به گزارش ICTNN از بانک مرکزی، «مومن واقفی» با اشاره به پیچیدگی سیاست گذاری و تنظیم ابعاد مختلف دارایی های رمزنگاری شده در تمامی کشورهای جهان، گفت: در کشور ما اقدامات زیادی در راستای تحقق این امر انجام شده است. تنظیم این زمینه از پنج سال گذشته. اما در تمامی اقدامات قبلی آنچه بیش از هر چیز نیاز بود بستر قانونی معرفی نهاد متولی تنظیم و سیاست گذاری ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یکی از بخش های مهم ارزهای رمزپایه بود.
مومن واقفی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مقررات ارزهای دیجیتال گفت: طی سال های گذشته مجموعه سیستم های نظارتی کشور با هدف مدیریت شرایط موجود و استفاده از ظرفیت های قانونی فعلی خود تصمیمات مناسبی را اتخاذ کرده اند. به منظور شفاف سازی فضای مبادلات ارزهای دیجیتال اقدام کرده اند. در این راستا و قبل از تصویب قانون بانک مرکزی، با توجه به اثرات گسترده پولی و ارزی ارزهای رمزپایه و مبادلات آنها در کشور، اقدامات گسترده ای از سوی این بانک انجام شده است که از آن جمله می توان به طراحی گروه های مطالعاتی و تحلیل قابلیت ها اشاره کرد. ارزهای رمزنگاری شده، تبیین تأثیرات ارزهای رمزپایه مختلف بر اقتصاد کشور، تدوین مجموعه لوایح پیشنهادی برای تهیه قوانین مرتبط با مقررات ارزهای دیجیتال در کشور، تشکیل کارگروه بین نهادی برای ساماندهی بازار مبادلات ارزهای دیجیتال و سایر اقدامات متمم مربوطه اشاره کرد.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به مفاد مواد (4)، (24) و (64) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به تاکیدات ماده 59. قانون مسئولیت بانک مرکزی در تنظیم، تنظیم مقررات و تبیین سامانه مجوزهای مربوطه، سند «سیاست و چارچوب نظارتی بانک مرکزی در حوزه ارزهای رمزنگاری شده» پس از بررسی های کارشناسی گسترده در بانک مرکزی و پس از اخذ نظر کلیه دستگاه های اجرایی ذیربط و همچنین تشکل های تخصصی اتحادیه های صنفی، کارفرمایان مرتبط با فعالان حوزه، با رعایت اختیارات قانونی این بانک و پس از طی مراحل تشریفات مربوطه به تصویب هیات عالی بانک مرکزی رسید.
مومن واقفی در توضیح این سند گفت: در این سند پس از بررسی های کارشناسی دقیق در خصوص هستی شناسی انواع ارزهای رمزنگاری شده، مطابق با مفاد قانون بانک مرکزی، انواع ارزهای رمزنگاری شده در قالب ارزهای رمزنگاری شده (توکن های معاملاتی)، برنامه توکنها و توکنهای دارایی طبقهبندی شده است و موضوع پول دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) نیز به عنوان یک موضوع مطرح شده است. با توجه به ظرفیت های قانون بانک مرکزی دسته بندی جداگانه.
عضوهیئت عامل بانک مرکزی یکی از محورهای اصلی در تدوین این چارچوب را تاکید بر حاکمیت ریال و حاکمیت پول ملی دانست و گفت: در این راستا با توجه به خطرات استفاده از انواع ارزهای رمزنگاری شده به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور، ضمن تاکید بر ممنوعیت این مهم، با تبیین دستورالعمل های بانک مرکزی در صدور انواع توکن ها، سعی شده است از ایجاد زمینه برای تبدیل انواع توکن های دارایی و توکن های کاربردی به عنوان ابزار پرداخت جلوگیری شود. این امر با هدف حفظ حاکمیت پولی کشور، شفاف سازی جریان سیال تراکنش های مالی و جلوگیری از خسارات مالی برای کاربران در فضای مبادلات تجاری، در تمامی نظام های نظارتی بانکی و پرداخت به وضوح مشخص شده است.
معاون فناوری های نوین رئیس جمهور اضافه کرد: با توجه به اینکه بازیگران اصلی در فضای مبادلات ارزهای رمزپایه کارگزاران رمزارز هستند و بر اساس مفاد ماده 59 قانون بانک مرکزی، تدوین چارچوب فعالیت در این زمینه بر عهده بانک مرکزی است. بانک مرکزی طبق قانون و فعالان این حوزه موظف به رعایت دقیق کلیه مقررات هستند. بر اساس اعلام بانک مرکزی، برای فعالیت باید مجوزهای لازم را از این بانک دریافت کنند.
مومن واقفی با اشاره به اهمیت صیانت از دارایی های عمومی توسط نهاد سیاست گذار تاکید کرد: کارگزار ارز دیجیتال موظف است با هدف صیانت از دارایی های عمومی از خدمات نهادهای امانی دارای مجوز از بانک مرکزی و یا همزمان استفاده کند. به عنوان دریافت مجوز کارگزار ارزهای دیجیتال. برای اخذ مجوز موسسه اعتماد از بانک مرکزی.
عضو هیأت عامل بانک مرکزی اهمیت این فناوری را موتور محرکه هوشمندسازی اقتصاد دیجیتال برشمرد و گفت: با توجه به فناوری دفتر کل توزیع شده و ظرفیت های بالای قراردادهای هوشمند مبتنی بر این فناوری، موتور محرکه برای هوشمندسازی اقتصاد دیجیتال. ، نحوه انتشار انواع توکن های معاملاتی توسط فعالان داخل کشور با همکاری وزارت اقتصاد تشریح شده است.
وی تصریح کرد: بر این اساس بانک مرکزی ضمن ابلاغ مجموعه مقررات لازم در خصوص انتشار ژتون های دارای پشتوانه طلا و فلزات گرانبها، پس از اخذ تاییدیه از هیات عالی، مسیر انتشار انواع ژتون های معاملاتی با پشتوانه های دیگر را طی کرد. از طریق محیط های تست نظارتی مصوبه بانک مرکزی را نیز روشن کرده است.
مومن واقفی یادآور شد: در خصوص انتشار انواع توکن دارایی، مسئولیت تدوین مجموعه مقررات لازم بر عهده سازمان بورس است و در چارچوب قوانین، هماهنگی های لازم توسط بانک مرکزی با وزارتخانه انجام خواهد شد. امور اقتصادی و دارایی و سایر ذینفعان.
معاون فناوری های نوین رئیس جمهور با اشاره به ریسک های خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده، گفت: نگهداری، خرید و فروش ارزهای رمزپایه به معنای پذیرش ریسک بالا و ریسک بازار است. زیرا قیمت این نوع دارایی های رمزنگاری شده در بازارهای جهانی معمولا با نوسانات شدید همراه است و مکانیسم مشخصی برای مدیریت ریسک های مرتبط وجود ندارد. علاوه بر این، در حال حاضر، نگهداری، خرید و فروش ارزهای دیجیتال با خطرات مختلفی از جمله خطر مسدود شدن همراه است. یا علامت گذاری کیف پول های رمزنگاری شده کاربران، و در نتیجه، وجوه آنها از بین می رود یا از دسترس خارج می شود.
مومن واقفی افزود: با توجه به خطرات ذکر شده، بانک مرکزی فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال را برای عموم مردم توصیه نمی کند و کارگزاران و موسسات متولی ارزهای دیجیتال موظفند از آگاهی کامل «کاربران» از خطرات و به منظور انجام آن اطمینان حاصل کنند. از حقوق مردم محافظت کنید اطمینان از خطرات ناشی از هرگونه مبادله، ذخیره سازی و استفاده از انواع «دارایی های رمزنگاری» و توجه به عدم حمایت و تضمین «بانک مرکزی» و سیستم بانکی.
یکی از اعضای هیأت عامل بانک مرکزی رویکرد بانک مرکزی در تدوین این چارچوب را کاملاً «توسعه محور» خواند و گفت: بانک مرکزی علاوه بر انجام وظایف قانونی خود در زمینه تنظیم فعال، «صدور» و «عرضه اولیه» انواع ارز رمزنگاری شده در داخل کشور از طریق «محیط آزمون نظارتی» مورد تایید «بانک مرکزی» مجاز است.
معاون فناوری های نوین رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: هدف نهایی بهره گیری از ظرفیت های بالقوه ارزهای رمزنگاری شده است و در این راستا سند ارائه شده تنها به عنوان اولین گام، چارچوب و سیاست های کلان را در بر می گیرد. حوزه ارزهای دیجیتال و تدوین کلیه دستورالعمل ها و الزامات به روز رسانی مفاد این سند با همکاری و تعامل با وزارت اقتصاد و سایر ذینفعان انجام خواهد شد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات