به گزارش خبرنگار اقتصادی ICTNN، در پی ناآرامی های سال 1401 محدودیت ها در شبکه های اجتماعی پرطرفدار خارجی اعمال شد. در 30 سپتامبر همان سال ابتدا واتس اپ و اینستاگرام فیلتر شدند زیرا معترضان از این شبکه ها برای تشدید اعتراضات خیابانی استفاده می کنند و سپس با رواج استفاده از فیلترشکن ها، پلتفرم اینترنتی گوگل پلی نیز مسدود شد. فیلتر شده پیوست
اگرچه تصور می شد با بازگشت آرامش به فضای کشور و دور شدن از شرایط اعتراضی آن زمان، محدودیت ها برداشته شود، اما 2 سال و سه ماه به پایان رسید و اعضای شورای عالی فضای مجازی به پایان رسید. مایل به پذیرش استدلال ها برای حذف فیلتر و ایجاد فضای باز در کسب و کار هستند. و همه چیز کار نکرد. در پی این مقاومت ها از یک سو و نیاز مبرم عموم مردم و فعالان اقتصادی به استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام، بازار فروش فیلترشکن نیز داغ شد.
کسب و کارهایی که به بن بست رسیدند
اگرچه باید به خاطر داشت که قطع سه هفته ای اینترنت کشور در نوامبر 2018 چگونه کسب و کارها را فلج کرد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که از مارس 2018 که همه گیری کووید-19 جهان را درگیر کرد، مردم و کسب و کارها ناگزیر شروع به تصاحب بیشتر معاملات و مبادلات آنها با فضای مجازی؛ این امر باعث شد تا شبکه های اجتماعی به یکی از پرکاربردترین ابزارها در بسیاری از مشاغل تبدیل شوند و فروشگاه های اینترنتی و آنلاین رونق بیشتری پیدا کنند.
با این رویکرد فیلترینگ گسترده که از شهریور 1401 فضای مجازی ایران را در بر گرفت، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی را به بن بست کشاند و کسانی که سعی در ماندن در این فضا داشتند، مجبور به نصب فیلترشکن رایگان و پرخطر و خرید فیلترشکن شدند. .
بر اساس گزارش ارائه شده توسط انجمن تجارت الکترونیک تهران در بهار امسال بر اساس گزارش اتاق فکر حاکمیت دانشگاه شریف و نظرسنجی ایسپا، نشان داد که 83.6 درصد از کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می کنند و حتی میزان استفاده از فیلترشکن پس از فیلتر شدن «اینستاگرام» و «واتس اپ» سه برابر شده و به طور متوسط هر کاربر ایرانی در طول روز چهار ساعت از فیلترشکن استفاده می کند.
بر اساس این آمار حداقل 30 درصد از کاربران اینترنت در کشور ماهانه تا 150 هزار تومان برای خرید/تمدید اشتراک فیلترشکن هزینه می کنند. با احتساب تعداد کاربران اینترنت در کشور، گردش مالی خرید و فروش ابزار فیلترینگ سالانه 5 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
با این اوصاف، هزینه ای که می تواند با برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح زمینه ساز توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور شود، با سیاست گذاری نادرست نه تنها باعث ایجاد هزینه های اضافی بر سبد مصرفی خانوار ایرانی شد، بلکه نارضایتی های اجتماعی گسترده ای را به دنبال داشت و به دلیل کاهش سرعت اینترنت در زمان استفاده از فیلترشکن به تجربه کاربران اینترنت بیش از پیش آسیب رسانده بود.
سیاست های نادرست در زمینه فیلترینگ باعث ایجاد هزینه های اضافی بر سبد مصرف خانوارهای ایرانی و ایجاد نارضایتی اجتماعی شده بود.
در این مدت تلاش برای رفع فیلتر حتی متولیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بی نتیجه ماند. عیسی زارع پور وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات پنجم اردیبهشت ماه سال جاری در صحن دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما سه درخواست برای حذف فیلتر Google Play به کارگروه ارسال کردیم، اما اکثریت در این کارگروه با اعضای دولت نیستند. دو بار درخواست حذف فیلتر گوگل پلی را دادیم و بار سوم قبل از عید این درخواست را به کارگروه ارائه کردیم و قرار شد دوباره بررسی شود.. در این کارگروه با اعضای دولت نیست و باید تصمیم جمعی گرفته شود و امیدواریم در جلسه آتی هفته آینده دوستان ما را همراهی کنند تا این اتفاق بیفتد.
این اظهارات نشان داد که دولتی که در عین حال همسو با مجلس و دیگر نهادهای تصمیمگیر تلقی میشد، نمیتوانست سایر اعضای شورای عالی فضای مجازی و یا کارگروه را برای تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی بیاورد. آن را
حق انتخاب مسیر را تغییر داد
در شرایطی که گمان نمی رفت گشایشی در فضای ارتباطی و مجازی کشور در زمینه رفع فیلترینگ ایجاد شود، ناگهان ورود نابهنگام کشور به شرایط انتخابات ریاست جمهوری در اواخر بهار و اوایل تیرماه سال جاری رخ داد. وضعیت را تغییر داد؛ این بار رفع فیلتر فضای مجازی و دسترسی آسان کاربران به بسترهای اینترنتی به یکی از محورهای تبلیغاتی انتخابات تبدیل شد و در این بین مسعود مزکیان قاطعانه به مردم قول داد که در صورت پیروزی در این انتخابات پیگیر خواهد شد. در مورد حذف فیلتر از فضای مجازی .
پیام پزشکان به همه مردم ایران روشن بود: «باید اینترنت را آزاد کنیم». اگر انتخاب شوم در مقابل فیلترینگ می ایستم و کسب و کارهای تعطیل را ترمیم می کنم» که به گوش مردم هم رسید و با رای مردم؛ مسعود مزیکیان ریاست چهاردهم را برعهده گرفت.
دکتری که با انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور روحیه همدلی و شعار «وحدت ملی» را اجرا کرد و این رویه را در تمامی اقدامات سیاسی و اجتماعی خود حتی در انتخاب وزرا در پیش گرفت، به تحقق وعده رفع فیلتر جز با توافق امکان پذیر نیست و به همین دلیل وقتی در اولین نشست خبری خود در 26 شهریور از وی درباره فیلترینگ پرسیده شد، اینگونه پاسخ داد: در حال نگارش برنامه ای هستیم تا بتوانیم با طرف های ذیربط درباره این روند مذاکره کنیم و موضوع در دستور کار است و پیگیر جمع بندی آن در شورای عالی امنیت ملی هستیم. بر این اساس در تلاش هستیم تا موضوع را در اسرع وقت نهایی و اجرایی کنیم.
ما تلاش می کنیم با همفکری و همدلی جلو برویم و مقام معظم رهبری فرمودند بالاخره این موضوع فضای مجازی را به نحوی حل کنید.
وی در 20 آذرماه در دومین گفت و گوی تلویزیونی خود درباره فیلترینگ گفت: ما در یک ساختار هستیم و اگر بخواهیم در این ساختار اجماع داشته باشیم، طبیعتا سران قوا باید به یک زبان مشترک بیایند و به این موضوع نگاه کنند. . شورایی به نام شورای عالی فضای مجازی وجود دارد که در آنجا رأی گیری می شود. ما بر اساس نظر سه گزینه در این زمینه مطرح کردیم که تصویب شد، سپس به شورا آمدیم و یک سری اصلاحات دیگر انجام شد و پس از آن موضوع به گروهی از کارشناسان ارجاع شد که در دست بررسی است. .
ایشان هم به عنوان بنده مقام معظم رهبری که رسیدم معتقد بودند که به هیچکس نگفتند فیلتر کن، مدیریت کن، در حالی که آمدند و همه چیز را فیلتر کردند و نارضایتی زیادی وجود داشت. حالا چون معتقد به اجماع هستیم کار را در این چارچوب دنبال می کنیم چون اگر دستور بدهیم دعوا دوباره شروع می شود و به جای رسیدن به نتیجه، هدف اصلی از بین می رود. در مجموع تلاش می کنیم با همفکری و همدلی جلو برویم و مقام معظم رهبری در جلسه ای که حضور داشتیم فرمودند که بالاخره این موضوع فضای مجازی را به نحوی حل کنید، حالا منتظریم این گروه روی گزینه ارائه شده در نشست رهبران پس از تایید، آن را اجرا کنیم.
دو هفته بعد از این گفتگو بود که جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور و با حضور سران قوا و اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل شد و موضوع بازنگری در سیاست های انسدادی مطرح شد. ، برنامه ریزی مجدد و پس از ارائه نظرات نهادها که قبلا مطرح شده بود، در جلسه مطرح شد. پس از بحث و بررسی، اعضا ضمن تاکید بر اهمیت حاکمیت قانونی در فضای مجازی، در اولین گام برای رفع محدودیت های دسترسی به برخی از پلتفرم های پرکاربرد خارجی از جمله واتس اپ و گوگل پلی با اکثریت اعضا رای مثبت دادند. و بر حمایت از بسترهای داخلی تاکید کرد.
چرا گوگل پلی و واتس اپ؟
از شامگاه چهارم آذرماه که خبر رفع فیلتر گوگل پلی و واتس اپ منتشر شد، این موضوع در شبکه های اجتماعی مطرح شد که چرا این دو نرم افزار اینترنتی در اولویت رفع فیلتر قرار گرفتند و چرا تلگرام و اینستاگرام؟ که مخاطبان بیشتری دارند، اولویت بندی نشدند؟ چرا که نتایج بررسی ملی فرهنگ رسانه های اجتماعی در ایران نشان می دهد که پنج رسانه اجتماعی پرطرفدار ۷۲ درصد اینستاگرام، ۵۲ درصد تلگرام، ۴۶ درصد واتس اپ، ۴۲ درصد روبیکا و ۳۲ درصد ایتاست.
پاسخ این سوال را باید در کارکرد پلتفرم های واتس اپ و گوگل پلی در زندگی مجازی ایرانیان جستجو کرد؛ به عنوان مثال، اگرچه واتساپ سومین شبکه اجتماعی پرطرفدار در بین ایرانیان است، اما باید دانست که بسیاری از کسبوکارها و حتی فعالان تجاری از آن برای مکاتبات تجاری رسمی خود استفاده میکنند و فیلتر شدن آن به تعاملات بینالمللی این کسبوکار و موارد آسیب دیده است.
پنج رسانه اجتماعی محبوب 72 درصد از اینستاگرام، 52 درصد از تلگرام، 46 درصد از واتس اپ، 42 درصد از روبیکا و 32 درصد از ITA هستند.
در مورد گوگل پلی نیز باید گفت که این فروشگاه اینترنتی تامین کننده نرم افزارهای مورد نیاز کاربران بوده است و بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات برای به روز رسانی نرم افزار خود به آن نیاز داشتند، البته عموم مردم نیز نیاز به آپدیت نرم افزار تلفن همراه خود داشتند. آنها خودشان به گوگل پلی مراجعه می کردند یا پلتفرم های اینترنتی نصب می کردند.
همانطور که در ابتدا گفته شد دلیل اصلی فیلتر شدن گوگل پلی این بود که گفته می شد مردم فیلترشکن را از آن دانلود می کنند و همین موضوع باعث داغ شدن بازار فیلترشکن شد. بنابراین با رفع این محدودیت، بازار فیلترشکن نیز در خطر است.
بر این اساس به نظر می رسد در اولین گام از برنامه دولت، این دو بستر اینترنتی برای رفع برخی دغدغه های مردم در ارتباطات بین المللی و دسترسی آنها به نرم افزارهای اینترنتی رفع فیلتر شد تا در مراحل بعدی. ، نرم افزارهای دیگر Filtered نیز از شر این محدودیت خلاص می شوند.
البته لازم به ذکر است که تلگرام سال هاست مشکل فیلترینگ خود را حل کرده است و پس از فیلتر شدن آن در روسیه، بنیانگذار تلگرام از نسخه جدیدی رونمایی کرد که محدودیت های داخل برنامه را برای کاربر حذف کرد و نیازی به یک فیلتر شکن دیگه برخی از فعالان فضای مجازی می گویند اکثر مردم مشکل خود را در دسترسی به تلگرام حل کرده اند.
به نظر می رسد با مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی، آنچه دولت در مرحله اول انتظار داشت، یعنی شکستن هسته سخت مقاومت در برابر رفع فیلتر، محقق شد. رسیدن به نتیجه به راحتی ممکن نبود و همانطور که رئیس جمهور نقشه راه را ترسیم کرده بود، مسیر با همفکری و همدلی و جلسات کارشناسی پیش رفت.
نکته دیگر اینکه به نظر می رسد رفع فیلتر فقط به واتس اپ و گوگل پلی محدود نخواهد شد، همانطور که وزیر ارتباطات گفته این مسیر ادامه دارد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات