بیش از یک دهه از ایده اولیه معمات برای خط خودرو می گذرد، اما این طرح در این مدت با فراز و نشیب های زیادی در اجرا به چشم می خورد، به طوری که بیشتر از شکست آن گلایه داشتند. تا اینکه در نهایت این ایده که منجر به کاهش بسیاری از کلاهبرداری ها در حوزه خودرو می شود به بودجه 1402 رسید!
به گزارش ICTNN، در سری گزارش سیر تا پیاز تراکنشهای خودرو، ایده سامانه معاملات خودرو را به هم مرتبط میکنیم. در گزارش اولیه به وعده های داده شده در خصوص راه اندازی سامانه ثبت تراکنش های خودرو اشاره شد. به گفته مقامات، این سامانه امکان اطلاع از هویت مالک، وضعیت تخلفات و بدهی های پرداخت نشده و سرقت یا شکایت خودرو را قبل از ثبت معامله و پس از ثبت معامله فراهم می کند. با ارائه کد رهگیری و قفل پلاک، امکان فروش خودرو به چند نفر را حذف می کند. در گزارش بعدی ادامه مطلب را برای ایجاد سامانه ثبت تراکنش بخوانید. داستانی که از سال 1991 شروع شد.
شکایت از کار نکردن سیستم
در همین راستا سعید موتمانی، رئیس وقت اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو در سال 1395 در مصاحبه ای درباره زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای این طرح گفت: در حال حاضر هشت هزار و 700 اتحادیه فعال در کشور برای اجرای طرح سازمانی، معاملات خودرو شکل گرفته و تمام زیرساخت ها آماده است، اما در مرحله اجرا باقی مانده و کافی است تا در دکمه شروع
رضا علیزاده نایب رئیس سابق کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی نیز در سال 1397 گفت: الکترونیک معاملات خودرو پروژه ای است که سال ها در انتظار اخذ مجوزهای لازم به ویژه از نهادهای نظارتی و نیروی انتظامی بوده است.
در ادامه نماینده سابق مردم وازغان و خاروانه در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دیر یا زود باید به سمت ثبت الکترونیکی معاملات خودرو برویم، گفت: خرید و فروش با قراردادهای دستی یکی از راهکارهایی است که دلالان همواره به دنبال آن هستند. . آنها به دلیل عدم نظارت بر این موضوع بودند.
یحیی کمالی پور، نایب رئیس سابق کمیسیون قضایی شورای اسلامی نیز در همین پرونده گفت: به عنوان فردی با 20 سال سابقه قضایی و از نزدیک درگیر اختلافات معاملات خودرو، پیشنهاد معاملات الکترونیکی تنها راه است. خارج از این وضعیت و این در حالی است که مسئولان سال ها می گویند تمام زیرساخت های لازم برای کامپیوتری شدن تراکنش های خودرو مهیا است و تنها مجوزهای نهایی لازم است.
این نماینده سابق مردم جیرفت و عنبرآباد گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی باید در این زمینه مجوز نهایی را صادر کند اما تاکنون در این زمینه همکاری نکرده است. در این زمینه باید نظرات پلیس نیز شنیده شود و دغدغه های دستگاه های نظارتی در جلسه ای مطرح و رفع شود.
قطعنامه ای در مورد ثبت سیستماتیک تراکنش های خودرو
آیین نامه اجرایی ماده 14 قانون مبارزه با پولشویی در سال 1397 ابلاغ شد و بر اساس ماده 19 این آیین نامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران ایران و اتاق اصناف ایران ظرف یک سال پس از تصویب این آیین نامه. مقررات، موظف است سیستم های (سیستمیک) معاملات خودرو را از طریق سیستم کلی ارائه تجارت ثبت کند.
بر اساس این ماده، سامانه کلی معاملات باید به گونه ای راه اندازی شود که زنجیره نقل و انتقالات خودرو و جزئیات معاملات آن اعم از مبلغ و طرفین معامله در سامانه ثبت شده و همه افراد این فرصت را داشته باشند. تا معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند. پس از ایجاد امکان ثبت سامانه، واگذاری یا تعویض پلاک خودرو توسط پلیس جمهوری اسلامی ایران تنها پس از استعلام از این سامانه و در صورت ثبت تراکنش خودرو در این سامانه انجام خواهد شد.
ایجاد سامانه ثبت معاملات خودرو به درخواست مراجع قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سابق استان تهران در مصاحبه ای در سال 1398 گفت: به منظور کنترل، مهار و پیشگیری از جرائم و پیگردهای قانونی ناشی از خرید و فروش خودرو (انتقال مالکیت)، سرقت ، جعل و فرار مالیاتی برای جلوگیری از معامله خودروهای رهنی و توقیف شده و … ایجاد و فعال سازی سامانه ثبت معاملات خودرو الزامی است.
دیزجی ادامه داد: پس از مذاکرات و مکاتبات مربوطه مقرر شد سامانه مذکور تا پایان سال جاری به صورت رسمی راه اندازی و اطلاع رسانی لازم انجام شود.
همچنین احمد مقری معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی در تیرماه 1400 از ساماندهی ثبت معاملات خودرو در قالب سامانه ای در شهر تبریز خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سامانه به شکل است. یک کشور قبلا طراحی شده است، مقرر شد طرح ثبت تراکنش های خودرو در سامانه عملیاتی شود، انجمن خودروسازی تبریز تمهیدات لازم را فراهم کرد. ایجاد و راه اندازی سامانه مذکور در سطح استان آذربایجان شرقی.
در مرداد 1400 در جلسه ای که به منظور نظارت بر سامانه ثبت معاملات خودروها تشکیل شده بود، مهرداد تفیعی، معاون وقت اداره کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، علت اجرا نشدن این سامانه را اینگونه بیان کرد: با همکاری فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جهت تسهیل در ارائه خدمات این سامانه انجام شده است که به دلیل عدم تعامل این سامانه تاکنون محقق نشده است. پلیس راهنمایی و رانندگی
در ادامه این جلسه علی نوروزی رئیس پلیس راهور اماکن عمومی ناجا توضیح داد: از زمان تشکیل جلسه طراحی سامانه، کار تیم فنی آغاز شده و نسخه آزمایشی آن در چند مرحله به پایان رسیده است شناسایی و تصحیح کند. تمام کاستی های آن این سامانه در حال حاضر آماده ارائه خدمات است و خانه اصناف می تواند آن را به تمامی سالن های نمایشگاه خودرو کشور ارسال کند، اما با توجه به اهمیت همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی برای تسهیل در کار اجرایی سامانه، پس از شکل گیری این تعاملات، نتیجه نهایی حاصل خواهد شد.
تعیین مأموریت ثبت عملیات در قانون دارایی 1402
با وجود این، در آخرین ماه سال 1401، نمایندگان مردم در شورای اسلامی تصمیم گرفتند ثبت نام اینترنتی معاملات خودرو را در یکی از مواد قانون بودجه سال 1402 لحاظ کنند. مطابق بند (4) بند (ک) در تبصره (10) این قانون، دستگاه های اجرایی دارنده اطلاعات وسایل نقلیه موتوری موظف شدند امکان درخواست اطلاعات و ثبت نام وسایل نقلیه موتوری و ثبت نام اینترنتی افراد را برای سکوها فراهم کنند. از بخش خصوصی با همکاری معاونت علمی. همچنین فرجا موظف به ارائه خدمات شبکه (وب سرویس) جهت صدور شناسه رهگیری به پلتفرم های بخش خصوصی جهت ثبت تراکنش های وسایل نقلیه موتوری قبل از تعویض شماره گذاری از طریق تبادل اطلاعات ملی مرکز شد.
در گزارش بعدی معاملات سیر تا پیاز خودرو در مورد اجرای بخشی از این قانون صحبت خواهیم کرد. اقدامی که روند ثبت تراکنش های خودرو را روان تر کرده است. متأسفانه اجرای کامل این قانون هنوز محقق نشده است و انتظار می رود با تلاش مسئولان به زودی اجرایی شود تا تراکنش خودرو به راحتی و ایمن از طریق بسترهای بخش خصوصی ثبت شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات