استودیوی Bethesda (Bethesda) که اکنون تحت مالکیت ایکس باکس است، در سال های اخیر فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. آخرین عنوان AAA این استودیو، Starfield، در ابتدا به عنوان تاثیرگذار بر صنعت بازی های ویدیویی اعلام شد، اما پس از انتشار، نظرات متفاوتی دریافت کرد. بسیاری از طرفداران بر این باورند که موتور اختصاصی استودیو Creation Engine باعث این مشکلات شده است و دیگر نمی تواند با استانداردهای مدرن مطابقت داشته باشد.
در حال حاضر، حتی یکی از هنرمندان ارشد سابق بتسدا نیز همین نظر را دارد و معتقد است که ایکس باکس باید از Creation Engine کنار گذاشته و به جای آن از Unreal Engine 5 استفاده کند. این تغییری است که بسیاری از استودیوهای بزرگ در سال های اخیر برای راحتی و پیشرفت تکنولوژی خود به آن روی آورده اند.
در مصاحبه ای با کانال یوتیوب KIWI TALKZ، هنرمند ارشد سابق Bethesda، Nate Purkeypile، گفت که بازی ها روی Unreal Engine 5 بهتر اجرا می شوند. با این حال، او معتقد است که استودیو احتمالا چنین کاری را به دلیل مشکلات تغییر موتورهای بازی انجام نخواهد داد. نظرات این شخص نشان میدهد که Creation Engine مدتها است که از اوج خود گذشته است و دیگر نمیتواند نیازهای پروژههای AAA مدرن مورد انتظار Bethesda را برآورده کند. وی بیان کرد:
با تجربه ساخت بازی های جهان باز در هر دو موتور، مطمئن هستم که نتایج کار بر روی Unreal Engine 5 بهتر خواهد بود.
او سپس در مورد Starfield و برخی از چالش هایی که Creation Engine با آن مواجه بود صحبت کرد. به گفته وی، رسیدن به استانداردهای مدرن در سیستم های رندر و انیمیشن زمان زیادی را صرف کرد و این روند را بسیار پیچیده کرد.
البته گفته می شود که The Elder Scrolls 6 از نسخه بهبود یافته Creation Engine نیز استفاده خواهد کرد، بنابراین احتمال تغییر در موتور بازی فعلا بعید به نظر می رسد. استفاده از Unreal Engine 5 می تواند یک تغییر بزرگ برای Bethesda باشد، اما چنین تغییری چالش های زیادی را نیز به همراه دارد که می تواند این تصمیم را برای مدیران ایکس باکس دشوار کند.