به گزارش ICTNN، ˈرضا باقری عسلˈ در گفت وگویی افزود: از 170 دستگاهی که قانونگذار مقرر کرده پنجره خدمات خود را ایجاد کند، 153 دستگاه به مردم و مشاغل خدمات ارائه می کنند. از این تعداد 34 دستگاه پنجره اختصاصی خود را ایجاد و به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شدند که البته این روند ادامه دارد.
باقری عسل گفت: مردم در حوزه فناوری از ما پیشروتر هستند و تشنه دریافت خدمات الکترونیکی هستند. باید دستگاه ها و مسئولان را به سمت ارائه خدمات الکترونیک سوق دهیم، مردم آماده دریافت این خدمات و استقبال هستند. برای اتصال به این پورت هد دستگاه ها باید سر کار بیایند. این اولین قدم هوشمندسازی است و مراحل بعدی باید تعریف شود تا مردم کمترین دسترسی را به دستگاه ها داشته باشند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
فرصت هشت ساله برای دستگاه ها برای ایجاد پنجره واحد خدمات
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: علاوه بر این دستگاه ها، 44 سامانه ملی نیز به این پنجره متصل هستند و 728 سرویس ارائه می دهند. دستگاه ها از سال 1993 فرصت ایجاد پنجره خود را داشته اند و این یک تاخیر هشت ساله است. این موضوع با دستور رئیس جمهور مجددا در شورای اجرایی فناوری اطلاعات مطرح شد.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصریح کرد: پس از پایان شهریورماه و سپری شدن مهلت قانونی طی گزارشی اسامی دستگاه هایی را که صرفا برای رفع تکلیف به پنجره ملی پیوسته اند اعلام می کنیم. با فشارهای دولت و حمایت رسانه ها و مجلس، مطمئناً روند اتصال به پنجره ملی سرعت خواهد گرفت و به نتیجه خواهد رسید.
باقری عسل تاکید کرد: قانونگذار برای نحوه اتصال دستگاه ها به شبکه سراسری سه تکلیف مشخص کرده است. اول از همه، آنها باید پنجره واحد هوشمند خود را تا سپتامبر ایجاد کنند. وظیفه بعدی ارائه حداقل یک سوم خدمات زیر مجموعه دستگاه به صورت الکترونیکی و سومین کار، پیوستن به پنجره ملی دولت هوشمند است. به عنوان مثال سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر خدمات خود مانند نسخه الکترونیکی را در چارچوب پنجره ملی دولت هوشمند ارائه می کند که با استقبال مردم مواجه شده است اما بیمه سلامت ایرانیان به دلیل اینکه نسخه های خود را به صورت الکترونیکی ارائه نمی کند. که به پنجره متصل است. . علاوه بر این، 54 میلیون نفر و بیش از 6 هزار کسب و کار نیز به این پنجره پیوسته اند.
باقری عسل با تاکید بر اینکه بانک مرکزی یکی از دستگاه هایی است که امشب یا فردا به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل می شود، افزود: 21 سرویس با اولویت بالای بانک های عامل با راهنمایی بانک مرکزی شناسایی شده است که این سرویس ها از طریق بانک مرکزی انجام می شود. باید الکترونیکی باشد و تنها چهار سرویس متصل خواهد شد. خواهد بود
گزارش وزیر ارتباطات از اتصال دستگاه ها به پنجره واحد در مجلس
باقری عسل ادامه داد: از 40 دستگاهی که این 390 سرویس را بر عهده دارند تنها 12 دستگاه متصل هستند و باید به صورت ویژه با آنها برخورد شود. کارگروه نظارتی برای این موضوع در نظر گرفته شده و پس از پایان مهلت قانونی (10 شهریورماه) وزیر ارتباطات این گزارش را در مجلس ارائه خواهد کرد تا تکلیف دستگاه هایی که به این پنجره متصل نشده اند. دور مشخص و اعلام خواهد شد. باید تاکید کنم که وزارت ارتباطات هشت ماه قبل از موعد قانونی این پنجره را برای اتصال دستگاه ها راه اندازی کرد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: ورود به سرویس با احراز هویت یکپارچه و ارائه 390 سرویس پرکاربرد با کیفیت خوب از جمله مهم ترین اقداماتی است که باید در این راه برداشته شود تا با ورود افراد به پنجره واحد، تمامی این خدمات را پیدا کنند. از صفر تا صد فرم الکترونیکی را دریافت کنید.
خدمات 390 به صورت الکترونیکی و با کیفیت مناسب به مردم ارائه شود
وی در خصوص سازمان ها و نهادهای پیشرو در پیوستن به پنجره ملی گفت: وزارت کشور، تامین اجتماعی، بنیاد شهید، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت جهاد کشاورزی، وزارتخانه وزارت بهداشت وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله نهادهایی هستند که به این پنجره متصل هستند. البته برخی از این دستگاه ها هنوز سه وظیفه خود را به طور کامل انجام نداده اند.