مدیر استودیو Iron Monkey در مصاحبه اخیر خود به بازی های لغو شده قبلی این استودیو مانند Dragon Age Mobile و Dante’s Inferno Mobile اشاره کرد.
در طول دهه گذشته، بازی های موبایل تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته اند تا به عظمت فعلی خود برسند. امروزه عناوین رایگان بازی مانند فورتنایت، پوکمون گو و مارول اسنپ بسیار مورد توجه قرار گرفته اند زیرا هر یک از این بازی ها تجربه منحصر به فردی را برای بازیکنان ارائه می دهند. البته قبلاً ساخت و عرضه عناوین کامل به تنهایی و با قیمت مشخص و داستان نویسی رایج تر بود، اما امروزه رویه ای بر اساس تجربه مصرف عناوین مختلف که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند رایج شده است. .
Iron Monkey یکی از استودیوهایی بود که در گذشته عناوین موفقی از جمله بازی موبایل Dead Space را ساخت. یکی دیگر از آثار جالب این استودیو Mass Effect Infiltrator نام داشت که اگرچه امروزه فوق العاده به حساب نمی آید، اما برای زمان خود بسیار نوآورانه بود. الکترونیک آرتز Iron Monkey را در سال 2010 خرید و نسخه موبایلی از Dragon Age و Dante’s Inferno را سفارش داد.
در مصاحبه ای با Stealth Optional، کارگردان و کارگردان هنری Iron Monkey دنیل تونکین در مورد پروژه های لغو شده و دلیل لغو آنها صحبت کرد. به گفته وی، زمانی که استودیو BioWare روی Dragon Age 2 کار می کرد، نسخه موبایلی این سری نیز در دست ساخت بود. قرار بود این یک بازی نقش آفرینی اکشن دیابلو باشد که همزمان با داستان Dragon Age: Origins و معرفی بازیکنان به مناطقی از Thalas که در عناوین کنسول بازی نمیتوان کاوش کرد.
تانکین میگوید اعضای Bioware دائماً درباره پیشرفت پروژه بازخورد میدهند و او حتی با کارگردان هنری سری اصلی، دین اندرسن، در تماس بوده است. متأسفانه این بازی در نهایت لغو خواهد شد و تانکین دلیل تغییر رویکرد الکترونیک آرتز و تمرکز بر بازار رو به رشد بازی های رایگان موبایل را ذکر می کند. بازی هایی مانند The Simpsons: Tapped Out و Candy Crush با موفقیت تجاری گسترده ای روبرو شدند.
در زمانی که آن شرکت بیشتر به ساخت بازیهای سنتی و کامل مانند Dead Space و Mass Effect علاقه داشت، دوست داشتم با الکترونیک آرتز باشم. در اواخر همکاری من با این شرکت، تغییر رویکرد و تمرکز روی بازی های رایگان ایجاد شد. نه فقط Electronic Arts، بلکه کل صنعت بازی های موبایل همیشه به دنبال عناوینی هستند که بتوانند به صورت رایگان منتشر شوند.
دنیل تانکین
تانکین همچنین در مورد دوزخ دانته می گوید که لقمه بزرگی از الکترونیک آرتز بود. این بازی قرار بود در سبک اکشن ساید اسکرول دو بعدی طراحی شود و سبک بازی اصلی را زیر پا بگذارد. ظاهرا Iron Monkey 6 ماه روی این پروژه کار کرد تا اینکه لغو شد. تانکین می گوید این اتفاق به این دلیل رخ داده است که شرکت روی بازی تمرکز نکرده است.
در حالی که هیچ یک از این دو بازی به فروشگاه ها راه پیدا نکردند، حداقل می دانیم که روزی در دست ساخت بودند. مشخص نیست که نتیجه نهایی چگونه خواهد بود، اما بسیاری از طرفداران برای مدت طولانی درگیر گمانه زنی های خود در مورد نحوه انجام این بازی ها خواهند بود.