به گزارش ICTNN از مرکز ملی فضای مجازی، سیدمحمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در خصوص قانون مداری در فضای مجازی گفت: حکمرانی به معنای تنظیم روابط به ترتیب است. تامین حقوق مردم و افراد بر اساس قانون اساسی در فضای سنتی. اما حکمرانی در فضای مجازی با فضای سنتی متفاوت است. همانطور که در فضای سنتی مجلس باید سیاست هایی را تعیین کند تا نهادها بر اساس آن قوانین را تدوین کنند، در فضای مجازی نیز باید این اتفاق بیفتد تا به فرصت تبدیل شود.
ضرورت توسعه حکمرانی در فضای سایبری
وی ادامه داد: کشور در فضای مجازی حاکم است; اما باید توسعه یابد. فضای مجازی مصادیقی دارد که هر کدام سطحی از قوانین را می طلبد، مثلاً در اخبار جعلی نیاز به تدوین سیاست ها و قواعد جدیدی بود که با فضای سنتی متفاوت بود و یا در بحث ساماندهی بسترها قوانین و تعریفی وجود نداشت. که باید دنبال شود. ما کشور را از صفر تعریف و تدوین می کردیم.
آقامیری با اشاره به عنوان آزادی فضای مجازی گفت: ما شهروندان جامعه مجازی هستیم و اگر اصل سوم قانون اساسی حقوق دولت و ملت را تعریف کرده باشد آیا این حقوق در فضای مجازی جاری است. ؟” پاسخ این است که در برخی زمینه ها اقداماتی برای احقاق این حقوق در فضای مجازی انجام شده است. این روند به شدت در حال پیگیری است. متاسفانه در این فضا ابتذال وجود دارد. اما بر اساس سیاست هایی که تدوین می شود و دستورالعمل هایی در حال مدیریت و مدیریت آن هستیم که بخشی از آن انجام شده و بخشی در حال پیگیری است.
سند راهبردی به حاکمیت قانون کمک می کند
وی با اشاره به سند راهبردی فضای مجازی کشور که نقش مهمی در اداره این فضا خواهد داشت، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. از جمله سازمانهای فعالی هستند که بسیاری از مدارک اجباری خود را ارسال کردهاند و مابقی در دست بررسی و پیشرفت هستند و برخی از این اسناد در کمیسیونهای عالی مربوطه در مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی نهایی است.
آقامیری ادامه داد: از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور مدارک خود را در خصوص طرح سامانه شهر هوشمند بومی و تبلیغات سیاسی ارسال نکردند و قوه قضائیه، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت علمی رئیس جمهور و افتا. .
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به اینکه آیا اسناد دارای صلاحیت قانونی هستند یا خیر، تصریح کرد: در شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون های عالی، سیاست ها و اصول کلی مطرح می شود و معمولا این اسناد دارای تقسیم کار نهایی است. به طوری که سیاست ها به قوانین، دستورالعمل ها و اقدامات تبدیل شوند. متولی آن مشخص است و هر یک از دستگاه های مسئول طرح ها را ارائه می کنند و شورای عالی فضای مجازی متولی جمع آوری، تعیین مرجع تصمیم گیری و دستگاه مسئول است و مرکز ملی فضای مجازی پیگیر و نظارت بر اجرای آنها است.
به گفته وی، فرآیندهای مربوط به سند راهبردی مصوب 1401 پیگیری شده و از سال 1402 با فشار کاری که به دستگاه ها وارد کردیم، این روند پیش رفت و کمیسیون های عالی مربوطه نیز با جلسات فشرده پیگیر هستند.
حاکمیت فضای مجازی یک نگرانی جهانی است
آقامیری حادثه اخیر فرانسه با دستگیری پاول دوروف، مدیر عامل پیام رسان تلگرام را دلیل پیچیدگی حکمرانی در فضای مجازی دانست و گفت: پدیده پلتفرم ها در این فضا با تعداد کاربران بالا موضوعی است. جایی که قوانین و مقررات کشورها مهم است و در صورت رعایت پلتفرم ها اجازه ندهید کشورها دچار مشکل شوند.
وی ادامه داد: این یک چالش جهانی است و کشورهای مختلف اتحادیه اروپا قبلاً از منظر مقررات با قوانینی مانند «GDPR» وارد آن شده و قوانین سختگیرانه ای وضع کرده اند تا اگر پلتفرمی با کاربر خاص در این کشورها فعالیت کند، موظف به بروز رسانی سیستم ها می باشد. آمریکا، چین و کره جنوبی نیز در این زمینه فعال هستند و سیستم حکمرانی خوبی دارند.
ابزاری برای حکومت داری
دبیر شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: در خصوص فعالیت تلگرام قوانینی وجود دارد. اما این پلتفرم قوانینی را که کشورهای دیگر این چالش را دارند، اجرا نکرده است. بنابراین ما باید بتوانیم ابزاری برای اعمال حکمرانی داشته باشیم.
آقامیری افزود: برای حل این موضوع مذاکراتی با شرکت هایی که مسئولیت پذیر هستند و ابزارهای فنی که امکان حکمرانی را فراهم می کند آغاز شده است و امیدواریم این چالش به سرعت حل شود.
ما باید روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنیم
آقامیری با بیان اینکه حوزه هوش مصنوعی یک پدیده جدید است، افزود: حوزه هوش مصنوعی در خدمات می تواند تحولی شگرف در زندگی مردم ایجاد کند و در بحث عدالت که خدمات فضای مجازی مهمتر از عوامل توسعه است. عدالت، این پدیده مهم است.
سیاست حفظ حریم خصوصی دنبال می شود
آقامیری در خصوص پیگیری دستورالعمل حریم خصوصی و پایان مهلت اجرای آن در تیرماه گفت: این دستورالعمل دارای 2 بخش خصوصی و دولتی است که برای بخش خصوصی باید بخش نظارتی که مجوز می دهد انجام دهند و بخش عمومی نهادهای نظارتی که در مرحله اول جلسات متعددی برگزار کردیم. هر بخش گزارش خود را ارائه کرده است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره کارگروه بررسی علت کندی اینترنت گفت: به محض تشکیل کارگروه، تیم های فنی و ادارات شبکه و هسته فعال شدند. مرکز ملی در مدتی علت را شناسایی کرد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول اجرا بود و ما نظارت. گزارش های شبکه در زمستان حاکی از بهبود شرایط بود. با این حال، شبکه در نوسان است و امیدوارم با حضور دکتر ستار هاشمی در وزارت ارتباطات، شرایط برای بهبود آن فراهم شود و شاهد جهشی در آن باشیم.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات