بر اساس قانون دارایی 1402 دستگاه های اجرایی موظفند تا پایان دی ماه بدون اخذ مدرک از مردم و بدون دخالت عوامل انسانی 20 درصد خدمات خود را ارائه دهند.
به گزارش ICTNN، تشکیل دولت هوشمند یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم است. این دولت برای ارائه هوشمندانه خدمات دولتی گام های بلندی برداشته و آن را الزام قانونی برای همه دستگاه ها قرار داده است. بر اساس قانون مالی 1401 کلیه دستگاه های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند موظف به انجام سه فعالیت بودند. اول، آنها باید سرویس هوشمند یک مرحله ای خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سیستم های متعدد خود اجتناب کنند، دوم، حداقل یک سوم از پرکاربردترین خدمات هوشمند خود را از طریق فروشگاه یک مرحله ای خود ارائه دهند، و سوم، آنها باید سیستم خود را تغییر دهند. پنجره سرویس به “پنجره”. اتصال خدمات دولتی هوشمند ملی؛ البته دستگاه ها باید دو کار اول را تا پایان شهریور انجام می دادند.
وزارت ارتباطات هشت ماه زودتر از موعد قانونی «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را راهاندازی کرد و تا شهریورماه بیش از 40 دستگاه از مجموع 150 دستگاهی که دارای خدمات عمومی ملی هستند، به پنجره ملی متصل شدند. مشمول قانون هستند و بقیه همچنان در تلاش هستند. آنها در مهلت قانونی برای عمل به تعهد خود قرار داشتند و از اوایل پاییز گذشته بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها وارد این پنجره شده و خدمات خود را از طریق آن ارائه می کنند.
در همین راستا اخیراً محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات – به تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه اقدامات این سازمان پرداخت.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه نظام آموزشی کشور هنوز نتوانسته است به نقطه مطلوب در انجام وظیفه خود یعنی اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت برسد، گفت: تاکنون بیش از 40 دانشگاه موفق شده اند. متصل به پنجره خدمات هوشمند دانشگاه، اما در مقایسه با وجود 145 دانشگاه دولتی در کشور، سطح مطلوبی برای محیط دانشگاهی پرورش یافته به حساب نمی آید. حال اگر مجموع دانشگاه های کشور را به این سوال اضافه کنیم، کار ما را برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات در حوزه دانشگاه ها سخت می کند.
خدمات ارگان های دولتی را بدون اخذ مدرک از مردم ارائه دهید
خوانساری انجام تکلیف بند ج تبصره 7 قانون بودجه 1402 را مهمترین موضوع دولت الکترونیک در سال آینده دانست که به صراحت بیانگر ارائه کلیه خدمات دولت ها از طریق پنجره خدمات ملی هوشمند دولت است.
وی به تشریح جدول زمانی اجرای طرح تک مرحله ای در سال جاری پرداخت و گفت: مقرر شده است تا آبان ماه سال جاری کلیه خدمات دستگاه های دولتی از طریق فروشگاه ملی خدمات هوشمند دولت ارائه شود. سپس، در ماه دسامبر، برنامه های غیر الکترونیکی حذف شده و با برنامه های کاربردی آنلاین و فوری و تبادل داده در مرکز تهاتر ملی جایگزین می شود. تا پایان ژانویه، حداقل 20 درصد از خدمات آنلاین باید بدون دخالت عوامل انسانی و بدون دریافت هیچ گونه مدرکی از درخواست کننده سرویس، با استفاده کامل از داده ها و اطلاعات ملی مشمول قانون ملی داده ها و داده ها، هوشمند شود. مدیریت اطلاعات وظیفه مهمی است که به صورت جدی در دستگاه ها پیگیری خواهیم کرد.
به گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاون وزیر ارتباطات، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را بستر اجرای بسیاری از طرح های ملی کشور دانست و در ادامه سخنان خود، برخی از آنها را با استناد به نام برد. آمار. ثبت نام بیش از یک میلیون نفر در طرح اینترنت رایگان سه دهک اول و 14 میلیون درخواست، بیش از سه میلیون نفر در طرح یارانه، بیش از 18 هزار نفر در طرح خبرنگاران، ثبت نام بیشتر بیش از 476 هزار نفر در طرح فرزندآوری و خردسالان جمعیت و ثبت بیش از 400 هزار کتاب درسی اخیر، موفقیت هایی است که به برکت ایجاد پنجره هوشمند ملی به دست آمده و به جمعیت کشور عرضه شده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: پنجره خدمات ملی بر اساس آخرین آمار دارای 134 دستگاه متصل، بیش از 17 میلیون کاربر ثبت نام شده و 3000 سرویس یا خدمات فرعی است.
چندی پیش عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره آخرین وضعیت پنجره خدمات ملی هوشمند دولت گفت: یکی از مهم ترین اقدامات 20 ماهه اخیر که حاصل کار گروهی همه نهادها است. راهاندازی «پنجره خدمات ملی هوشمند دولت» است که بیش از 95 درصد دستگاهها را به هم متصل کرده و تقریبا 50 درصد خدمات خود را به این روش ارائه میکنند. به گفته وی تا کنون 15 میلیون نفر به این پنجره پیوسته اند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات