به گزارش خبرنگار اقتصادی ICTNN، مرکز توسعه تجارت الکترونیک (تتا) در گزارش عملکرد تجارت الکترونیک جزئیات مربوط به این حوزه را تشریح کرد. ارزش معاملات تجارت الکترونیک در سال گذشته با رشد ۷۴ درصدی به ۳۱۸۸ هزار میلیارد تومان رسید. در سال 1401 این عدد 1833 همات، در سال 1400 ارزش معاملات 1237 همات، در سال 1399 ارزش معاملات 1097 همات و در سال 1398 ارزش معاملات 423 همات بوده است.
تعداد کل معاملات تجارت الکترونیک در سال 1402 از مرز 3.9 میلیارد گذشت و میانگین مبلغ هر تراکنش 815 هزار تومان بود.
207 هزار کسب و کار این مورد را دارند
در این مدت با سازوکارهایی که مرکز تتا در نظر گرفته بود، مجموع بیاموزان فعال تا پایان سال 1402 با 47 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به 207 هزار و 317 نفر رسید. در این بخش شاهد رشد 113 درصدی هستیم. اکنون 37 هزار و 311 کسب و کار دارای اطلاعات بدون ستاره و 207 هزار و 317 کسب و کار دارای اطلاعات ستاره دار هستند.
در بخشی دیگر از این گزارش به تعداد تراکنش های الکترونیکی دولت اشاره شده است. تا پایان سال 1402 تعداد تراکنش های الکترونیکی دولت به 438 هزار و 720 تراکنش رسید که از مرز 1119 همات گذشت. ما شاهد رشد 71 درصدی در این بخش بودیم.
این گزارش در قسمت گونه شناسی تجارت الکترونیک جزئیات جالبی دارد که یکی از آنها سابقه فعالیت واحدهای تجارت الکترونیک با این نوع فعالیت است. 35 درصد شرکت ها کمتر از یک سال سابقه، 42 درصد شرکت ها بین یک تا چهار سال، 5 درصد شرکت ها بیش از هشت سال سابقه و 18 درصد شرکت ها بین چهار تا هشت سال تجربه دارند. .
62 درصد از شرکت های دارای این کالا در زمینه فروش کالا فعالیت می کنند. حوزه فعالیت 11 درصد از کسب و کارها مبتنی بر خدمات فناوری اطلاعات، ارتباطات و اطلاعات است. 10 درصد در زمینه خدمات آموزشی، فرهنگی و هنری، 4 درصد حمایت و توسعه کسب و کار و 13 درصد در سایر خدمات فعال هستند.
93 هزار شرکت در تهران
پراکندگی شرکت ها در استان های مختلف متناسب نیست و تمرکز فقط بر روی برخی استان ها است. 93 هزار و 550 شرکت در تهران (46 درصد)، 15 هزار و 622 شرکت در استان اصفهان (7.5 درصد)، 10 هزار و 221 شرکت در استان فارس (4.9 درصد) و 14 هزار و 96 شرکت در خراسان رضوی (6.8 درصد) فعال هستند. 34 درصد از این شرکت ها را شرکت های خدماتی و 63 درصد فروش کالا و 3 درصد مابقی در هر دو حوزه فعال هستند. 19 درصد صاحبان مشاغل زن و 81 درصد مرد هستند. 19 درصد از واحدهای تجارت الکترونیک دارای مالکیت قانونی و 81 درصد مالکیت واقعی هستند.
گروه سنی صاحبان واحدهای تجارت الکترونیک از زیر 20 سال شروع و به بیش از 50 سال می رسد. بیشترین رده فعالیت مربوط به افراد 30 تا 40 ساله است.
بخش جالب دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است مربوط به سهم رسانه های مکمل در معرفی، ارائه تبلیغات محصول به همراه استفاده از وب سایت است. شبکه های اجتماعی مانند گذشته درصد زیادی را به خود اختصاص داده اند و سهم آنها 43 درصد است. 25 درصد سهم تلفن، 22 درصد پیام رسان و 10 درصد نرم افزار تلفن همراه.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات