Shawn Layden، مدیر اجرایی سابق پلیاستیشن، در مصاحبهای با رسانه The Ringer گفت که بازیهای خدماتی زنده را نمیتوان «بازیهای واقعی» دانست، بلکه «دستگاههای تعاملی با اقدامات تکراری» را در نظر گرفت. او تاکید کرد که یک بازی واقعی باید دارای سه عنصر اساسی داستان، شخصیت و جهان باشد. به گفته لیدن، آثار موفقی مانند Horizon، God of War و Uncharted همگی دارای این ویژگی ها هستند.

لیدن که در سال 2019 سونی را ترک کرد، دلیل دقیق این تصمیم را اعلام نکرد، اما در همان مصاحبه توضیح داد که مدل سرویس زنده در حوزه تخصصی او نیست. در آن زمان، سونی سرمایه گذاری زیادی روی این ژانر انجام داده بود و قصد داشت تا سال 2026 بیش از دوازده بازی لایو اکشن منتشر کند، اگرچه بعداً این تعداد به نصف کاهش یافت. برخی از این پروژهها، مانند کنکورد، با شکستهای جدی مواجه شدند، در حالی که بازیهایی مانند Helldivers 2 موفقیتهای بزرگی داشتند.
Joost van Dreunen محقق بازی به The Ringer گفت:
خرابی سرویس Live سونی آزاردهنده است، اما کشنده نیست. حتی اگر سرویس Live با شکست مواجه شود، کسب و کار پلی استیشن 5 همچنان قوی است. خطر واقعی سقوط نیست، بلکه اتلاف وقت و منابعی است که میتوان به نقاط قوت تثبیت شده سونی اختصاص داد.
سونی در حال حاضر بیش از 1.45 میلیارد دلار در Epic Games، سازنده بازی Fortnite سرمایه گذاری کرده است و احتمالاً از ادامه رشد این بازی سود خواهد برد. علاوه بر این، این شرکت به توسعه پروژه های خدمات زنده خود ادامه می دهد و بازی بعدی در این مسیر ماراتن استودیو Bungie است، اثری که با تاخیرهای پی در پی و جنجال سرقت هنری مواجه شده است.
لیدن در ادامه هشدار داد و افزود:
کسب و کارها نباید به خدمات زنده به عنوان یک راه حل نجات مالی نگاه کنند. اگر با این فکر وارد این عرصه می شوید که روزانه هزاران پول به دستتان می رسد، بدانید که برای اکثر کسب و کارها اینطور نیست.
در سال 2023، کانی بوث، یکی از چهره های کلیدی پلی استیشن، پس از بیش از 30 سال شرکت را ترک کرد. او هرگز دلیل این تصمیم را فاش نکرد، اما دیوید اسکات جاف، خالق Twisted Metal و یکی از خالقان God of War، ادعا کرد که Booth اخراج شده است. جفی در این مورد توضیح داد:
او اخراج شد. نه انصراف داد، نه بازنشسته شد، نه شرافتمندانه بازنشسته شد. اخراج شد
جفری همچنین ادعا کرد که جیم رایان، مدیر عامل وقت، به تیمهای داخلی دستور داده است تا تمرکز بیشتری روی تولید بازیهای Live Service داشته باشند، دستوری که ظاهراً باعث نارضایتی برخی از توسعهدهندگان شد و در نهایت باعث شد که Conny Booth مقصر این وضعیت شناخته شود.
یکی از پروژه های خدمات زنده سونی که تعطیل شده است، نسخه آنلاین The Last of Us استودیو Naughty Dog است. به گفته نیل دراکمن، این بلندپروازانه ترین پروژه در تاریخ این شرکت است. علاوه بر این، گزارش هایی مبنی بر لغو نسخه سرویس زنده God of War وجود دارد.
در حال حاضر یکی از بازی های سرویس زنده توسط سونی فیرگیمز ساخته می شود، اما این پروژه با سکوت و خروج چندین نفر از اعضای ارشد از جمله موسس استودیوی توسعه نیز مواجه شده است. علیرغم تمام این چالش ها، سونی بارها اعلام کرده است که به مدل خدمات زنده متعهد است و از اشتباهات گذشته، به ویژه در پروژه کنکورد، درس گرفته است.








































