در طول سال ها، Gamepass برای مایکروسافت بسیار مفید بوده است و به عنوان یک استراتژی جدید و آینده نگر برای بقای این غول بازی های ویدیویی در نظر گرفته می شود. با این حال، این سرویس نیز مشکلات مختلفی را ایجاد می کند.
به گفته کریس درینگ، تحلیلگر مشهور و رئیس GameIndustry.biz، این سرویس می تواند به طور قابل توجهی بر فروش بازی تاثیر بگذارد. در واقع، عناوین منتشر شده برای این سرویس در روز راه اندازی حدود 80 درصد از فروش بالقوه خود را در پلتفرم ایکس باکس از دست می دهند.
او نمونه هایی مانند Hellblade 2، Indiana Jones و Starfield را ذکر کرد که پس از انتشار به سرعت از جدول پرفروش ها محو شدند. Hellblade 2 نیز با فروش ناامیدکننده ای روبرو شد.
کریس درینگ در ادامه خاطرنشان کرد که Game Pass می تواند به انتشار بین پلتفرمی، رویکرد جدید مایکروسافت کمک کند. با این حال، او همچنان اصرار دارد که قطعاً پول زیادی برای انتشار عناوین AAA از طریق این سرویس از دست میرود.
این تحلیلگر همچنین معتقد است که Game Pass ممکن است در آینده چندان مهم نباشد. وی به محبوبیت بازی های رایگان به عنوان یکی از دلایل این امر اشاره کرد.
خوشبختانه، تمام امیدها برای Xbox Game Pass از بین نمی رود. انتشار اخیر Black Ops 6 نویدبخش این سرویس بود و ایندیانا جونز، علیرغم عملکرد ضعیفش، ظاهراً دیزنی را به اندازه کافی تحت تاثیر قرار داد تا دنباله آن را سبز کند.