توسعه دولت الکترونیک
سامانه منحصربفرد مکان محور اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی، بهره برداری کامل از سامانه ستاد، بهره برداری از سامانه الکترونیک مالیاتی، استقرار پنجره واحد سامانه آمایش سرزمین، راه اندازی پنجره واحد تجاری کشور، استقرار سامانه الکترونیکی خزانه داری کشور، ایجاد سامانه یکپارچه خدمات دستگاه های اجرایی به کارکنان، ایجاد سامانه جامع مدیریت نظام اداری و خدمات کشور، استقرار سامانه یکپارچه حسابداری و مالی دستگاههای اجرایی، جهانیسازی سامانه الکترونیکی تبادل اطلاعات و استعلام، شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا، راهاندازی و راهاندازی سامانه جامع حملونقل از طرحهایی است. که برای رسیدن به سطح قابل قبولی نیاز به پیشرفت دارند.
هشت درصد باقیمانده مربوط به طرح توسعه و استقرار سامانه جامع الکترونیک سلامت (سلامت الکترونیک) و اصرار پنجره واحد صدور مجوز کشور است که نیاز به بازنگری و رفع چالش های جدی آن دارد تا پروژه را پیش ببرند
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
این پروژه ها بر اساس پیشرفت در یک دسته بندی خاص قرار می گیرند. برخی نیاز به پیشرفت دارند، برخی وضعیت قابل قبولی داشته اند و بقیه نیاز به بازنگری دارند زیرا پیشرفت خوبی نداشته اند. ارزیابی و بررسی دولت الکترونیک را می توان به سه قسمت تقسیم کرد که قسمت اول مربوط به ارزیابی هر 6 ماه یکبار است که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام می شود.
بر اساس آخرین آمار پروژه های اولویت دار دولت الکترونیک که به صورت آنلاین در سایت سازمان فناوری اطلاعات قابل دسترسی است، هم اکنون 92 درصد پروژه های دولت الکترونیک در مرحله قابل قبول یا نیاز به پیشرفت و 8 درصد پروژه ها هستند. چالش های جدی دارند که باید به آنها رسیدگی شود. بودن
در این ارزیابی خدمات دولت الکترونیک ارائه شده توسط دستگاه های دولتی هر 6 ماه یکبار به صورت متمرکز ارزیابی شده و نتیجه آن منتشر می شود. آخرین شماره این گزارش با نام پنجمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه های اجرایی بر روی سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران به نشانی ITO.gov.ir و سایت ارزیابی به نشانی payesh منتشر شده است. iran.gov.ir.
40 درصد از پروژه های دولت الکترونیک پیشرفت قابل قبولی دارند و در آینده نزدیک تکمیل خواهند شد. ایجاد هویت هوشمند اشخاص حقوقی، ایجاد و اعمال امضای الکترونیکی در کلیه معاملات و اسناد، ساماندهی دفاتر پیشخوان، ایجاد سامانه بیمه الکترونیکی، استفاده از سامانه اعتبارسنجی اسناد رسمی آموزش و پرورش کشور، استقرار داده ها و اطلاعات کشور. پنجره واحد و سامانه دسترسی به آنها، ایجاد و استقرار سامانه جامع دولت همراه، ایجاد پوشه کار ایرانیان، استقرار بهره برداری از سامانه جامع بانکداری الکترونیک و ایجاد پایگاه بیمه اجتماعی کشور از این قبیل است. سیستم های.
کاهش آلودگی شهرها، کاهش فساد اداری و افزایش سطح آگاهی مردم، ارتقای کیفیت زندگی، افزایش اشتغال به دلیل ارائه خدمات دولتی توسط بخش خصوصی، ارتقای کارایی و ارائه بخش دولتی از طریق لایههای خدماتی است. از جمله مهم ترین موضوعاتی است که بر اهمیت استقرار هر روزه دولت تاکید می کند. الکترونیک را اضافه می کند.
به گزارش ICTNN، دولت الکترونیک در ساده ترین تعریف به فرآیندی اطلاق می شود که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توزیع مستقیم، آنلاین و 24 ساعته خدمات دولتی به متقاضیان استفاده می شود. با استقرار کامل دولت الکترونیک، شهروندان برای دریافت خدمات دولتی الزامی به مراجعه حضوری ندارند و این موضوع منجر به کاهش هزینه ها و افزایش سرعت کار می شود.
23 کلان پروژه با اولویت ملی برای تحقق دولت الکترونیک شناسایی شده است که هر کدام توسط یک یا چند دستگاه دولتی در حال انجام است. سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سیار، کارگروهی متشکل از سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات (به عنوان ناظر کار آنها) سعی در تسریع و تسهیل پیشرفت این پروژه ها دارد.