بروکسل قصد دارد شرکت های چینی را مجبور کند در ازای دریافت یارانه های اروپایی برای فناوری های پاک، مالکیت معنوی خود را به همتایان اروپایی خود منتقل کنند.
به گزارش ICTNN، دو مقام ارشد اتحادیه اروپا به روزنامه فایننشال تایمز گفتند: معیارهای جدیدی که شرکت های چینی را ملزم به داشتن کارخانه در اروپا و به اشتراک گذاری دانش فنی می کند، در حالی که بروکسل از شرکت ها دعوت کرده است از «یک میلیارد یورو یارانه برای توسعه باتری» بهره مند شوند. در ماه دسامبر معرفی خواهد شد. این پروژه آزمایشی می تواند در سایر برنامه های کمک مالی اتحادیه اروپا نیز اجرا شود.
این الزامات، در مقیاس بسیار کوچکتر، منعکس کننده سیستم چینی است که شرکت های خارجی را تحت فشار قرار می دهد تا مالکیت معنوی خود را در ازای دسترسی به بازار چین به اشتراک بگذارند. مقامات اروپایی گفتند که معیارها ممکن است قبل از مناقصه تغییر کند.
این طرحها بخشی از موضع سخت اروپا در قبال چین است که هدف آن حفاظت از شرکتهای اروپایی مشمول قوانین سختگیرانه زیستمحیطی بلوک از واردات ارزانتر و آلایندهتر است.
علاوه بر مالیات 10 درصدی موجود، کمیسیون اروپا ماه گذشته تعرفه های 35 درصدی را برای خودروهای برقی چینی تصویب کرد. همچنین الزامات سخت گیرانه تری را برای شرکت های متقاضی یارانه هیدروژن تعیین کرد و تصریح کرد که تنها 25 درصد قطعات الکترولیزهای مورد استفاده برای تولید هیدروژن می تواند از چین تهیه شود.
افراد نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا گفتند که او اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار خواهد داد تا از این روند پیروی کند و موانع بیشتری برای کالاها و سرمایه گذاری چینی ایجاد کند.
اما این اقدام در بحبوحه نگرانی های عمیق در مورد ضعف اقتصاد اروپا و توانایی شرکت ها برای دستیابی به اهداف جاه طلبانه آب و هوایی بدون تکیه بر واردات ارزان صورت می گیرد.
بروکسل همچنین اهداف تولید داخلی را در قانون تصویب شده در ماه مه با هدف ترویج فناوری های پاک معرفی کرد.
بر اساس گزارش فایننشال تایمز، وزارت بازرگانی چین در اوایل سال جاری در یک نشست غیرعلنی به خودروسازان داخلی نسبت به سرمایه گذاری های کلان در اروپا هشدار داد و به آنها توصیه کرد که خطوط تولید را تنها برای مرحله مونتاژ نهایی در منطقه نصب کنند. و دلیل آن عدم اطمینان سیاسی در بروکسل بود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات