رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حاشیه سفر وزیر ارتباطات با اعضای کمیسیون صنایع و معادن گزارشی از آخرین دستاوردهای کشور در حوزه دولت الکترونیک ارائه کرد. در سازمان فناوری اطلاعات ایران
به گزارش ICTNN، محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات – به بررسی برخی از اقدامات این سازمان طی سال های گذشته پرداخت و با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، گفت: مجموع تماس ها با خدمات مستقیم و ملی سامانه ها و استان در این بخش 5.7 میلیارد و این سامانه 53 میلیون کاربر دارد که به این معنی است که دسترسی به 77 درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره تأمین می شود و در مرحله بعد و تاکنون 14 درصد از کل خدمات به برای هوشمند شدن گام برداشتهاند بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، پیشبینی میشود هر سال 20 درصد بر تعداد خدمات هوشمند دستگاهها افزوده شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) گفت: طبق قانون وظایفی برای این سازمان در نظر گرفته شده و در این راستا ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام شد. محل از سال 1395 برنامه ریزی شده و اقداماتی انجام شده و تا پایان شهریور ماه امسال بیش از 3600 سرویس بر روی این بستر ارائه شده و مجموع تراکنش های آن به بیش از 25 میلیارد و 600 میلیون و تعداد خدمات و استقبال رسیده است. دستگاه های این پلتفرم به ترتیب 164 و 1125 است.
خوانساری افزود: سامانه پنجره واحد آمایش سرزمین نیز خدمات بسیاری از جمله تعیین حریم اراضی روستایی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات، تعیین ماهیت اراضی، درخواست اراضی (گواهی مستثنیات ملی)، واگذاری زمین را ارائه می دهد. اراضی ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و صنعتی، صدور مجوز ایجاد و توسعه نواحی صنعتی غیردولتی یکی از آنهاست.
وی گفت: تعداد کل درخواست های ثبت شده در این سامانه تقریباً 827 هزار مورد است که از این تعداد به بیش از 764 هزار درخواست پاسخ داده شده است و تعداد کل درخواست های دریافتی در این حوزه تقریباً یک میلیون و 600 هزار مورد است این سازمان شاهد کاهش میانگین زمان صدور مجوز تغییر کاربری در سراسر کشور از حدود 253 روز به 163 روز بوده ایم (کاهش تقریباً 90 روزه – حدود 36 درصد بهبود). با دریافت 18 درخواست از دستگاه های اجرایی مختلف و از سوی دیگر. این سامانه منجر به کاهش 3.2 میلیون مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی شد و به لطف آن بیش از هزار میلیارد تومان هزینه ثبت درخواست تغییر کاربری کاهش یافت.
بر اساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، خوانساری همچنین در تشریح درگاه ملی مجوز کسب و کار گفت: بر اساس بررسی های انجام شده 50 درصد خدمات دستگاه های اجرایی از نوع ارائه مجوز، گواهی، تاییدیه و عناوین مشابه است. بدین ترتیب، حاکمیت صدور مجوزها و حداکثر الکترونیک به منظور مدیریت و کنترل صدور آنها از سه زاویه «زمان صدور»، «مدارک مورد نیاز و مراحل صدور» و «هزینه آنها» در دستور کار قرار گرفته است. و مجوزهای دولتی صادر شد.
در این مدت پیام رسان های داخلی نیز خدمات زیادی ارائه کردند و میزان استفاده از آنها افزایش چشمگیری پیدا کرد که بر اساس آخرین آمار موجود تا اواسط مهرماه امسال پیک روزانه کاربران فعال در روبیکا 4 برابر و در ایتا 14 برابر نسبت به شهریور 1400 افزایش داشته است. در بله 6 برابر، در سروش پلاس 8 برابر و در آی گپ 2 برابر افزایش یافت. همچنین مصرف پهنای باند در این پلتفرم ها نسبت به شهریور 1400 پنج برابر شده است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات