بازی جهانی رشد قابل توجهی را تجربه کرده و از تصویر نسبتاً حاشیه ای دهه های خود حذف شده است. با این حال ، آمار ژاپن در مقایسه با جهان کمی متفاوت است.

آخرین داده ها توسط Famitsu منتشر شده و جزئیات به شرح زیر است:
- حدود 1.5 میلیون نفر در ژاپن بازی های ویدیویی در ژاپن انجام می دهند.
- 1.5 میلیون نفر در دستگاه های تلفن همراه بازی می کنند.
- 1.5 میلیون نفر در کنسول بازی می کنند.
- 1.5 میلیون نفر در رایانه شخصی بازی می کنند.
همانطور که Automaton خاطرنشان می کند ، “این ارقام منحصر به فرد نیستند ، زیرا بسیاری از کاربران همزمان چندین سیستم عامل را بازی می کنند.” نکته اصلی این است که ، از آنجا که عموم بازی های کنسول چندین میلیون افزایش یافته و عموم بازی های موبایل 3 میلیون افزایش یافته است ، تعداد بازیکنان رایانه سه میلیون کاهش یافته است.
رشد شگفت انگیز بازی های موبایل مطمئناً در کاهش نسبی مخاطبان رایانه ژاپن نقش داشته است. در Reetera ، جیمز گالیزیو ، یک روزنامه نگار مشهور از سایت RPG (با نام کاربری “Thesweet” در آن زمان) ، به سرعت تأکید کرد که جدا از جزئیات ، این ابعاد پیچیده تری دارد:
فرضیه من این است که این کاهش کل داستان را بیان نمی کند. هنگامی که PC Game رشد کرد ، بازی های مرورگر بسیار محبوب بودند و فکر می کنم بیشتر جمعیت با امکان ساخت بازی موبایل به این پلتفرم مهاجرت کرده اند. چندین توسعه دهنده به من گفتند که این روزها ، یک بازی رایانه ای در ژاپن نمی توان نادیده گرفت.