به گزارش خبرنگار اقتصادی ICTNN، در حال حاضر مشتریان تجارت الکترونیک تمایل دارند خریدهای خود را از بستر فضای مجازی با سرعت بیشتری دریافت کنند، به همین دلیل روش ارسال مرسولات با پیک را به خدمات پستی ترجیح می دهند. اما در اکثر موارد ارسال بسته با پیک شهری بین 40 تا 60 درصد بیشتر از هزینه خدمات پستی است.
محمد احمدی مدیرعامل شرکت ملی پست در گفت و گو با خبرنگار ICTNN اظهار کرد: استفاده از روش پستی علاوه بر هزینه های ارسال و توزیع، تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهری، مصرف انرژی و آلودگی هوا دارد.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگرچه کیفیت عملکرد شرکتهای پست از جمله شرکت ملی پست به دلیل چالشهای اجرایی-عملیاتی که دارند، گاهی اوقات ممکن است به تعهدات سطح خدمات خود عمل نکنند، اما توسعه فرهنگ برنامهریزی توسعه یافته است. و ثبت دقیق اطلاعات توسط مشتریان تجارت الکترونیک به کارایی خدمات پستی کمک می کند.
احمدی گفت: چه خوب است که مشتری بداند مرسوله در چه روزی و در چه ساعتی به دستش می رسد، اگر این اتفاق بیفتد قطعا استقبال مردم از ارسال پست افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه مردم باید تفاوت خدمات پستی و پیک را بدانند که تا چه اندازه به جریان اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی شهری کمک می کند، تصریح کرد: 1250 پستچی خود را توزیع می کنند. اگر قرار بود این تعداد بسته به روش غیر پستی توزیع شود، بیش از 15 هزار نفر باید با موتورسیکلت یا خودرو در سطح شهر تردد کنند.
وی ادامه داد: روزانه 400 تا 500 هزار موتورسیکلت در تهران مشغول به کار هستند که کالا یا بسته را جابجا می کنند. توسعه روش توزیع پستی نقش مهمی در کاهش ترافیک و آلاینده های زیست محیطی و همچنین کاهش هزینه های کشور دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پست ادامه داد: باید این امر مهم و خطیر را به عنوان یک رسالت پیگیری و تبیین کنیم. شرکت پست و سایر فعالان این حوزه باید به نقش انکارناپذیر خدمات پستی در توسعه سبز کشور واقف باشند. هر چه شبکه های پستی سازمان یافته و سالم در کشور شکل بگیرد، زمین بهتر نفس می کشد.
احمدی گفت: سال گذشته سرویس TDS (اعلام فاصله زمانی توزیع) را راه اندازی کردیم تا از این طریق گیرندگان مرسولات بتوانند زمان تقریبی توزیع بسته خود را بدانند و برنامه ریزی بهتری داشته باشند که موفقیت آمیز بوده است. تا 70 درصد این سرویس در سال 1404 توسعه یافت و به زودی سرویس پنجره زمان توزیع را راه اندازی خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پست با تاکید بر اینکه برای تحقق این موضوع به دو زیرساخت اساسی نیاز داریم، تاکید کرد: اولین زیرساختی که نیاز داریم بهسازی فضاهای عملیاتی پست است.
معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: مشکل دیگر این است که حدود 7 تا 15 درصد بسته ها در فرآیند توزیع نیاز به دو یا سه بار توزیع دارند که هزینه های اضافی به همراه دارد. در حالی که باید این امکان را داشته باشد که فردی که در آدرس حضور ندارد اعلام کند تا مامور پست مرسوله را برای توزیع به آدرس خود نبرد.
احمدی تصریح کرد: برای حل این مشکل استفاده از صندوق های هوشمند راه حل موثری است و در این راستا از سال گذشته طبق برنامه ریزی های انجام شده با چند شرکت دانش بنیان برای توسعه استفاده از خدمات و صندوق های هوشمند همکاری کرده ایم. در کشور
وی با تاکید بر ضرورت توسعه کانترهای تحویل و دریافت در کشور افزود: به زودی برنامه داریم تا از ظرفیت مراکز محلات و سایر اماکن عمومی در محلات استفاده کنیم تا افرادی که در زمان توزیع در منزل نیستند. بسته ها می توانند بسته را از آن مکان دریافت کنند.”
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات