به گزارش ICTNN، اینکه بسیاری از خانه های مردم در مرکز استان کرمان پلاک مناسبی ندارند و ثبت نام در سازه های موجود خنده دار است اما این خنده تلخ حقیقت دارد. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در پی انتقادات قبلی، سال گذشته بار دیگر به این موضوع پرداخته بود، اما مدیرکل پست استان که در چند ماه گذشته این مسئولیت را برعهده گرفت، همچنان گلایه مند است.
در این زمینه بخوانید:
مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به نارضایتی مردم از مشکلات توزیع مرسولات گفت: تقریباً در هیچ کجای شهر کرمان پلاک وجود ندارد و همین موضوع باعث نارضایتی مردم از اداره توزیع شده است.
به گزارش ICTNN، سعید مقیمی نژاد روز سه شنبه در دیدار رئیس و کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ICTNN) در استان کرمان به مناسبت روز خبرنگار (26 مرداد، سالروز شهادت محمود صارمی در افغانستان)، در جمع خبرنگاران حاضر شد. وی افزود: پروژه JNAF از چندین سال پیش آغاز شده است اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری برخی از سازمان ها موفق نشده است.
وی با اشاره به اینکه امروز برای هر واحد مسکونی نقشه مجزا در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: استانداردسازی کد پستی در کرمان نیز باید تکمیل شود، اما نقص این سامانه نبود پلاک شهرداری است، بنابراین اجرای پروژه JNEF از سال گذشته با همکاری سازمان مدیریت و برنامه انجام شده است. در استان کرمان کلید زدیم.
مدیرکل جدید پست استان کرمان ادامه داد: به عنوان مثال برخی از آدرس ها در بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 20، شماره 0 ثبت شده است و در این شرایط مامور پست موفق به یافتن آدرس نمی شود. ضمن اینکه به روز رسانی کد پستی باید به صورت پلاک خیابان، کوچه و شهرداری انجام شود تا هرکس بتواند به راحتی آدرس را پیدا کند.
وی در ادامه به تفاوت کد پستی با پلاک شهرداری پرداخت و گفت: کد پستی ترتیبی ندارد اما پلاک شهرداری دارای ترتیب است و در این زمینه آدرس باید به پروانه پستی و شهرداری منتهی شود. بشقاب.”
نصب 30 درصد پلاک کرمان تا پایان امسال
مغینی نژاد با بیان اینکه شهرداری و سازمان های همکار متعهد شدند 30 درصد از پروژه نصب پلاک در شهر کرمان در سال جاری انجام شود، تاکید کرد: شهرداران موظف شدند طی روزهای گذشته در جلسه ای در کرمان با خدمات پستی همکاری کنند. استانداری و مقرر شد اعتبار این بخش توسط سازمان مدیریت تامین شود.
وی افزود: پس از اجرای طرح نصب پلاک، اطلاعات کد پستی را به روز می کنیم و کد پستی با نقشه شهرداری تطبیق داده می شود تا پیک های ما از طریق GPS کار کنند و آدرس را به راحتی پیدا کنند و استانداردسازی آدرس انجام شود.
85 درصد شکایات از توزیع است
مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده و در حال انجام این اداره کل گفت: با پوشش نقاط ضعف شروع کردیم و طی بررسی های انجام شده حدود 85 درصد نارضایتی از شرکت پست در این اداره کل بود. حوزه توزیع و بخش بسیار کوچکی مربوط به بخش بورس بود.
وی با تاکید بر اینکه اداره پست کرمان تعطیل نیست و تمامی دفاتر پست تا ساعت 14 فعال هستند، گفت: گذرنامه ها پس از ساعت اداری توزیع می شود.
مقیمی نژاد تصریح کرد: تمام تمرکز ما در ماه های اخیر بر ارتقای خدمات پستی استان کرمان بوده است، بنابراین در این زمینه سخت تلاش می کنیم و جای کار زیادی وجود دارد.
وی همچنین به ضرورت حمایت رسانه ها برای رفع مشکلات پست کرمان اشاره کرد و گفت: وضعیت عملکرد پست کرمان و عمده نارضایتی های سال های گذشته مربوط به حوزه توزیع بود.
کمبود نیروی انسانی از زمان کرونا
مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به اینکه آغاز کرونا مصادف با گسترش خدمات پستی در استان و ارائه خدمات نیابتی است، گفت: در سال 1397 تنها در مدت 6 ماه رشد 350 درصدی ارسال داشته ایم. همراه با کاهش نیروی انسانی و چابکی. خصوصی سازی هم به این مشکل دامن زد، در واقع هر نیرویی که از بدنه پست جدا می شد، جایگزینی برای او وجود نداشت.
وی با اشاره به مراحل مختلف خدمات پستی اعم از آماده سازی، ارسال و تفکیک مرسولات، گفت: سالنی داشتیم با تعداد زیادی کیف و بسته در حالی که نیرویی برای تفکیک مرسولات وجود نداشت و کاهش و کمبود زور و بیماری کرونا در این شرایط مشکلاتی را ایجاد کرده بود. .
مغینی نژاد ادامه داد: در این راستا پیمانکار توزیع در 2 حوزه موتوری و خودرویی تعریف شد که این افراد به دلیل هزینه های بیمه، اصطکاک خودرو و شرایط از شرایط کاری جذابی برخوردار نبودند.
وی افزود: نیروهای جدید با وجود اینکه پیمانکار بودند سر کار نیامدند و در سال 1400 بعد از کرونا مصیبت هایی از سوی نیروهای پیمانکار داشتیم زیرا این افراد 2 سال کار کرده بودند و گشت پستی را به صورت پیمانکاری تحویل داده بودند اما نامه های کارخانه مدارک را تحویل نمی دادند و دنبال آگهی استخدام می گشتند و جذب موسسات و کارخانه های دیگر می شدند.
مدیرکل پست کرمان خاطرنشان کرد: این روند تا زمانی که نارضایتی از ارسال مرسولات پستی در سال 1402 تا 1401 به وجود نیامد بهبود نیافت و شلوغی دفاتر پست به اوج خود رسید، اما این وضعیت اکنون به حالت عادی بازگشته و دفاتر ما نیستند. مثل قبل شلوغ البته ازدحام جمعیت به دلیل توزیع گذرنامه اربعین در اداره پست کرمان وجود دارد.
سازمان منابع انسانی
وی با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل پیشنهاد ساماندهی نیروی انسانی را دادیم، یادآور شد: استان کرمان بیشترین تعداد پیمانکار را دارد و با وجود بیشترین خروجی و ورودی پیمانکاران، مجوز برون سپاری حوزه اعتماد را دریافت کردیم.
مقیمی نژاد تصریح کرد: پس از برون سپاری خدمات، 35 پیک موتوری توسط شرکت واسطه بیمه شدند و حقوق آنها دو برابر شد و هزینه پست کرمان 100 درصد افزایش یافت. وضعیت در این زمینه رو به بهبود است اما راه زیادی در پیش داریم.
وی با بیان اینکه در مجموع 150 پیک موتوری و 50 پیک خودرو در استان کرمان داریم که تعداد این افراد به خوبی افزایش یافته است، افزود: پیمانکاران در حوزه موتور به شرکت تبدیل شده اند اما در حوزه خودروسازی وجود داشته است. افزایش 100 درصدی نیروی انسانی شاهد بودیم
افزایش 2 برابری مناطق پستی در کرمان
مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به وجود دو منطقه پستی شهید سلیمانی و عدالت در گذشته کرمان، گفت: منطقه سوم توزیع را در دهه آخر فجر افتتاح کردیم که در این زمینه یک منطقه بلااستفاده را افتتاح کردیم. اداره پست بازسازی شد و این منطقه راه اندازی شد و منطقه چهارم توزیع شهر کرمان نیز طی یک تا دو ماه آینده راه اندازی می شود، این پروژه در ابتدا به صورت منطقه ای فعالیت می کند اما به تدریج کلیه خدمات پستی ارائه می شود.
وی تاکید کرد: در حال احیای دفاتر پست استان کرمان هستیم و آخرین پست در 2 هفته گذشته در چترود افتتاح شد تا وضعیت توزیع بهبود یابد.
مقیمی نژاد تصریح کرد: همچنین اداره پست دانشگاه شهید باهنر و ناحیه پستی ثبت احوال کرمان و دفاتر جازموریان و گنبکی نیز نهایی شده و به زودی افتتاح می شود و افتتاح این دفاتر برای ارتباط مردم بسیار موثر است.
چالش محدودیت فضای پست در کرمان
وی افزود: فضای عملیاتی اداره پست کرمان بسیار محدود است و گلایه های زیادی ناشی از همین فضای محدود است. اما در این زمینه محدودیت فضا باعث بروز اشتباهاتی در فرآیند توزیع می شود.
مدیرکل پست کرمان با اشاره به اینکه هم اکنون در اسفند و مهرماه با بسته های زیادی برای توزیع گذرنامه مواجه هستیم، گفت: برخی از بسته ها به دلیل کمبود جا به خط دیگری رفته و به اشتباه ارسال می شوند و ما انبار در این مورد مقصر نیست.” ; کمبود فضا به قدری زیاد است که مسائل تشخیصی با مشکل مواجه می شود.
وی ادامه داد: ما هماهنگ کردیم که زمینی به ما اختصاص دهند، اگر این اتفاق نیفتد، زمینی نزدیک اداره کل پست داریم که پیشنهاد استفاده از آن را دادیم و استانداری کرمان هم موافقت کرد و اکنون در حال انجام کارهای اجرایی هستیم تا این را اضافه کنیم. بخش ما در مجموعه پست هستیم.
مغینی نژاد تاکید کرد: استفاده از زمین در ورودی شهر کرمان برای تسهیل در ورود و خروج کامیون ها و همچنین مجاورت با راه آهن مورد نیاز است.
مرتب سازی هوشمند با همکاری شرکت های دانش بنیان
وی افزود: همچنین باید با همکاری ۲ شرکت دانش بنیان سورتینگ هوشمند را آغاز کنیم زیرا تحلیل بصری باعث اشتباه می شود.
مدیرکل پست استان کرمان گفت: شرکت پست از اعتبارات استانی محروم است اما باید از کمک های استانی استفاده کنیم و در این راستا می توان از ظرفیت اراضی و سوله های استان استفاده کرد که یکی از این ظرفیت ها تولید است. که بتوانیم از ظرفیت فروش استفاده کنیم. برخی از املاک برای رفع نیازهای ما مازاد هستند.
وی افزود: تعدادی نیروی انسانی داریم که می توانند در هر ساعت 14 هزار بسته را آنالیز (صادرات و واردات) انجام دهند و اگر از این نیرو در سایر ادارات مانند توزیع، پاسخگویی و دفاتر جدید استفاده شود اتفاقات خوبی می افتد. باید بتوانیم با حمایت استانی این موضوع را به نتیجه برسانیم.
همچنین مدیرکل پست استان کرمان در این مراسم از خدمات خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان قدردانی کرد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات