محمد رضا امروز (شنبه) در اولین جلسه شورای هماهنگی امور اجرایی در دولت چهاردهم ، با اشاره به روابط بسیار خوب دولت با سایر قدرتها و همچنین برگزاری جلسات مختلف و مشترک در سطح سر و معاونین دولت.
وی به عنوان “تعامل” به عنوان استراتژی دولت در رابطه با بخش های مهم قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: “در آغاز دولت چهاردهم ، در دادگاه عدالت اداری یا سازمان بازرسی موضوعاتی وجود داشت که پس از مذاکرات متوجه شدیم که بخش حقوقی بدن در دادگاه حضور نداشته است و قاضی دستور داده است که گزارش های لازم را در بازپرداخت فعال کند.”
آرف خاطرنشان کرد: قبل از اینکه پرونده ها به دادگاه ارسال شود و شکایت شکایت شود ، موضوعات موجود در بخش های حقوقی باید مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد و با توجه به رابطه خوب دولت با قوه قضاییه ، برداشت های مختلف از یک قانون باید با همکاری حل شود.
آرف همچنین بر اهمیت وضعیت دفاتر و ادارات حقوقی در بدن دولت و وزارتخانه ها تأکید کرد و گفت: “ادارات حقوقی تحت نظارت رئیس دستگاه و وزارتخانه هستند و قطعنامه شورای اداری کافی است که تحت نظارت رئیس دستگاه باشد.”
معاون اول رئیس جمهور همچنین بر تفکیک بخش حقوقی امور پارلمانی در دستگاه تأکید کرد: جدایی بخش حقوقی از پارلمان به دلیل تفاوت اقداماتی که ما در تعداد بخش های وزارتخانه ها محدودیت داریم ، ضروری است ، اما در آژانس های بزرگ ، این جدایی امکان پذیر است و وضعیت حقوقی امور برطرف خواهد شد.
آرف گفت: وزیران معتقدند که تعداد سؤالات و نکات مربوط به مجمع مشورتی اسلامی بیش از دوره گذشته نسبت به دوره قبلی است که به دلیل عدم رابطه نزدیک و تعامل امور حقوقی و پارلمان مجمع مشورتی اسلامی است ، اما اگر بخش حقوقی و پارلمان جدی تر باشد. دستگاه ها برطرف می شوند.
معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد که بخشی از مشکلات به دلیل عدم توجه به قانون است و می گوید که اساس قوانین و تهیه پیش نویس اولیه بخش قانونی دستگاه ها است و در مراحل بعدی این بندها و پیش نویس مواد قانون را تغییر نمی دهد ، که بستگی به کیفیت پیش نویس دارد که گاهی اوقات تغییر در دولت دارد.
این عارف به تفسیرهای یک قانون توسط یک متخصص توسط یک متخصص در مورد سایر مشکلات و مشکلات بخش حقوقی کشور اشاره کرد: اگر هر بخش و دستگاهی بر اساس نظر خود در مورد دولت و قانون عمل کند ، این برداشت های غیر ضروری منجر به غیرقانونی و اقدامات غیرقانونی می شود و قانون یک قانون و یک قانون خواهد بود و اگر متخصص بتواند پاسخ دهد.
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت که قوانین و لوایح باید مطابق با سادگی ، محبوب و برای درک عمومی باشد: لوایح باید حداقل درک ساده و عمومی باشد به طوری که دو تفسیر متفاوت دارای تفسیرهای متفاوتی هستند که دارای تفسیرهای مختلفی هستند که توسط شورای مصلحت و مجمع مشاوره اسلامی ارائه شده است.
AREF با اشاره به تلاش های جدی مجمع مشورتی اسلامی و معاون رئیس جمهور امور حقوقی در دولت چهاردهم برای رعایت قوانین ، تأکید کرد: برای یک موضوع خاص باید دو قانون متفاوت وجود داشته باشد.
معاون رئیس جمهور بر لزوم تهیه قوانین در زمینه فضای مجازی تأکید کرد: ما برای انجام قوانین فضای مجازی اقدامات کمی انجام داده ایم و ما نتوانسته ایم فن آوری های لازم را در فضای مجازی بخصوص در بحث امنیت سایبری توسعه دهیم. این برای دولت و قانونگذاران مهم است که کاملاً متفاوت از مقاله و فضای کلاسیک است ، و قوانین سنتی را نمی توان در فضای مجازی گسترش داد و از برخی از خطاهای آن جلوگیری کرد. این کشور در فضای مجازی به قوانین واضح و قانع کننده نیاز دارد.
آرف با پرداختن به ادارات حقوقی دولت و آژانس ها ، خاطرنشان كرد كه ادارات حقوقی نیز دارای تخصص دستگاه ها هستند و وظایف آنها كمتر از سایر قسمت های دستگاه نیست.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط رهبر عالی ، تأکید کرد: تولید و سرمایه گذاری دو چالش مهم در قانون برنامه هفتم است که یک استراتژی عالی و بودجه سالانه است ، قطع سالانه قانون برنامه و نامگذاری سال ، کاهش سالانه سیاست های عمومی به عنوان قانون است.
آرف گفت که موانع حقوقی موانع مهمی برای سرمایه گذاری است ، با تأکید: حذف موانع قانونی برای سرمایه گذاری ، وظیفه بخش های حقوقی آژانس ها و وزارتخانه ها است زیرا سرمایه گذاری و نحوه تعامل با سرمایه نیاز به اعتماد دارد و از طرف دیگر برخی از موانع تولید.
معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد که بخش های حقوقی مسیر رفع موانع دولت و تعامل با دولت را نشان می دهد و می گوید: “ما قانون استخدام سرمایه را در سال 6 نوشتیم و در آن زمان توسط وزارت امور اقتصادی و امور مالی مطرح شد تا موانع سرمایه گذاران را برطرف کنیم ، اما ما قانون را تغییر ندادیم.
با اشاره به دارایی های مردم در داخل و همچنین ایرانیان در خارج از کشور و سرمایه گذاری های خارجی ، آره خاطرنشان کرد: اگر قوانین ، معیارها و مقررات شفاف نباشند ، این وجوه به این امر جاری نمی شود و ما طعم و مزه ای نداریم که به سرمایه گذار اعتماد نداشته باشد.
وی در ادامه توصیه هایی را برای بخش های حقوقی توضیح داد و گفت: “سازمان های حقوقی نقش استراتژیک در تحقق خیر ، پاسخگو و باهوش دارند که می تواند به دستگاه ها و ادارات حقوقی مشاوران حقوقی دولت و آژانس ها کمک کند.”
معاون اول رئیس جمهور بر لزوم تحول در سیستم حقوقی سنتی و کلاسیک تأکید کرد و گفت که باید با رویکرد چابکی ، تسهیل و بوروکراسی ، که در حال حاضر در تولید چندین ماه به تأخیر افتاده است ، تحول سیستم حقوقی انجام شود و در کشور ما هدف از نوشتن قانون جلوگیری نمی شود. این قانون متوقف شده و از طریق قوانین عمل می کند زیرا کمتر از یک درصد از افراد متخلف را پیدا می کند و صورتحساب ها و آئین نامه باید هدف تسهیل را دنبال کنند و کشتی گیری هنر حل مشکلات و کمک به سرمایه گذاران و بخش تولید نیست.
آرف بر بخشهای حقوقی آژانس ها و وزارتخانه ها تأکید کرد تا قوانین را برای جلوگیری از مشکلات قانونی مدیران به دلیل میراث گذشته اصلاح کنند و گفت که گاهی اوقات به دلیل پرداخت غیر پرداخت مدیر قبلی ، از یک مدیر فعلی جلوگیری می شود و سایر مشکلات باید برطرف شود و مدیر حل شود. نتیجه انسانهای کارآمد وارد میدان نمی شود.
آرف بر تدوین سازوکارهای حقوقی برای حمایت از تولید داخلی و ممنوعیت واردات کالاهای مشابه که در داخل کشور تولید می شود تأکید کرد: پس از برنامه توسعه سوم در ریل های تولید و افراد پشتیبانی شده و کیفیت کالاهای ایران در دهه 1980 و به دلیل بسته بندی نامناسب کالاهای ایرانیا افزایش یافت. رهبر عالی
معاون اول رئیس جمهور گفت كه ما نه تنها برای تولید كالاها برای 5 میلیون ایرانی بلکه برای جمعیت منطقه و حتی فراتر از آن ادعا می كنیم: “تولید مکانیسم های پشتیبانی و تشویق باید فراهم شود ، و همچنین تمرکز بیشتری در تحقیق و توسعه کارخانه ها و مراکز تولیدی برای افزایش کیفیت کالا و رقابت در منطقه”.
آرف در مورد تجدید نظر و به روزرسانی قوانین برای پاسخ به تحولات روز جهانی گفت: در عصر اطلاعات و اطلاعات فراملی ، میزان تولید اطلاعات با 5 سال گذشته قابل مقایسه نیست و قوانین باید پاسخگوی تحولات و نیازهای جهان باشند زیرا نیاز امروز با 5 سال گذشته متفاوت است.
Aref با تأکید بر اهمیت تقویت و هم افزایی واحدهای حقوقی آژانس ها و وزارتخانه ها گفت: هماهنگی و هم افزایی بین سازمان های دولتی و وزارتخانه ها نه تنها یک مسئولیت است بلکه در قانون اساسی است که دولت مسئولیت مشترک دارد که ما باید در همه بخش ها و شرکای حقوقی در امور حقوقی دولت گسترش دهیم.
معاون اول رئیس جمهور ، با اشاره به اینكه ما در ابتدای دولت از شکایت یکدیگر جلوگیری كردیم ، ادامه داد: “آژانس های دولتی و وزارتخانه ها حق ندارند قبل از به دست آوردن اداره حقوقی آژانس ها ، كه باید در درک مشترک ، هم افزایی و مسئولیت حرکت كنند ، از یکدیگر شکایت كنند.”
Aref همچنین بر اهمیت صحت در نتیجه گیری قراردادهای دولتی در بخش های بین المللی تأکید کرد و گفت که برخی از مشکلات آژانس ها در دادگاه های بین المللی به دلیل نادرستی و عدم آشنایی تخصصی با قوانین بین المللی بوده است و ما در این بخش ها هزینه های بالایی داشته ایم.
معاون اول رئیس جمهور بر لزوم توانمندسازی و آموزش مدیران حقوقی تأکید کرد: هزینه کردن مدیر خوب سواد و شاخص و برجسته کافی نیست و باید در همه بخش ها آموزش مداوم انجام شود و اگر بخش های قانونی مراقب دولت و آژانس ها نباشند ، من آسیب دیده ام.
Aref همچنین با تأکید بر فن آوری های نوظهور و دیپلماسی قانونی در مورد قانون اظهار داشت: ما باید از همه فناوری ها استفاده کنیم و نمی توانیم با اعتقادات سنتی از حقوق دستگاه ها دفاع کنیم.
معاون اول رئیس جمهور بر لزوم هماهنگی در دولت تأکید کرد: هماهنگی در بخش های دولتی که با یک قانون متفاوت است بسیار مهم است ، و چنین جلساتی برای هماهنگی و هم افزایی بسیار مهم است که در ارتقاء اهداف و ارتقاء کارآیی و حاکمیت قانونی و پاسخگو بسیار مؤثر است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات