رئیس سازمان فناوری اطلاعات دولت یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت های دولت الکترونیک را بسترسازی برای استعلام های بین سازمانی بر اساس شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد.
وی در این گزارش به درگاه عمومی خدمات دولتی که برای ارائه خدمات به سازمان های دولتی و بخش خصوصی به یکدیگر در اینترنت استفاده می شود، اشاره کرد و گفت: سیستم های اینترنتی دستگاه های اجرایی هستند که به کسب و کار یا عمومی.” آنها خدمات مورد نیاز خود مانند استعلام کد ملی یا استعلام کد پستی را از طریق این دروازه به نام PGSB مبادله می کنند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: تعداد کل تراکنش های پاساژ خدمات عمومی مرکز ملی تبادل اطلاعات تا پایان اسفند ماه سال 1400 بیش از 336 میلیون تراکنش بوده است. همچنین بیشترین تراکنش با استفاده از خدمات الکترونیک در بین 608 کسب و کار و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از ابتدای سال جاری به یکی از بسترهای حوزه حمل و نقل، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فناوری اطلاعات تعلق دارد. ایران
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سرویس ماسک که در راستای حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع کرونا از طریق افزایش آگاهی فعالیت می کرد، به پرکاربردترین سرویس در کریدور خدمات عمومی تبدیل شد. پس از انجام نقاب، پاسخ به استعلام هویتی کاربران خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات (شاهکار)، استعلام مجوز سفر و اعتبار سنجی دفترچه سازمان تامین اجتماعی، رتبه های بعدی پرکاربردترین خدمات را به خود اختصاص دادند.
تبادل بیش از 2 میلیارد تراکنش بین دستگاهی از طریق پورتال خدمات دولتی (GSB)
خوانساری افزود: این سامانه استعلام هویت بر اساس کد ملی را از طریق سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس اطلاعات ثبت احوال سازمان ثبت احوال و بر اساس اطلاعات اتباع خارجی از طریق وزارت کشور انجام می دهد. اکوسیستم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی شامل زنجیره ای از هویت های معتبر شامل تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی، اطلاعات هویتی شهروندان ایرانی، عکس و محل زندگی، اطلاعات هویتی اتباع خارجی، اطلاعات اشخاص حقوقی، اطلاعات مکان و آدرس و همچنین امضای دیجیتال است. عدم همکاری مناسب سازمان ثبت احوال کشور علیرغم اینکه بر اساس مصوبه مورخ 20 مهرماه 1395 کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی به عنوان ارائه دهنده شناسنامه های مربوط به اشخاص حقیقی ایرانی تعیین شده است. مانع توسعه و تکمیل آسمان شد. این در حالی است که تاکنون 78 دستگاه به سامانه متصل شده، بیش از نه میلیون تراکنش ثبت شده و سه سرویس احراز هویت نیز اجرا شده است.
سماوا; نیاز به همکاری بیشتر سازمان ثبت احوال
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پایان این گزارش به سامانه سماوا اشاره کرد که با استفاده از خدمات هویتی ارائه شده توسط دستگاه های مسئول امکان احراز هویت را فراهم می کند.
31 دستگاه اجرایی را به سیستم دولت سیار متصل کنید
خوانساری یادآور شد: از 103 دستگاه متصل سازمان تامین اجتماعی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بیمه سلامت ایران بیشترین تراکنش را به شهروندان داشته اند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در بخشی دیگر از این گزارش، سامانه دولت همراه را بستری برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان های دولتی برای استفاده اقشار مختلف جامعه دانست و آن را سامانه ای کلان دانست. تغییر سطح
خوانساری ادامه داد: همراه سامانه دولت همراه مسیری تکمیلی برای ارائه خدمات دولت الکترونیک است که از ابتدای سال 1399 تاکنون 31 دستگاه اجرایی به پلتفرم دولت همراه متصل شده اند، بیش از 59 میلیون استعلام خدماتی و 69 دستگاه الکترونیکی است. -خدمات اجرا شده است.
به گزارش گروه علم و آموزش ICTNN از وزارت ارتباطات، محمد خوانساری وی در این گزارش به رشد و توسعه دولت الکترونیک در کشور به عنوان تحولی بزرگ در ارائه خدمات دولتی اشاره کرد و افزود: این خدمات در تمام ساعات سال و در تمام ساعات روز در دسترس عموم مردم بود. روز و شب و در بسیاری از موارد احراز هویت متقاضیان این خدمات نیز وجود نداشت.
وی در این گزارش بر لزوم تحول آفرین بودن این خدمات، بدون نیاز به کاغذ، بدون رد و بدل شدن وجه نقد، غیرحضوری، یکپارچه و مبتنی بر رضایت مردم تاکید کرد که برای ارائه چنین خدماتی از قابلیت های ویژه ای برخوردار است. باید توسعه یابد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: سامانه پیام ایران شامل پورتفولیو پیام ایران، کد دستوری 4*، شماره پیامک 4040 و احراز هویت ایمیل ملی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران برای ارسال و دریافت اعلانات و مکاتبات الکترونیکی بین دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی. از یک سو و از سوی دیگر نهادهای حقیقی و حقوقی ایجاد شده است. تاکنون 109 دستگاه اجرایی به این سامانه متصل شده اند و تعداد تراکنش ها در سال گذشته بالغ بر 70 میلیون استعلام بوده است.
ماسک؛ کاربردی ترین سرویس اتوبوس خدمات دولتی (PGSB)
وی تاکید کرد: از زمان راه اندازی سامانه سماوا، از بین 78 نهاد وابسته به سماوا، بیشترین معاملات مربوط به سامانه املاک و مسکن به وزارت راه و شهرسازی، سامانه ثبت نام خودرو سایپا و سامانه ثبت نام خودرو سایپا بوده است. سیستم مدیریت انرژی برای توانیر.” کاهش خطرات جمع آوری و افشای اطلاعات هویتی در فضای مجازی و امکان نظارت متمرکز و ارائه اطلاعات موثق به مراجع ذیصلاح از اهداف اصلی ایجاد و راه اندازی آسمان است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
وی افزود: قابل ذکر است که در حال حاضر حدود 700 سرویس الکترونیکی بر روی این بستر ارائه می شود که از این تعداد 66 دستگاه دولتی و 290 مورد مشتری و از نظر تعداد تراکنش های انجام شده توسط وزارت بهداشت به ترتیب می باشد. و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از برترین های ارائه دهنده خدمات و وزارت کشور، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بالاترین دریافت کننده خدمات بوده اند. .
تبادل 125 میلیون نامه در سامانه پیام رسان ایران
وی در بخشی دیگر از این گزارش به سامانه پیام ایران برای ارتباط دو سویه دولت و شهروندان و از سوی دیگر بنگاه ها و اشخاص حقوقی که حاصل مجموعه ای از سامانه هاست اشاره کرد و افزود: خدمات دولت و نهادهای عمومی به مردم.
خوانساری یادآور شد: در سال 1400 تبادل اطلاعات بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون استعلام الکترونیکی بین دستگاه ها به این صورت ثبت شد که به طور متوسط ماهانه 200 میلیون تراکنش صورت می گرفت.
خوانساری تصریح کرد: پرتفوی ملی ایران، پرداخت مستمری، مشمولین رفاهی و آخرین سابقه بیمه تامین اجتماعی در فهرست پرکاربردترین خدمات بستر دولت قرار دارد و در این راستا سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی. به عنوان ارائه دهندگان خدمات برتر در پلت فرم دولتی. آنها با هم بودند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری