طبق گزارش CNBC، مدیر ارشد فناوری هلمن می گوید هکرها متوجه شده اند که زنجیره تامین جهانی چقدر مهم است و می دانند که در صورت مختل شدن چه اتفاقی می افتد. این آشفتگی کل اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد. حمل و نقل بار متوقف شده است و مصرف کنندگان در سوپرمارکت ها با کمبود مواجه هستند.
مرسک گفت که هدف یک حمله باج افزار در Note Petty بوده که دسترسی به اطلاعات در ازای دریافت پول را در پایان ژوئن سال جاری مسدود کرده است.
هلمد هارتمن، مدیر ارشد فناوری این شرکت، به اطلاعات CNBC در Hellmann گفت: “شرکت بلافاصله تلاش کرد تا از گسترش حمله سایبری جلوگیری کند، مراکز داده خود را در سراسر جهان قطع کرد و برخی از سیستم های خود را برای گسترش آسیب خاموش کرد.” در نتیجه، همه چیز باید به صورت دستی انجام میشد و برخی از بخشهای کسبوکار بهتر از بقیه میتوانستند وضعیت را مدیریت کنند. هلمن اکنون در حال همکاری با مجریان قانون برای شناسایی عامل این حمله سایبری است و در حالی که حدس و گمان وجود دارد، پاسخ قطعی وجود ندارد.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
حمله ژوئن 2017 به Nut Petia که چندین شرکت از جمله شرکت دانمارکی کشتیرانی کانتینری Maersk را هدف قرار داد، همچنین نشان دهنده آسیب پذیری زنجیره تامین جهانی بود.
گروه ژاپنی Toll نیز در فوریه 2020 هدف یک حمله سایبری قرار گرفت که آن را مجبور به خاموش کردن سیستم های IT خود کرد.
دیوید ام، محقق ارشد امنیتی در کسپرسکی به CNBC گفت: واقعیت این است که یک هواپیما یا یک کشتی، مانند هر سیستم دیجیتال دیگری، می تواند هک شود. در واقع، این در آزمایش خلبانی روی هواپیمای بوئینگ در سال 2019 ثابت شد.
به گزارش ICTNN، هکرهایی که چیزی بیش از یک کامپیوتر در اختیار ندارند، به طور فزاینده ای بر روی بزرگترین سازه های ساخته شده توسط انسان تمرکز می کنند و کشتی های کانتینری بزرگ و هواپیماهای باری که امروزه برای اقتصاد جهانی ضروری هستند، توسط هک و سرکوب می شوند. نسل هکرها
کشتیهای کانتینری بزرگ و هواپیماهای باری به طور فزایندهای در معرض خطر هک شدن قرار دارند که باعث اختلالات جدی در زنجیره تامین جهانی میشود.
این باجافزار از برخی از آسیبپذیریهای امنیتی نرمافزار ویندوز که مایکروسافت پس از افشای آنها کشف کرد، سوء استفاده کرد.
این شرکت که خدمات حمل و نقل هوایی، حملونقل دریایی، جادهای و ریلی را ارائه میکند، مجبور شد سفارشهای جدید را برای چند روز تعلیق کند و مشخص نیست که در نتیجه تعطیلی چقدر درآمد از دست داده است.
مدیرعامل مرسک، سورن اسکو، در آگوست 2020 گفت که عملیات مرسک برای چند هفته در ماه ژوئیه متوقف شد و بر نتایج مالی سه ماهه سوم این شرکت تأثیر گذاشت. انتظار می رود این حمله سایبری بین 200 تا 300 میلیون دلار بر نتایج سایبری تأثیر بگذارد.
با این حال، بیشتر مشاغلی که در بنادر و فرودگاه ها فعالیت می کنند، راحت تر از یک هواپیما یا کشتی واقعی هک می شوند.
شرکت آلمانی Helman World Wide Logistics در ماه دسامبر اعلام کرد که عملیات آن هدف یک حمله فیشینگ بوده است. در حملات فیشینگ، پیام های نادرست به هدف ارسال می شود و هدف فریب داده می شود تا اطلاعات مهمی را ارائه دهد یا بدافزار را دانلود کند.
گاهی اوقات هکرها لزوماً باج نمی خواهند. در سال 2013، مجرمان سیستم های بندر آنتورپ را هک کردند تا حرکت کانتینرها را مختل کنند تا بتوانند محموله های مواد مخدر خود را قاچاق کنند.
هکرها به محض ورود به سیستم هدف خود، مکان و زمان تحویل کانتینرهای حاوی داروهای خود را تغییر دادند. قاچاقچیان سپس رانندگان خود را برای جمع آوری ظروف مواد مخدر فرستادند. هکرها از حملات فیشینگ و بدافزار برای فریب مقامات بندری و خطوط کشتیرانی در سیستم ها استفاده کرده اند. این طرح پس از اینکه شرکت های کشتیرانی متوجه شدند وضعیت غیرعادی است، توسط پلیس فاش شد.
تحریریه ICTNN شبکه خبری