یک کارشناس معتقد است رویکردی که در حال حاضر برای تدوین سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی در نظر گرفته می شود، می تواند ساماندهی منبع درآمد، میزان و شکل آنها باشد و در نهایت منجر به تصویب قوانین مالیاتی شود، زیرا حساب با توجه به جدیت مالیات بحث، چندین سال است که به این موضوع توجه شده است.
به گزارش ICTNN، امروزه بخش بزرگی از فضای مجازی به فضایی تجاری تبدیل شده و حوزه تبلیغات در شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین عوامل اقناع افکار عمومی به شمار می رود. اما این تنها بخشی از ماجراست، بخش مهم دیگر مشکل بر عهده موسسات کنترلی است که به دلیل گستردگی فضای مجازی کار سختی است و اگر این کنترل به درستی انجام نشود منجر به بسیاری از پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی.
به گفته کارشناسان، تا زمانی که شبکههای اجتماعی به رسمیت شناخته نشوند، سیستم حاکمیتی امنیت سایبری نمیتواند قوانینی را در مورد آنها وضع کند، بنابراین نیاز به نظارت بر تبلیغات در فضای مجازی و رسانهها بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
در همین راستا هفته گذشته پیش نویس سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی از مجموعه اسناد «سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی» با هدف ساماندهی و رصد تبلیغات تجاری در فضای مجازی ارائه شده است. به مرکز ملی فضای مجازی جهت بررسی و تایید.
این سند که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است، با هدف ساماندهی و نظامدهی تبلیغات تجاری در فضای مجازی به منظور ارتقای اعتماد، احترام به ارزشهای اسلامی و ایرانی و از همه مهمتر حمایت از حقوق مصرفکنندگان و افراد است. تنظیم تبلیغات در فضای مجازی منجر به سالم سازی و شفاف سازی اقدامات شده است و این اقدام با ایجاد فضای امن و قانونی انگیزه شرکت ها را برای فعالیت در پیام رسان ها و بسترهای داخلی تقویت می کند.
بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان صدا و سیما، وزارت حریم خصوصی، سازمان ثبت و املاک کشور، وزارت اقتصاد و دارایی و صنایع مرتبط ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادستان کل کشور و… پیش نویس سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی را تهیه می کند.
کیوان عقکار، کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با ICTNN، درباره این طرح گفت: چند سالی است که با توجه به جدی بودن بحث مالیاتی به ویژه رویکردهای فناورانه در حوزه مالیاتی، توجه شده است. نسبت به این موضوع افزایش یافته است. بخشی از این مشکل این است که تبلیغات در فضای مجازی و افرادی که در سایت ها و شبکه های اجتماعی کار می کنند میزان درآمد خود را می دانند و بر اساس آن مالیات خود را تعیین می کنند.
وی افزود: فکر می کنم رویکردی که در حال حاضر در مرکز ملی فضای مجازی در نظر گرفته شده، ساماندهی منبع درآمد، میزان و نحوه عملکرد آنها و در نهایت به تصویب قوانین مالیاتی است. نکته دیگر محتوای داستان است; به هر حال وقتی تبلیغات در رسانه های رسمی مثل صدا و سیما و روزنامه ها انجام می شود، چارچوب ها از نظر محتوایی مشخص است، اما در فضای مجازی اینطور نیست.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: سومین نکته برای ساماندهی بحث تبلیغات در فضای مجازی مجموعه ها یا متولیان حوزه تبلیغات است. ممکن است افرادی که در زمینه واقعی کار و نحوه کار آنها فعالیت می کنند چندان شناخته شده نباشند و این یکی از نکات دیگری است که به نظر می رسد در این پروژه و توسط عزیزانی که در مرکز ملی فضای مجازی
آقاگرکار در پایان با بیان اینکه به نظر می رسد این عوامل مختلف انگیزه پیشنهاد این پروژه را فراهم کرده است، گفت: به نظر شخصی اولین مورد یعنی مالیات و کنترل درآمدزایی همچنان رویکرد اصلی تصمیم گیری است. علاوه بر موارد ذکر شده، حفظ حقوق کاربران می تواند اولین موضوع مهم در این جلسات باشد و نمی توان از این حق چشم پوشی کرد، زیرا تبلیغات زیادی در سایت ها نمایش داده می شود که واقعا برای مصرف کننده مجازی آزار دهنده است. فضا و کاربر و اگر انتساب این عناصر واقعاً مشخص باشد، می توان گفت که بخشی از حقوق کاربران در نظر گرفته شده است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات