ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
در این رابطه مجید فولادیان، مدیرکل دفتر نظارت، نظارت و اجرای دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران، در خصوص آخرین وضعیت خدمات در دولت همراه، توضیح داد: خدمات بیمه سلامت و سوابق و ثبت املاک و مستغلات. برآورد در این راستا، خدمات بیمه سلامت شامل خدمات تابعیت و صلاحیت و همچنین خدمات ثبت اسناد و املاک کشور شامل درخواست احراز هویت اسناد ملکی و درخواست های مربوط به اطلاعات از پایگاه هویت ملی اشخاص حقوقی است. . از میان تمامی خدمات موجود در دولت همراه، استعلام سبد حمایتی محصول از گروه های کم درآمد، استعلام تامین اجتماعی و خدمات رفاهی، استعلام تاج، درخواست مدرک از وزارت علوم و آموزش و پرورش از جمله پرکاربردترین خدمات همراه دولت است. خدمات.
البته پروژه هایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک و دولت همراه از جمله پروژه هایی هستند که افتتاح آنها تنها آغاز فعالیت های ضروری در این پروژه ها است و شروع به کار آنها به معنای تکمیل نشدن کامل آنها نیست. . ; برعکس، ارائه خدمات متنوعی در چارچوب این تسهیلات برای دستیابی به آنچه در ابتدا برای کاهش مراجعات و صرفه جویی در وقت و سهولت در بوروکراسی اداری بود، ضروری است.
وی با تشریح مکانیزم فنی و توسعه پلتفرم دولت همراه گفت: در فرآیند پیاده سازی این سرویس ها، هر وب سرویس به طور جداگانه از مراکز داده دستگاه و در حین پیاده سازی در بستر NIX بسته به نوع خدمات و درخواست ارائه دهنده خدمات، در یکی از پورت های وب اپلیکیشن، پیامک، USSD و وب پیاده سازی شده است. در مرحله توسعه برنامه و همچنین در وب تلفن همراه دولتی، نسخه وب اکنون به طور کامل با خدمات موجود در برنامه همگام شده است، به طوری که می توان از آن در همه مرورگرهایی استفاده کرد که تمام خدمات برنامه را با طراحی واکنش گرا پوشش می دهند. سیستم وب تلفن همراه دولت، مشابه جدیدترین نرم افزارهای دنیا، به کاربر اجازه می دهد تا با استفاده از کد QR وارد سیستم شود. یکی از چالشهای راهاندازی اپلیکیشنهای دولتی وب و موبایل، حفظ محرمانه بودن اطلاعات است که در «مدیریت جلسات کاربر» مورد توجه قرار میگیرد.
به گزارش ICTNN، با استفاده از سامانه دولت همراه، مردم می توانند به جای مراجعه حضوری برای دریافت خدمات دولتی، در هر زمان و مکان درخواست این خدمات را داشته باشند. حل چالش های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و بهره وری نیز از مهمترین دستاوردهای دولت است. دولت سیار یکی از ابزارهای تمرکز بر منابع موجود و شکل دادن به اقتصاد است.
خدمات بیمه سلامت کشور و ثبت اسناد و کالا به دست دولت رسیده است و متقاضیان در صورت تمایل به استفاده از خدمات درگاه ملی خدمات دولت همراه می توانند به آدرس mob.gov.ir مراجعه و یا اپلیکیشن موبایل دولتی را نصب کنند. .
تحلیلگران می گویند اگر برای تسریع در دولت الکترونیک تلاش کنیم، فساد کاهش می یابد و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای ساختمان اداری مراجعه کنند. با دولت تلفن همراه، خدمات دولتی می تواند به جای افرادی که نیاز به دریافت خدمات دارند، در هر زمان و هر مکان به مردم ارائه شود. این یکی از ویژگی های متمایز دولت سیار بر گروه ها است. دولت الکترونیک و ارائه خدمات دولتی به صورت غیرحضوری و دولت الکترونیک یکی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند مورد توجه افراد نیازمند به این خدمات قرار گیرد.
فولادیان در خصوص بحث جمع بندی و آماری در دولت همراه گفت: تاکنون حدود 59 سرویس الکترونیکی مستقل از کاربر از 29 دستگاه مختلف دولتی دریافت و در اپلیکیشن دولت موبایل و وب و 19 سرویس از 18 دستگاه مختلف پیاده سازی شده است. دستگاه هایی با فرمت USSD همچنین تعداد کاربران فعال پلتفرم موبایل دولتی 9 میلیون و 130 هزار کاربر برآورد شده است.
دولت همراه نسخه توسعه یافته و تکمیلی خدمات دولت الکترونیک است که با توسعه دولت همراه به تدریج به تمامی خدمات الکترونیکی دستگاه ها و سازمان های اجرایی اضافه خواهد شد. متقاضیان در صورت تمایل به استفاده از خدمات درگاه ملی تلفن همراه دولت می توانند به آدرس mob.gov.ir مراجعه کنند. نصب این اپلیکیشن نیز با مراجعه به این آدرس و فروشگاه های معتبر اندروید و آی او اس امکان پذیر است.
بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات، دولت همراه طرحی است که سازمان فناوری اطلاعات ایران از پایان سال 1395 خدمات دولت الکترونیکی (G2C) را به صورت یکپارچه و متمرکز به شهروندان ارائه می کند. دسترسی به پلت فرم دولت همراه ارائه خدمات از طریق چهار درگاه ملی خدمات دولت همراه، یک اپلیکیشن، شماره USSD 4* و شماره پیامک 4040 امکان پذیر است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری