محمدرضا اصنافی – کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت وگو با ICTNN، درباره الزامات و راهکارهای مهاجرت صحیح پیام رسان های داخلی، با اعتقاد به اینکه برخی راهکارها به دلیل شرایط موجود کارآمد نیست، گفت: راهکارهای متعددی وجود دارد. می توان برای افزایش ظرفیت پیام رسان ها ارائه کرد و انجام داد. اول، ما به یک پلت فرم واحد نیاز داریم، نه پلتفرم های متعدد، یعنی شکستن پلتفرم ها باعث می شود آنها مزیت رقابتی خود را در برابر پلتفرم های خارجی از دست بدهند. به عنوان مثال در گذشته همه در پیام رسان تلگرام یا واتس اپ بودند، اما اکنون برخی از کاربران مثلاً در پیام رسان بله یا ایتا هستند و این باعث می شود قدرت رقابت خود را از دست بدهند.
وی موضوع دیگری را که دولت می تواند به سکوها کمک کند، تبیین آیین نامه ها دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین مشکلی که سکوها دارند، شفاف نبودن مقررات است و باعث می شود مزیت خود را نسبت به رقبای خارجی از دست بدهند. . .
اصنافی ادامه داد: این اقدام به معنای افزودن آپشن های مختلف به خودرویی است که نمی تواند حرکت کند، یعنی شخصی خودرویی را برای استفاده از آن خریده، اما حرکت نمی کند. در زمینه پلتفرم های داخلی ممکن است شرایط به همین منوال باشد، گزینه ای وجود دارد، اما به اصطلاح کار نمی کند.
وی در خصوص راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت در حوزه فرهنگ سازی با استفاده از پیام رسان های داخلی گفت: صدا و سیما یکی از نهادهایی است که می تواند فرهنگ سازی مورد نیاز در این حوزه را انجام دهد. البته باید تاکید کرد که فرهنگ سازی اغراق آمیز نتیجه معکوس خواهد داشت. به نظر من اگر اجازه داده شود فرهنگ رقابت اقتصادی این بسترها رشد کند، نتایج بهتری دیده می شود. رگولاتوری باید در این زمینه شفافیت ایجاد کند و در نتیجه این اقدامات مردم به صورت خودکار به این بسترها مهاجرت می کنند.
وی در خصوص لزوم حمایت و تقویت پیام رسان های ملی گفت: اولین نکته این است که اعطای وام به پلتفرم ها اسراف است و نباید این اتفاق بیفتد زیرا ارائه وام یا تسهیلات می تواند آنها را وابسته و منحرف کند. دولت باید با این پلتفرمها در پروژهای که موفقیتآمیز میداند شریک شود و ریسک آن را بخرد و سود و زیان آن را به اشتراک بگذارد، نه اینکه به پلتفرمها وام بدهد، چرا که ارائه وام به منزله انتقال ریسک به مالکیت پلتفرم تلقی میشود. ریسک در این زمینه زیاد است، می توانند وام بگیرند و در حوزه کم ریسک سرمایه گذاری کنند، اما اگر دولت ریسک آنها را بخرد، انگیزه پلتفرم ها نیز افزایش می یابد.
صنفی تصریح کرد: موضوع دیگر تامین زیرساخت های فنی است که می تواند به پیام رسان ها یا بسترهای داخلی کمک کند، همچنین در حوزه تحقیق و توسعه یا R&D پشتیبانی پلت فرم موثر است و اگر قرار است کمک شود باید 50 درصد باشد. زمینه تحقیق و توسعه
اصنافی ادامه داد: مشکل دیگر این است که پیام رسان ها می توانند با هم تکامل پیدا کنند و به کنسرسیوم تبدیل شوند. به عنوان مثال، شورای عالی فضای مجازی می تواند به عنوان یک مرکز عمل کند و توانایی های فنی همه را ترکیب کند و یک کنسرسیوم از پلتفرم ها داشته باشد، که به نظر من ایده مفیدتری نسبت به این است که سکوها بخواهند جداگانه فعالیت کنند. البته ممکن است این عوامل در شرایط موجود موثر واقع نشوند و اینکه پروژه به محض اتمام موفقیت آمیز باشد، صحت ندارد.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود درباره استفاده گسترده از پیام رسان های داخلی معتقد است که باید در گذشته و قبل از شرایط سیاسی کنونی اقداماتی در این زمینه انجام می شد.
اصنافی حفظ حقوق کاربران و تضمین امنیت اطلاعات آنها در هنگام استفاده و موفقیت با پیام رسان های داخلی را اولویت اول و دوم کاربر دانست و تصریح کرد: این موضوع نیز از آن جهت حائز اهمیت است که کاربران محتوای مهم و خاصی ندارند که نگران آن باشند. ایمنی در واقع، کاربران مصرف کننده هستند. به عنوان مثال، ما جمعیتی بین 70 تا 80 درصد از مصرف کنندگان محتوا داریم که محتوایی تولید نمی کنند که نگران ایمنی آن هستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت ها، رایانش ابری و سرورهای کشور این ثبات را دارد که بتواند تعداد زیادی کاربر را جذب کند، گفت: این سوال را مسئولان وزارت ارتباطات باید مطرح کنند و پاسخ دهند.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نقش معافیت های مالی و ارائه تسهیلات به کاربران برای ترغیب آنها برای ورود به بسترهای داخلی، گفت: مشکل کاربر برای ورود به این بسترها محدودیت محتوا است. در واقع کاربر به دنبال محتوایی است که بتواند سد رسانه ای را بشکند و بتواند دسترسی متنوع تری به اخبار سیاسی و اجتماعی و غیره داشته باشد.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تجربه سایر کشورها در این زمینه گفت: اکثر کشورهای دنیا به این سمت حرکت کرده اند، اما هر کشوری باید بر اساس شبکه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود، تعدادی عمل کند. کشورهایی مانند روسیه و چین در این زمینه بسیار موفق بوده اند، اما کشورهایی هم هستند که شکست خورده اند و لزوماً تجربه سایر کشورها در این زمینه کارساز نیست.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید سطح امنیت و پایداری سیستم در بسترهای داخلی افزایش یابد، گفت: شرایط باید به گونه ای باشد که این بسترها نتوانند محتوا را حذف کنند یا کاربران را محدود کنند. مگر با حکم دادگاه . اینکه پلتفرم ها قرار است با دستور هر دستگاه امنیتی یا رابط قضایی پیاده سازی شوند، باعث کاهش پایداری این سیستم ها می شود. بنابراین اگر مقرراتی در این خصوص وجود داشته باشد که اعمال محدودیت فقط با حکم قضایی قابل انجام باشد، مزیت محسوب می شود.
یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص الزامات پشتیبانی و تقویت پیام رسان های داخلی با اعتقاد به اینکه باید سطح امنیت و پایداری سیستم در بسترهای داخلی افزایش یابد، خاطرنشان کرد: پیام رسان ها می توانند با هم به سمت تشکیل یک کنسرسیوم تکامل یابند. .
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
صنفی با اشاره به اینکه چگونه ظاهر و سرعت بالای پیام رسان ها می تواند در جذب کاربران برای استفاده از پیام رسان های ملی موثر باشد، خاطرنشان کرد: ما تعداد زیادی کاربر بدون دفتر سیاسی در کشور داریم که به اصطلاح کاربران خاکستری هستند و فقط خدمات می خواهند. و هر سرویسی که به آنها بدهند استفاده می کنند و در این شرایط ظاهر و سرعت بالا قطعا مزیت محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که بسترهای ملی نتوانند نیاز کاربر به محتوای مناسب و متنوع را برآورده کنند، حتی وجود معافیت ها و تسهیلات اعطایی نیز چندان موثر نخواهد بود و به نظر من تسهیلات مالی می تواند باعث انحراف بسترها شود. از طرفی با توجه به اینکه ارزش افزوده نیز تاثیر کمی در ورود کاربران به پلتفرم های داخلی دارد به عنوان مثال برخی از پیام رسان ها در حال حاضر این کار را انجام می دهند اما در عمل نتوانستند مزیتی ایجاد کنند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری