به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ICTNN، اواخر سال 97 سامانه رصد شکایات مردم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با عنوان «پاسخگویی به شکایات ICT» راه اندازی شد.
این سامانه به منظور پاسخگویی به شکایات مشترکین با هدف بهره مندی از نظرات آنان در جهت ارتقای کیفیت خدمات، نظارت موثرتر بر عملکرد ارائه دهندگان خدمات، تسریع در عیب یابی شبکه های ارتباطی، فناوری اطلاعات و خدمات پستی راه اندازی شده است.
در سامانه جدید امکان ثبت شکایات بر اساس موقعیت جغرافیایی محل، نوع خدمات مشترک و به تفکیک خدمات دهندگان وجود دارد.
در این سامانه که آمار شکایات به صورت آنلاین در دسترس است، تاکنون 702 هزار و 216 شکایت به ثبت رسیده است. از این تعداد 685810 نفر (97 درصد) به شکایاتشان خاتمه یافته و بقیه در حال رسیدگی است. این آمار نشان می دهد روزانه تقریبا 50 شکایت در این سامانه ثبت می شود.
20000 شکایت در 2 ماه
از ابتدای سال جاری تاکنون 20 هزار و 153 شکایت ثبت شده و 14 هزار و 92 شکایت (70 درصد) خاتمه یافته است.
آماری که در این داشبورد به روز می شود حاکی از آن است که در یک ماه گذشته بیش از 15000 شکایت در حوزه ارتباطات ثبت شده است که از این تعداد بیش از 9000 شکایت (62 درصد) بررسی و خاتمه یافته است.
اینترنت با 351 هزار شکایت در راس
از زمان راه اندازی این سامانه تاکنون 351 هزار و 217 شکایت در خصوص مشکلات اینترنتی ثبت شده و به بیش از 343 هزار شکایت در این زمینه رسیدگی شده است.
در دو ماه گذشته از سال 1401 تاکنون بیش از 7000 شکایت تایید شده است که از این تعداد به 5299 شکایت رسیدگی شده است. تعداد شکایات در یک ماه گذشته 5314 مورد بوده که از این تعداد 68 درصد (3638) رسیدگی شده است.
تلفن ثابت در رتبه دوم شکایات مردمی
بزرگترین شکایت بعد از اینترنت مربوط به تلفن ثابت است. بر اساس آخرین آمار، 165 هزار و 742 شکایت در حوزه تلفن ثابت، 148 هزار و 620 شکایت در حوزه تلفن همراه، هزار و 361 شکایت در حوزه ارزش افزوده، 20 هزار و 91 شکایت در حوزه خدمات پستی، 8 هزار و 715 شکایت در حوزه پیشخوان دولت. دفاتر و 6470 شکایت در زمینه مشکلات مربوط به تشعشع دکل های مخابراتی در این سامانه ثبت شده است.