در پایان مسابقات جهانی Halo، 343 Industries چند خبر مهم در رابطه با آینده این سری اعلام کرد. این استودیو نام خود را به Halo Studios تغییر داد و بازیهای آینده Halo دیگر با موتور Slipspace ساخته نمیشوند و در عوض از Unreal Engine 5 استفاده خواهند کرد. این تغییر منجر به گمانهزنیهایی در مورد احتمال عرضه بازیهای Halo به پلیاستیشن 5 شده است.
انتقال سری Halo به Unreal Engine 5 می تواند به توسعه دهنده آن، Halo Studios، کمک کند تا فرنچایز پرچمدار ایکس باکس را به سایر پلتفرم ها از جمله پلی استیشن 5 بیاورد. کارشناسان فناوری می گویند این حرکت می تواند توسعه بین پلتفرم ها را آسان تر کند.
Rich Leadbetter، رئیس Digital Foundry، در مصاحبهای با Eurogamer اشاره کرد که استفاده از Unreal Engine 5 توسعه cross-platform را آسانتر از موتور Slipspace میکند. او گفت:
از منظر توسعه بازی بین پلتفرمی، استفاده از Unreal Engine 5 برای توسعه دهنده بسیار ساده تر از انتقال بازی با استفاده از موتور Slipspace است.
در حالی که مایکروسافت بازی هایی مانند Sea of Thieves ساخته Rare Studios و Grounded از Obsidian را برای پلی استیشن 5 منتشر کرده است، هنوز اطلاعات رسمی در مورد زمان عرضه Halo برای پلی استیشن وجود ندارد.
علیرغم مخالفت برخی از طرفداران سرسخت ایکس باکس، به نظر می رسد تلاش های مایکروسافت برای انتشار بازی های اول شخص در پلی استیشن موفقیت آمیز بوده است. به عنوان مثال، Sea of Thieves در اوایل سال جاری در صدر جدول فروش سونی قرار گرفت و فیل اسپنسر، رئیس Xbox گفت که ورود پلی استیشن و نینتندو سوییچ باعث افزایش فروش شده است.
علاوه بر این، عناوین دیگری از استودیوی ایکس باکس رسما در راه پلی استیشن 5 هستند. از جمله ایندیانا جونز و دایره بزرگ که چند ماه پس از عرضه آن بر روی رایانه های شخصی و ایکس باکس روی کنسول سونی می رسد و Doom: The Dark Ages. ، از ابتدا در پلی استیشن تایید شد. اما سوال اصلی این است: آیا Halo نیز در این مسیر خواهد بود؟
در ماه اوت، اسپنسر اشاره کرد که این انتقال بین پلتفرمی برای افزایش درآمد بخش بازی مایکروسافت در نظر گرفته شده است. این سوال به دلیل تصاحب 69 میلیارد دلاری مایکروسافت از Activision Blizzard و فشارهای ناشی از آن معامله اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اسپنسر گفت:
ما یک تجارت را اداره می کنیم. و در مایکروسافت، انتظارات از ما بسیار بالاست، به خصوص با پشتیبانی عالی که از شرکت دریافت می کنیم و کارهایی که می توانیم انجام دهیم.
تا پیش از این، مایکروسافت عمدتاً از بازی های قدیمی منتشر شده برای بیش از یک سال برای عرضه در پلی استیشن استفاده می کرد، اما این روند با انتشار بازی ایندیانا جونز تغییر خواهد کرد. در این میان، با توجه به اینکه سری Halo به عنوان نماد ایکس باکس در نظر گرفته می شود، عرضه آن روی پلی استیشن می تواند بزرگ ترین و جاه طلبانه ترین حرکت مایکروسافت در این زمینه باشد. آیا مایکروسافت واقعا این کار را انجام خواهد داد؟ رئیس سابق ایکس باکس پیتر مور اخیراً به IGN گفته است که ردموند ممکن است به این موضوع رسیدگی کند.
انتقال Halo به موتور Unreal در زمانی انجام می شود که 2550 کارمند در بخش بازی های مایکروسافت اخراج شده و چندین استودیو تعطیل شده اند. در همان زمان، فروش Xbox Series X و S به شدت کاهش یافت، رشد Game Pass به میزان قابل توجهی کاهش یافت و مایکروسافت به دلیل عدم تعهد به عناوین انحصاری با واکنش شدید طرفداران Xbox مواجه شد.