ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
همچنین در قسمت مقدماتی این مرورگر آمده است که سعی دارد تجربه کاربری بهتری را برای دسترسی به محتوا و خدمات دنیای وب و همچنین انجام جستجو به زبان فارسی ارائه دهد. برای رسیدن به این هدف، ذره بین علاوه بر ارائه پاسخ های هوشمند در زمینه های مختلف (مانند روند قیمت طلا و ارز، پیش بینی آب و هوا در شهرهای مختلف، دستور پخت غذا و غیره)، تحقیقات موضوعی هوشمند را در زمینه های مختلف مانند موسیقی در اختیار موتورها قرار می دهد. ، ویدئو، خرید و فروش توسعه یافته، اخبار و سرگرمی و غیره. شعار این مرورگر دسترسی آسان به خدمات دنیای وب است که سعی دارد با ایجاد بستر یکپارچه موتورهای جستجوی موضوعی در حوزه های مختلف و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن های مختلف، تجربه خوبی را برای کاربران خود ایجاد کند. .
گفته شد چشم انداز مرورگر ذره بین تسهیل دسترسی به اطلاعات و خدمات دنیای وب برای تمامی فارسی زبانان در گروه های سنی و دانشی مختلف است. به همین دلیل، ماموریت زاربین ارائه یک پلتفرم موتور جستجوی هوشمند موضوعی یکپارچه برای دسترسی متمرکز به کلیه اطلاعات و خدمات در فضای مجازی فارسی است.
نقطه قوت موتورهای جستجوی بومی پاسخگویی به جستجوهای تراکنشی در قالب خدمات خاص است، در حالی که استفاده کنونی از گوگل و یاهو جنبه دریافت اطلاعات و یافتن سایت های مختلف است. اما در کنار مزیت های ذکر شده، جوشکاران بومی با چالش ها و مشکلاتی مواجه هستند و برخی از کارشناسان معتقدند مشکل اصلی جوشکاران بومی نه سخت افزاری است و نه نرم افزاری، زیرا امکان خرید سخت افزار از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و در از نظر نرم افزاری، جوشکاران بومی به رشد قابل قبولی دست یافته اند. مشکل اصلی این است که این موتورهای جستجو باید توسط مردم پذیرفته شوند و مردم ترجیح می دهند از موتورهای جستجوی داخلی به جای موتورهای جستجوی خارجی مانند گوگل و بینگ استفاده کنند.
این مرورگر علاوه بر نمایش نتایج از موتورهای جستجو مانند گوگل از طریق موتور جستجوی خود، ویژگی ها و خدمات ویژه ای را ارائه می دهد که باعث بهبود مرور اینترنت می شود. این موتور جستجو به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی به انواع محتوای ویدیویی، صوتی و آموزشی در دنیای وب و شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشند. حتی قسمت صوتی میکروسکوپ انواع محتوا از موسیقی و پادکست گرفته تا سرود و کتاب صوتی را بدون نیاز به دانلود در اختیار کاربران قرار می دهد که در موتور جستجوی گوگل وجود ندارد.
بر اساس اطلاعات وب سایت مرورگر زاربین، این مرورگر با ایجاد بستری یکپارچه از انواع موتورهای جستجوی موضوعی، در دو سطح، سعی در تسهیل دسترسی فارسی زبانان به وب سرویس ها و محتوا و انواع شبکه های اجتماعی دارد. در سطح اول، محصولات مختلفی وجود دارند که با تمرکز بر حوزه های مختلف مانند موسیقی، فیلم و سریال، خرید کالا یا خدمات و غیره به این امر کمک می کنند. یک برنامه واحد به همه این محصولات دسترسی دارد.
بر اساس این اطلاعیه جستجو و دسترسی سریع به فروشگاه های اینترنتی، اطلاعات بازار املاک و خودرو، طلا و … از دیگر ویژگی های ذره بین است. جدای از ویژگی های ذره بین، مزایای ترافیکی استفاده از این موتور جستجو مانند ترافیک رایگان در قالب اینترنت و بسته های اینترنتی نیم بها نیز وجود دارد. همچنین ارائه پاسخ های هوشمند، امکان جستجو و گشت و گذار در محتوای شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، دسترسی به خدمات ویدئویی، متنی و ویدئویی داخلی و خارجی از دیگر ویژگی های این موتور جستجوی ایرانی است.
بنابراین، به گفته کارشناسان، توسعه موتورهای جستجوی ایرانی از جمله ذره بین و استفاده از آنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که سرعت موتورهای جستجوی ایرانی بیشتر از سایر موتورهای جستجو باشد و بر همین اساس، پهنای باند داخلی و حجم آن افزایش یابد. محتوای فارسی افزایش خواهد یافت.
به گزارش ICTNN، موتور جستجو، موتور جستجو یا موتور جستجو معمولا به برنامه ای گفته می شود که به جستجوی کلمات کلیدی در یک سند یا پایگاه داده می پردازد. همچنین در اینترنت برنامه ای است که کلمات کلیدی را در فایل ها و اسناد موجود در شبکه جهانی وب، گروه های خبری، منوهای Gopher و آرشیوهای FTP جستجو می کند. در حال حاضر گوگل یک موتور جستجو است که نه تنها در ایالات متحده، بلکه در بسیاری از کشورها و حتی ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما کشورهایی نیز هستند که از موتورهای بومی خود استفاده می کنند، از جمله چین با بایدو، کره جنوبی با نیویر و روسیه. با Yandex که هر کدام کاربران خاص خود را دارند و سهمی از پرس و جوهای روزانه را به خود اختصاص داده اند.
در سالهای اخیر، نبود آمار و اطلاعات در مورد درخواستهای کاربران به عنوان یکی از نقاط ضعف در این زمینه اعلام شده است، به عبارت دیگر، روزانه چند نفر به گوگل مراجعه میکنند و چه تعداد پرس و جو (پرس و جو) برای گوگل ارسال میکنند. چند درصد از پرس و جوها به موتورهای جستجوی محلی می روند. این مقدار تقریبی است و برای اندازهگیری دقیق این موارد باید اطلاعاتی را که افراد از طریق اینترنت ارسال و دریافت میکنند، مشاهده و تحلیل کرد.
ویژگی های موتور جستجوی ذره بین چیست؟
مرورگر ایرانی زاربین که از سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرد، سعی داشت با ایجاد بستری یکپارچه از انواع موتورهای جستجوی موضوعی در دو سطح، دسترسی فارسی زبانان به خدمات و محتوا و شبکه های اجتماعی مختلف را تسهیل کند.
در سال های اخیر فعالیت حدود هشت موتور جستجوی داخلی اعلام شده است که می توان به «زرهبین»، «یوز»، «پارسیجو» و «گرگر» اشاره کرد. ایجاد شده است که به دلیل عملکرد محلی خوب خود می تواند بخشی از نیازهای کاربر را بسیار بهتر از مرورگرهای خارجی برطرف کند.
از موتورهای جستجو مانند Zarebein انتظار می رود در یک محیط رقابتی توجه و اعتماد کاربران را به خود جلب کنند و بتوانند بخشی از نیازهای افراد را از طریق قابلیت های داخلی برآورده کنند و افراد برای یافتن پاسخ سوالات خود به موتورهای جستجویی مراجعه می کنند که محتوای داخلی ارائه می دهند.
بنابراین برای ترغیب کاربران و شهروندان به استفاده از این موتور جستجو، باید نسبت به نمونه های خارجی مزیت هایی داشت که به مرور زمان تحقق پیدا می کند، از سوی دیگر لازم است طراحان این موتورهای جستجو بتوانند تعداد جستجوی موتورهای جستجو را افزایش دهند. صفحاتی که آنها آدرس می دهند، افزایش می دهند و تعداد این صفحات را به بیش از چند میلیارد می رساند.
اما زوربین برای پاسخ به جستجوهای کلی از معماری رایج موتورهای جستجو به نام متاجستجو (یا متاجستجو) استفاده می کند که مانند بسیاری از موتورهای مشابه خارجی، علاوه بر خزیدن و رتبه بندی صفحات توسط موتور جستجوی خود، از نتایج تحقیقات دیگر نیز استفاده می کند. موتورها . در دنیای وب سرویس ها و محتواها به صورت بسیار گسترده تولید می شوند و روز به روز در حال افزایش هستند و دسترسی به آنها برای همه کاربران کار آسانی نیست. ارائه دهندگان خدمات بزرگ در سراسر جهان خدمات مختلفی را برای بهبود دسترسی به این محتوا ارائه می دهند. اما از یک سو بسیاری از این سرویسها برای کاربران فارسیزبان فعال نیستند و از سوی دیگر همچنان میتوان خدمات متنوعی را برای تسهیل دسترسی کاربران به این خدمات و محتوای گسترده توسعه داد. به همین دلیل شرکت های مطرح دنیا در این مسیر حرکت می کنند.
از سوی دیگر توسعه خدمات متنوع بر اساس نیازهای بومی و محلی، افزایش درآمد ملی از طریق کسب جوشکار داخلی، ترویج و توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای مجازی، کمک به ایجاد مزیت رقابتی برای جوشکاران. در مقابل غیررقبای بومی، توسعه زیرساخت های تولید و ارائه خدمات و محتوا به پژوهشگران بومی، توسعه دانش و فناوری پژوهشگران داخلی، حفاظت از اطلاعات و ارتقای امنیت ملی در فضای مجازی و بهره مندی از گزارش تست Taste از کاربران ایرانی برای بهبود خدمات فضای مجازی از جمله مواردی است که نیازها و اهداف محققین داخلی
از این رو این مشکل ایده وجود موتور جستجوی بومی در ایران را نیز برانگیخت و در پی حمایت جستجوگران بومی مبنی بر تهیه و ارائه طرح کسب و کار، هیئت مدیره جستجوگران بومی تصویب و مقرر شد. مدلهای کسبوکار موتورهای جستجوی «پارسیجو» و «یوز» برای ادامه فعالیت به هیئت مدیره ارائه میشود. قطعاً مسئولان معتقدند که در هیچ کجای دنیا موتور جستجوی بومی با هدف گرفتن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی شود، بلکه هدف دیگری را دنبال می کنند که پاسخگویی به نیازهای کاربران داخلی و با توجه به اطلاعات به جز خدمات محلی است. ، این هدف بیشتر از یک ابزار بومی ارزش دارد، از یک ابزار بین المللی می آید.
تحریریه ICTNN شبکه خبری