گروه اقتصادی ICTNN – کد رامسر شامل تأسیس رامسر ملی و سازمان قوچ های جهانوار، ۱۴ دی ۱۳۸۷، کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی در خصوص اجرای سند راهبردی مجله جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی کشور رسمی منتشر شد.
ماده 2 این آیین نامه مربوط به استخراج و معاملات رمزنگاری است. بر اساس این ماده استخراج و معاملات رمزنگاری صرفاً تحت نظارت رگولاتورها در چارچوب قوانین و مقررات کشور و سیاست ها و الزامات آن امکان پذیر است.
متولیان امر هر حوزه موظفند نسبت به تقسیم کار و اهداف و سیاست ها، مفاد این مصوبه و اسناد مصوب آن و همچنین بر اساس کمیسیون عالی تنظیم مقررات تنظیم کننده فضای مجازی نسبت به تنظیم حوزه مذکور از جمله خدماتی اقدام نمایند. مقررات تدارک (عرضه اولیه، بازارهای معاملاتی، مشاوره، سرمایه گذاری و مانند آن)، راه های نگهداری یا حمایت از آنها و مانند آن.
بر این اساس سیاست بانک مرکزی و نظارت بر شمش طلا یا کد زغال سنگ و سایر رمزگذاری ها در کارگروه مدیریت گروه ویژه بررسی و تنظیم می شود.
این مورد در مورد معیارهای این کد برای تنظیم کننده های حوزه رمزگذاری است. مرکز اطلاعات مالی موظف است ضوابط خاص ریسکپذیری و مدیریت پولشویی و تامین مالی تروریسم از طریق رمزنگاری شامل خطرات معاملات و گزارشهای معاملات رمزنگاری مشکوک را تدوین و به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی ارائه کند.
فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران رصد و ارتقای امنیت سایبری و کشف جرم در این حوزه و اجرای تکالیف مندرج در سند ملی پیشگیری و مستندسازی فضای مجازی «الزامات تخصصی اجرای قانون سایبری» در این سند با همکاری دستگاهها الزامی است. امنیت و دادستانی کل کشور به روز رسانی و ارائه به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی و گزارش شاخص های امنیتی در حوزه رمزگذاری به کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی خواهد بود.
قوه قضائیه موظف است شعبات تخصصی را برای رسیدگی به جرایم مربوط به این حوزه و همچنین تدوین جرایم و مجازات های مربوط به حوزه رمزگذاری در قالب مرجع قضایی و پیگیری تشریفات قانونگذاری اختصاص دهد.
همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای ارائه رمزگذاری مشترک با سایر کشورها برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهد.
کلیه رگولاتورها موظفند از فناوری های نوین نظارتی برای نظارت و نظارت بر فعالیت های حوزه رمزگذاری مطابق با قوانین و مقررات از جمله اصل 4 قانون اساسی استفاده کنند.
تعدیل های پرهزینه موظف است با استفاده از یک یا چند استراتژی از جمله اخذ ضمانت ها، سازوکارهای بیمه و سازوکار نهاد طالبان، خطرات رمزگذاری را تا هر یک از کمیته های ویژه موضوع ماده ۶ این سند هر ۶ ماه یکبار مدیریت کند. فراهم کند.
این بخش دارای 2 یادداشت است. ابتدا بیمه مرکزی سی اف اف موظف است ظرف مدت شش ماه پس از صدور این سند، سازوکارهای جدید بیمه رمزگذاری یا پشتیبانی را برای مدیریت کاربران و ارائه دهندگان خدمات ارائه و به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی ارائه کند.
در تبصره 2 نیز آمده است که ارائه دهندگان خدمات رمزگذاری (اعم از صادرکنندگان، تامین کنندگان، بازارهای تجاری و مانند آن) موظفند برای پوشش خطرات رمزگذاری یا پشتیبانی خود، از خدمات بیمه و وثیقه بر اساس الزامات نظارتی استفاده کنند.
همچنین کلیه نهادهای نظارتی موظفند از همکاری تشکل های بخش خصوصی و اتحادیه های صنفی مصوب کمیته تخصصی موضوع ماده 6 این سند به منظور ارتقای مکانیزم های خودتنظیمی در تدوین آیین نامه رمزنگاری استفاده کنند.
فعالیت تبلیغاتی در زمینه استخراج و ارائه خدمات رمزگذاری توسط هر یک از رگولاتورهای موضوع این سند یا شرکتهای تابعه آنها در رقابت با بخش خصوصی بدون تأیید کمیسیون عالی مقررات فضای مجازی ممنوع است.
در این سند آمده است که محدودیت خدمات پایه و زیرساختی (مانند احراز هویت، پرداخت و خدمات بانکی) منوط به تایید کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی است.
همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با سازمان صدا و سیما، قوه قضائیه، پلیس تولید و تبادل اطلاعات (فتا)، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنظیمکنندههای این سند و نهادهای خود انتظام در چارچوب قانون همکاری لازم را داشته باشد. این سند در دو سیاست از زمان ابلاغ، توسط آیین نامه تبلیغات تدوین و به کمیسیون تنظیم مقررات فضای مجازی ارائه شده است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات