در پی ممنوعیت ورود تاکسی های اینترنتی تا شعاع 800 متری فرودگاه امام خمینی (ره)، مدیرعامل یک شرکت تاکسی اینترنتی معتقد است که عواقب راه اندازی این طرح مردم را به عنوان مصرف کننده متضرر می کند.
پس از اعلام این پرونده، سعید چلباری – رئیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) – در گفت وگو با ICTNN درباره علت این ممنوعیت اعلام کرد که برای ساماندهی روبروی ترمینال مسافربری مقرر شد اینترنت تاکسی ها مسافران را از پارکینگ سوم جابجا می کردند. علاوه بر جلوگیری از ازدحام و تردد در جلوی ترمینال، محل مشخصی در پارکینگ شماره 3 که توسط پل اتصالی به ترمینال 1 متصل است و فاصله آن حدود 800 متر است، برای تاکسی های اینترنتی در نظر گرفته شده است که آسیب می رساند. از تجارت تاکسی فرودگاه جلوگیری می شود و خدمات با کیفیت بهتر و امنیت بالا به مسافران محترم ارائه می شود.
در همین رابطه، محمد خلج – مدیرعامل یک شرکت تاکسیرانی اینترنتی – در گفت وگو با ICTNN، گفت: قبلاً در این مورد با ما صحبتی نداشتند، یعنی «یکباره یاد گرفتیم».
ساماندهی شرکت های حمل و نقل مسافربری و حفظ ایمنی مسافران دلیل این ممنوعیت است
به گفته رحمت اله فیروزی پوربادی، ایجاد محدودیت در ارائه خدمات به جان باختگان قابل قبول نیست و ارائه خدمات به حقوق شهروندان بستگی دارد و اولویت اول مسئولان در تصمیم گیری ها باید ارائه بهتر باشد. خدمات به مردم و بر چه اساسی این تصمیم گرفته شد. اینکه آیا تاکسی های فرودگاهی ظرفیت پاسخگویی به نیازهای همه مسافران را دارند جای بحث دارد. در همه حال باید به هر نحوی خدمات مناسب به مردم ارائه شود و رفاه مردم در اولویت تصمیم گیری ها باشد.
گفته شد نظر شهر فرودگاهی امام (ره) تعیین مکانی برای تاکسی های اینترنتی تپسی و اسنپ است تا مانعی برای فعالیت رانندگان تاکسی فرودگاهی که ساعاتی برای انجام خدمات در صف هستند، ایجاد نشود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
اگرچه گفته می شد نرم افزار تاکسی فرودگاه امام توسط شرکت علمی ایرانی طراحی شده است که گاها کارایی بیشتری نسبت به اپ و اسنپ دارد و مسافران با ورود به لابی فرودگاه می توانند این نرم افزار را بر روی لپ تاپ گوشی خود نصب کنند اما مشکلی پیش می آید که ایجاد محدودیت برای تاکسی های آنلاین جدای از اینکه این امر در واکنش به اعتراض تاکسی های خطی که در مسیرهای خاص تردد می کردند و ساعت ها در صف سوار شدن به مسافر بودند، برای ایجاد انحصار تاکسی های خطی و در نتیجه سوء استفاده از حقوق انجام شد. از مسافرانی که می خواهند از تاکسی های خطی استفاده کنند، رانندگی نمی کنند؟
مدیرعامل اسنپ درباره واکنش رانندگان به اجرای این طرح گفت: این موضوع به تازگی مطرح شده و نمی دانیم چگونه کار می کند و این 800 متر کجاست و چگونه از ورود خودروها جلوگیری می شود. . فرودگاه. بنابراین انتظار داریم مکانیزم دقیقی برای بررسی تبعات این موضوع و نظر رانندگان انجام شود.
علیرغم تمامی موارد ذکر شده، طی روزهای اخیر اطلاعاتی در مورد امام خمینی (ره) رئیس شهر فرودگاهی منتشر شده است که طی مصاحبه ای دستور دادستانی مبنی بر ممنوعیت ورود تاکسی های اینترنتی به شعاع 800 متری را اعلام کرده است. این فرودگاه اعلام کرد که در بازدید معاون قضایی از این فرودگاه مشکلات تاکسیرانان فرودگاه امام خمینی (ره) بررسی شد.
اما انتشار این خبر سوالاتی را در خصوص سازوکار دقیق این طرح و اینکه آیا در صورت اجرای آن منجر به نوعی انحصار می شود به وجود آورده است به گونه ای که یکی از اعضای کمیسیون ساختمان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که شخصا این طرح را انجام خواهد داد. این موضوع را از مراجع ذیصلاح استعلام نمایید.
خلج در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما کاملا مخالف این موضوع هستیم و این تصمیم از قبل با هیچ یک از شرکت های حمل و نقل هوشمند صحبت نشده است.
به گفته وی، تاکسی های اینترنتی و حمل و نقل های شخصی مسافربری فاقد علامت مشخص هستند، قابل تشخیص نیستند و از سوی دیگر هویت راننده خودروی سواری برای مردم مشخص نیست.فرودگاه و مشخص نیست. امکان شناسایی مسافر شخصی که اطلاعات او در جایی ثبت نشده است و امکان پیگیری شکایات مسافران وجود ندارد. لذا این طرح برای ساماندهی مسافران و حفظ ایمنی مسافران ارائه شده است.
بر این اساس، حمل و نقل عمومی به معنای جابجایی کالا یا مسافر بدون استفاده از خودروی شخصی است. مشکلی که نماینده مردم اهواز در شورای اسلامی در گفت وگو با ICTNN به آن اشاره کرد و گفت: ممکن است تخلفاتی از سوی رانندگان شرکت های اینترنتی که اخیرا وارد این حوزه شده اند، صورت گیرد، اما فعالیت رانندگان در بستر این شرکت ها بسترهای اینترنتی بخش مهمی از این امر مشکلات مردم را حل کرده است. البته اخیراً افزایش قیمتی در حوزه تاکسی های اینترنتی رخ داده است که باید مراقب آن بود اما ایجاد محدودیت برای آنها عملاً مشکلات این حوزه را تشدید کرده و مصرف کننده را به اشتباه می اندازد. او فکر می کند هر جا انحصار ایجاد شده و محدودیت ایجاد شده، مشکلات بیشتر شده است.
به گزارش ICTNN، تاکسیهای اینترنتی حدود یک دهه عمر دارند و نقشی که در تسهیل سفر ایفا کردهاند میلیونها نفر در ایران را به استفاده از سرویس آنلاین برانگیخته است. تعمیم تاکسی های آنلاین و اینترنتی همانند تاکسی های خارجی خود همزمان با توسعه زیرساخت های فیزیکی، مخابراتی و اینترنتی و ورود جدیدترین تجهیزات الکترونیکی و گوشی های هوشمند به کشور صورت گرفته است. و امروزه اسنپ، تپسی و تعدادی دیگر از شرکت های تاکسی آنلاین به شهروندانی که مایلند چه سفر شهری و چه بین شهری داشته باشند، به مقصد خود پیشنهاد می دهند.
با توجه به مزایای تاکسی آنلاین مانند دسترسی 24 ساعته، سیاست شفاف کرایه، پرداخت به روش های مختلف، اطلاعات مدت سفر، پشتیبانی و حفظ ایمنی سفر و کارآفرینی برای رانندگان، تعداد سفرهای روزانه کاربران افزایش می یابد.
وی افزود: یکی از عواقب اجرای این امر این است که مردم به عنوان مصرف کننده متضرر می شوند، یعنی این طرح به معنای محدود کردن افراد خاص و اعلام اینکه افراد خاصی می توانند حمل و نقل فرودگاه و مردم را نیز تامین کنند. خدمات را فقط از افراد ذکر شده دریافت کنید، بنابراین بسیار واضح است که اجرای چنین طرحی به ضرر مردم است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری