ های نرم افزاری و میزان اطمینان فرآیند پیاده سازی مورد بررسی قرار گرفت و در تعامل با اپراتورهای تلفن همراه، اشکالات فنی برطرف شد. با آزمایش نسخه نهایی نرم افزار، طرح ترابردپذیری شماره موبایل در شهریور ماه 1395 رسماً در کشور راه اندازی شد.
هر مشترک برای هر شماره می تواند تا دو بار در سال درخواست انتقال شماره را داشته باشد. برای اولین درخواست انتقال به اپراتور دیگر، متقاضی باید حداقل سه ماه مشترک اپراتور فعلی بوده و سه ماه از فعال بودن سیم کارت وی گذشته باشد. برای درخواست های بعدی حمل و نقل عمومی فقط فعال سازی سیم کارت (بدون مهلت سه ماهه) کافی است.
درخواست مشترکین ممکن است خارج از ساعات و روزهای کاری توسط اپراتورها دریافت شود، اما درخواست ترابرد شماره در ساعات و روزهای کاری یعنی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 17 توسط مرکز مدیریت ترافیک رسیدگی می شود.
شماره مشترک پس از انتقال تغییر نمی کند و پس از انتقال، مشترک می تواند مانند سایر مشترکین اپراتور جدید (اپراتور گیرنده) از کلیه محصولات و خدمات اپراتور بهره مند شود. علاوه بر این، سیم کارت دائمی فقط به سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری فقط به سیم کارت اعتباری قابل انتقال است. در صورت درخواست حمل و نقل و تا زمان فعالسازی سیمکارت جدید در اپراتور مقصد، رومینگ بینالمللی و تماسهای خارج از کشور برای سیمکارت قبلی مشترکین دائمی مسدود میشود. از آنجایی که هر مشترک با هر اپراتور در نهایت می تواند 10 شماره تلفن همراه (اعم از اعتباری و دائمی) داشته باشد، بنابراین برای مشترکی که دارای 10 سیم کارت با اپراتور گیرنده است، این امکان وجود ندارد.
دلایل رد درخواست حمل و نقل شماره مشترک
به گزارش ICTNN، ترابردپذیری شماره موبایل قابلیتی است که به کاربران امکان تعویض اپراتور تلفن همراه با حفظ شماره را می دهد، با این قابلیت کاربر نیازی به تغییر شماره به تغییر اپراتور ندارد. بدون تلفن همراه و بدون اطلاعیه بیشتر. بنابراین اگر از هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوشش اپراتور خود رضایت ندارید، می توانید بدون نگرانی از تغییر شماره از خدمات جذاب و راحت سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنید.
در صورت انصراف مشترک از درخواست خود در حین انتقال، مشترک می تواند 15 دقیقه قبل از شروع فرآیند اجرا یعنی 15 دقیقه قبل از اتمام سیم کارت قبلی، درخواست خود را برای انصراف از طریق تماس با اپراتور گیرنده اعلام کند. گزینه انصراف برای مشترک از طریق کد رهگیری تا زمان تکمیل فرآیند در درگاه اپراتور گیرنده فعال است.
متقاضیان سرویس ترابرد شماره، برای اطلاع از جزئیات سرویس و مزایا و معایب آن باید بدانند که اپراتورهای تلفن همراه موظفند جزییات این طرح و نحوه استفاده از سیم کارت جدید را با درج آن در درگاه و یا با ارائه اطلاعات اجرا کنند. در دفاتر اطلاع رسانی به مشترکین از امور متقاضیان. در حال حاضر اطلاعات لازم در قالب راهنما و سوالات متداول در درگاه اپراتورهای تلفن همراه بارگذاری شده است.
یکی دیگر از دلایل درخواست حواله این است که سیم کارت شماره درخواستی کمتر از 3 ماه فعال بوده است (این 3 ماه به عنوان شماره مربوطه در اختیار شخص حقوقی/شخص حقیقی و فقط برای اولین انتقال محسوب می شود). همچنین در صورت دائمی نبودن سیم کارت و عدم پرداخت به موقع صورتحساب صادر شده توسط اپراتور صادرکننده توسط مشترک (این مورد شامل مشترکین اعتباری نمی شود) این درخواست رد می شود.
از ثبت درخواست ترابرد مشترک تا فعال سازی سیم کارت، فرآیند انتقال برای سیم کارت های اعتباری تا دو روز و برای سیم کارت های دائمی تا سه روز طول می کشد. همچنین بر اساس سند ضوابط کسب و کار طرح ترابرد پذیری پس از ارسال درخواست مشترک در ساعات اداری توسط اپراتور هدف، مرحله تایید اولیه برای مشترکین اعتباری توسط اپراتور اصل و برای مشترکین دائمی حداکثر ظرف مدت 24 ساعت انجام خواهد شد. تا 48 ساعت ساعت در صورت مسائل حقوقی و مالی، توسط مشترک رفع می شود.
متقاضیانی که در فرآیند درخواست سرویس ترابرد شماره با مشکل مواجه می شوند، در وهله اول با تماس با مرکز تماس و یا مراجعه به امور اشتراک اپراتور مشترک، پیگیری لازم را انجام دهند و اپراتور گیرنده پاسخگوی رفع مشکلات می باشد. موجودی. در مرحله دوم می توانند مشکلات خود را از طریق تماس با سامانه پاسخگویی 195 و یا مراجعه به سایت این سامانه به نشانی www.195.ir گزارش تا پیگیری لازم برای رفع آن انجام شود.
سوالاتی که ممکن است در مورد طرح حمل و نقل ایجاد شود
در فرآیند انتقال، سیم کارت حامل جدید باید پس از ثبت نام و احراز هویت اپلیکیشن به مشترک تحویل داده شود و پس از غیرفعال شدن سیم کارت مشترک قبلی، سیم کارت جدید فعال می شود. نحوه تحویل سیم کارت با توجه به تصمیم اپراتورها متفاوت است. فرآیند تحویل سیم کارت خام به مشترک به دو صورت انجام می شود که مشترک می تواند به دفاتر بازرگانی مشترکین مراجعه و پس از ثبت درخواست خود و طی مراحل احراز هویت، سیم کارت جدید و یا اپراتور دریافت کننده را از طریق فعال نماید. پست شرکت یا شرکت های همکار، پس از احراز هویت، سیم کارت جدید را در اختیار مشترک قرار دهند تا پس از تایید دریافت، سیم کارت قدیمی غیرفعال شود.
در صورت انصراف پس از انتقال، مشترک می تواند با مراجعه به این اپراتور به عنوان انتقال جدید درخواست بازگشت به اپراتور قبلی را داشته باشد که در این صورت مشترک می تواند بدون محدودیت زمانی به شبکه اپراتور قبلی بازگردد. اگر اپراتور قبلی اپراتور پایه مشترک نباشد، تعداد نقل و انتقالات در سال (دو بار در سال) رعایت می شود.
مشترک می تواند دو بار در سال از سرویس انتقال شماره استفاده کند و هزینه ها و تعرفه های خدمات پس از انتقال تغییر می کند و پس از انتقال، هزینه کلیه خدمات بر اساس تعرفه اپراتور دریافت کننده (جدید) محاسبه می شود. هنگام انتقال شماره موبایل، تمام اطلاعاتی که قبلاً روی سیم کارت بوده است مانند دفترچه تلفن حذف می شود، زیرا تغییر سیم کارت مانند سوزاندن سیم کارت قبلی و دریافت سیم کارت جدید است. علاوه بر کارت های اعتباری، مبلغ اعتبار صفر خواهد بود.
تحریریه ICTNN شبکه خبری