در اوایل دهه 2000، زمانی که مایکروسافت اولین کنسول ایکس باکس را عرضه کرد، سونی با رقیب جدیدی برای تجارت بازی خود روبرو شد. این رقیب جدید نگرانی جدی برای سونی ایجاد کرد که منجر به کسب حقوق انتشار انحصاری عناوین سری GTA برای پلی استیشن 2 شد.
کریس دیرینگ، رئیس سابق پلیاستیشن اروپا، اخیراً با GamesIndustry صحبت کرده و توضیح داده است که چرا پلیاستیشن در تلاش است تا یک معامله انحصاری برای GTA 3، GTA Vice City و GTA San Andreas داشته باشد. وی در این زمینه گفت:
وقتی عرضه ایکس باکس را دیدیم، نگران شدیم. ما میدانستیم که انحصار، یک برند را در بسیاری از زمینهها، مانند معامله انحصاری Sky با برنامههای ورزشی، قابل تشخیصتر میکند. با نزدیک شدن به کریسمس و عرضه Xbox به تازگی، چند نفر از ما با ناشران و توسعه دهندگان شخص ثالث مورد علاقه خود تماس گرفتیم و پرسیدیم: “چه نوع معامله ای می توانید با انحصار بازی بعدی خود به مدت دو سال برای پلی استیشن انجام دهید؟” و یکی از قراردادهایی که ما امضا کردیم با Take-Two بود. ما برای سه بازی بعدی در سری Grand Theft Auto ثبت نام کردیم و مشخص نبود که Grand Theft Auto 3 به این بزرگی خواهد بود یا خیر زیرا در ابتدا یک بازی از بالا به پایین بود.
دیرینگ اضافه کرد که پلی استیشن خوش شانس بود زیرا این معامله بسیار پرسود بود.
این عناوین با تأخیر در ایکس باکس عرضه شدند، اما پیش از آن به پرفروشترین بازیهای تاریخ پلیاستیشن 2 تبدیل شدند. -فروش بازی
GTA 3 و GTA Vice City در 4 نوامبر 2003 برای Xbox منتشر شدند و GTA San Andreas در ژوئن 2005 به Xbox آمد.