برد اسمیت، معاون مایکروسافت در بیانیه ای به CNBC گفت که مایکروسافت به این معامله اعتماد کامل دارد. با این حال، او همچنان راه های دیگری را برای اطمینان از نهایی شدن معامله Activision بررسی خواهد کرد.
مایکروسافت و اکتیویژن هر دو استدلال کردند که شکایت FTC قانون اصلاحیه پنجم را نقض می کند.
کمیسیون تجارت فدرال در آمریکا یا FTC تلاش کرد خرید Activision Blizzard توسط Xbox را مسدود کند. اکنون مایکروسافت و اکتیویژن به شکایات FTC پاسخ داده اند.
FTC در شکایت خود اعلام کرد که مایکروسافت سابقه استفاده از محتوای بازی با ارزش مانند Starfield و Redfall و تبدیل آن به عناوین انحصاری را داشته است. این در حالی است که مایکروسافت قول داده است که قانونگذاران بازار در اروپا بازی های خود را از کنسول های رقیب خارج نکنند.
در اوایل ماه جاری، FTC اعلام کرد که قصد دارد از مایکروسافت شکایت کند تا از نهایی کردن قرارداد این شرکت با Activision جلوگیری کند. به گفته FTC، این توافق به مایکروسافت و ایکس باکس اجازه می دهد تا رقبای خود را در بازار بازی های ویدیویی حذف کنند. ناظران بازار در سراسر جهان گفتند که این معامله می تواند به پلی استیشن ضربه سختی بزند. مهمتر از آن، Call of Duty به جمع فرنچایزهای شخص اول ایکس باکس می پیوندد.
مایکروسافت و اکتیویژن در پاسخی طولانی به شکایت FTC که پنجشنبه گذشته ارائه شد، استدلال کردند که این معامله نه تنها ضد رقابتی خواهد بود، بلکه به نفع گیمرها خواهد بود و بازیهای مختلف Call of Duty ناشر را برای مخاطبان گستردهتری به ارمغان میآورد.
FTC در تلاش برای محافظت از رقبای Xbox در برابر آسیب های فرضی که ریشه در واقعیت صنعت بازی های ویدیویی ندارد، مزایای قابل توجه این معامله را نادیده می گیرد و حقایق را نادیده می گیرد. افزودن محتوای Activision به اشتراک و سرویس ابری به گیمرها گزینههای بیشتری را در جایی که قبلاً وجود نداشت، میدهد.
عدم توجه FTC به این مزایا و تمرکز آن بر آسیب ادعایی Xbox به رقبا، نشان دهنده یک گسست اساسی بین تئوری های FTC و تمرکز پیگرد قانونی ضد انحصار است. FTC از دادگاه خواست تا از رقبای ایکس باکس و بزرگترین شرکت های بازی های ویدیویی جهان محافظت کند. هدف محافظت از رقابت نیست، بلکه محافظت از رقبا است. FTC نه تنها با حقایق صنعت بازی های ویدیویی بسیار رقابتی ارتباط ندارد، بلکه تمرکز اصلی قوانین ضد انحصار کشور ما را نیز از دست می دهد.
Activision و به خصوص King به تسریع بخش بازی های موبایل ایکس باکس کمک خواهند کرد. این به افزایش رقابت در یکی از بزرگترین بازارهای بازی کمک می کند. در نهایت، این معامله منابع و استعدادهای بیشتری را در اختیار استودیو Activision قرار می دهد که به نوآوری در فناوری و بازی های ویدیویی کمک می کند.
در پاسخ به شکایت FTC، Activision همچنین گفت که کمیسیون حقایق صنعت بازی های ویدیویی را اشتباه درک کرده است:
مایکروسافت این ادعاها را رد کرده و با وجود تایید انحصاری بودن سه بازی بعدی Bethesda، گفت که هر سه بازی به گونهای طراحی شدهاند که به صورت جداگانه یا با گروههای کوچک تجربه شوند. منظور مایکروسافت از این سه بازی Starfield، Redfall و The Elder Scrolls 6 است که انحصاری بودن آنها تایید شده است.
کسب امتیاز توسط سومین سازنده کنسول نمی تواند به صنعت آسیب برساند. به خصوص که این سازنده چندین بار تکرار کرده که علاقه ای به انحصار این فرانچایز ندارد. این واقعیت که رقیب ایکس باکس تاکنون پیشنهاد ایکس باکس را قبول نکرده است، نباید مانع از نهایی شدن معامله ای شود که به نفع گیمرها باشد. ارائه محتوای با کیفیت به مشتریان با قیمت پایینتر چیزی است که این شکایتها باید از آن محافظت کنند، نه جلوگیری از آن.
هر ادعایی مبنی بر دروغ گفتن مایکروسافت به قانونگذاران بازار در اروپا در مورد خرید Zenimax نادرست است. مایکروسافت به صراحت اعلام کرده است که قراردادهای انحصاری فعلی سونی را رعایت خواهد کرد و در آینده انحصار بازی های Bethesda را به صورت موردی بررسی خواهد کرد. کمیسیون اروپا نیز در این زمینه با مایکروسافت موافق است و یک روز پس از شکایت FTC اعلام کرد که مایکروسافت چنین تعهدی را به کمیسیون اروپا نداده است.