تجربه تجمیع و ادغام شماره های اضطراری در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، اما به گفته کارشناسان این کار نیازمند دقت لازم است و باید محاسن چنین اقدامی برای مردم تشریح و شفاف سازی های لازم صورت گیرد.
به گزارش ICTNN، پیش از این بارها بحث ادغام شماره تلفن های اورژانس و تعیین شماره تماس یگان مطرح شده بود، اما در روزهای اخیر اخباری مبنی بر تصمیم برای اجرای یکپارچه سازی شماره های اورژانس در تهران منتشر شده است. امسال، طرحی که ظاهراً حدود دو سال در دست ساخت است، اجرای آن زمانبر بوده است. این موضوع از سوی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و در خصوص اجرای نهایی این طرح که قرار بود به صورت آزمایشی در تهران اجرا شود، از سوی سازمان ستاد مدیریت و پیشگیری بحران شهر تهران و بر اساس مصوبه ابلاغ شد. ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران به ریاست وزیر کشور موظف به اجرای فوریت طرح یکپارچه سازی شماره ها است.
بر این اساس این طرح برای اولین بار در کشور و مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان در تهران اجرا می شود. اما از آنجایی که این طرح در گذشته دارای مشکلات ساختاری بود و به سادگی امکان هماهنگی آن وجود نداشت، زیرا سیستم پاسخگویی سازمان های درگیر با یکدیگر متفاوت بود و سیستم های خود را داشتند و سیستم های آنها مستقل از یکدیگر بود، تقریباً این پروژه باقی مانده است. تا اینجا سکوت
تعدد شماره تماس های سازمان امداد چالش های خاص خود را به همراه داشته است و برخی کشورها برای رسیدگی به این دسته از امور شهروندان، شماره تماسی را اختصاص داده اند. بر اساس نظر کارشناسان امنیتی یکی از مزایای این طرح افزایش سرعت امداد و نجات در زمان وقوع حوادث و بلایا است به طوری که با برقراری تماس، اقدامات مربوط به اعزام دستگاه های امدادی به صورت موازی انجام می شود. .
از سوی دیگر، مزیت این طرح در افزایش سرعت پاسخگویی به حوادث، یکی از مواردی است که تقریبا همه کارشناسان این حوزه بر آن اتفاق نظر دارند. آنها همچنین معتقدند که به دلیل استرس و اضطراب ناشی از حادثه، قربانیان با کاهش قدرت تصمیم گیری و حافظه مواجه شده اند و در یک لحظه مهم حتی ممکن است تعداد تماس های اورژانس را فراموش کرده یا به اشتباه بیاورند. از سوی دیگر، کودکان که گروهی از مراجعه کنندگان و تماس گیرندگان سازمان های امدادی نیز هستند، در به خاطر سپردن شماره تماس ها با مشکل کمتری مواجه می شوند و در صورت تصادف در غیاب بزرگسال، به راحتی می توانند با شماره واحد تماس بگیرند.
درباره جزئیات و پیشرفت این طرح گفته شد مرکز فوریت های پلیسی 110 با سایر شماره های فوریت های پلیسی ادغام نمی شود، اما چهار شماره 112 جمعیت هلال احمر، اورژانس 115، اورژانس اجتماعی 123 و 125 آتش نشان ادغام خواهند شد. با یکدیگر در اجرای این طرح.
ظاهر این کار ساده به نظر می رسد، اما واقعیت این است که چنین کاری دارای پیچیدگی های فراوانی است و به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، به عنوان مثال، تعدادی از اعداد مانند آتش نشانان فقط در تهران هستند و برخی از این قبیل از زمان اورژانس و هلال احمر محدوده استانی دارند، باید این وظایف را شناسایی و تعیین تکلیف می کردند. همچنین هماهنگی ماموریت ها و اعزام ها و نحوه ادغام اعزام ها و … ضروری بود. همچنین مدل های مختلفی در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که برای اجرای این طرح به حدود دو سال مراحل مطالعاتی نیاز بود.
اما اجرای این طرح توسط شرکت مخابرات یک طرف است، محمدرضا بیدخام – مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران – در گفت وگو با ICTNN، در این باره گفت: با توجه به اعلام ادغام اورژانس. شماره های 112، 115، 125، 123 در دستور کار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری قرار دارد، شرکت مخابرات ایران آماده هرگونه همکاری در این حوزه می باشد.
وی افزود: در کشورهای دیگر نیز تجربه این کار وجود دارد و برخی از آنها کدهای پشتیبان را در خود جای داده اند، اما این نیز نیازمند احتیاط است. همچنین باید محاسن این اقدام برای مردم تبیین و شفاف سازی های لازم در این زمینه صورت گیرد. از سوی دیگر علاوه بر عناصر ذکر شده، پیوست فنی، ارتباطی، اطلاعاتی و امنیتی نیز باید برای این مهم برنامه ریزی و در نظر گرفته شود.
بیدخام درباره دلایل اجرای طرح ادغام شماره های اضطراری توضیح داد: به دلیل اینکه شهرداری تهران متولی انجام این کار است، باید دلیل آن توسط این سازمان پیگیری و اعلام شود، اما در مجموع این طرح محاسنی خواهد داشت که باید به آنها توضیح داده شود. مردم.
مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه کدام شماره جایگزین شماره های مذکور می شود، توضیح داد: همانطور که گفته شد این چهار شماره باید یک عدد شوند اما عدد مورد نظر هنوز اعلام نشده است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات