ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
امیر جمالی ادامه داد: اما در مجموع بخش پژوهشی سایت با توجه به تعداد کتاب های موجود در سایت قابل قبول است. اما در دسته موضوعی مثلاً هنگام انتخاب موضوع، دیگر امکان جستجوی کتاب در موضوع مشخص شده وجود ندارد. حتی در قسمت جستجوی پیشرفته هم این امکان وجود ندارد. مثلا اگر کاربری بخواهد امسال از رمان های تازه منتشر شده (ایرانی و خارجی) مطلع شود، به راحتی برایش مقدور نیست. اما به طور کلی به لطف وجود یک وب سایت جامع که شامل اطلاعات تمامی کتاب های نمایشگاه است، امکان بررسی دقیق تری از کتاب ها برای کاربران فراهم شده است که می تواند نتایج جالبی داشته باشد. به عنوان مثال می توان دید که در سه سال اخیر، 15 نسخه مختلف از کتاب «دختر نارنجی» نوشته «جاستین گوردر» توسط مترجمان مختلف و توسط انتشارات مختلف منتشر شده است. شاید لازم باشد نگاه دقیقتری به کتابهایی با این عناوین تکراری اهالی کتاب انداخت و در نظر گرفت که آیا میتوان آن را مثبت یا منفی دانست.
یک کارشناس نرم افزار که معتقد است از سایت نمایشگاه کتاب مجازی انتظارات بسیار بالاتری می توان داشت، ضمن بررسی پیشنهاداتی برای طراحی اپلیکیشن این رویداد و همچنین امکان خرید کتاب های الکترونیکی ارائه می دهد.
امیر جمالی، برنامه نویس و کارشناس نرم افزار در گفت وگو با ICTNN در خصوص راهکارهای بهبود سایت دومین نمایشگاه کتاب با توجه به اختلالات و تجربیات مربوط به دوره اول این رویداد ضمن انجام مطالعاتی در زمینه رابط کاربری و تجربه (کاربر) تجربه) گفت: یکی از مواردی که می توانم به آن اشاره کنم این است که در مجموع سایت به صورت منطقی طراحی و پیاده سازی شده است. با این حال، ما میتوانیم انتظار بیشتری داشته باشیم و سؤالات دیگری در مورد سایتی که قرار است به نمایشگاه کتاب کشور اختصاص داده شود، مطرح کنیم.
جمالی همچنین در قالب پیشنهادات گفت: نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که امروزه اکثر کاربران از طریق موبایل خود به سایت دسترسی پیدا می کنند. خوشبختانه سایت به صورت قابل قبول و استاندارد در موبایل نمایش داده می شود، اما ممکن است برای سال های بعد ارجح باشد که یک اپلیکیشن موبایل لینک شده به نمایشگاه ارائه شود. و در نهایت اینکه نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می شود می تواند برای کاربران جذاب باشد تا بتوانند کتاب های epub یا صوتی را خریداری کنند. این اقدام با همکاری سایت ها و اپلیکیشن هایی مانند نیچ، فیدبو و … قابل انجام است.
این کارشناس نرم افزار در ادامه درباره بررسی محتوای دومین سایت نمایشگاه کتاب مجازی گفت: اما اگر بخواهیم از طراحی فراتر برویم و به مسائل محتوایی بپردازیم، باید در مورد «فهرست ویراستاران» بگوییم که وقتی وارد صفحه می شویم. ، لیست تمامی ویرایشگرها در ابتدا قرار دارد صفحه نمایش نشان می دهد که به دلیل طولانی بودن این لیست زمان زیادی طول می کشد تا به صفحه برسد و هنگام جستجو مشکل دارد. رتبه بندی و نمایش حروف الفبا نیز ایده خوبی به نظر نمی رسد. مثلاً برای یافتن نشریه چشمه باید به قسمتی که به «ن» پیوند خورده است مراجعه کرد و نه حرف «چ» که احتمالاً حدس زدن آن برای همه کاربران آسان نیست.
وی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه برای هر کتاب یک نسخه pdf از صفحات اول (شامل: نمایه و گاهی مقدمه) وجود دارد که می تواند برای کاربر مفید باشد، توضیح داد: اما این pdf ها بسیار محدود هستند و عموماً به سه یا چهار صفحه کاهش می یابند. . نکته دیگر این است که توضیح خاصی در صفحه لینک شده به کتاب وجود ندارد. از آنجایی که کاربران به خواندن بخشهایی از کتاب دسترسی ندارند، افزودن توضیحات مرتبط میتواند به کاربران در یافتن کتاب مناسب کمک کند.
برنامه نویس و مخاطبان کتاب سپس گفت: اگر امکان بررسی پنل ناشران وجود داشت، شاید بتوان این قسمت از سایت را نیز بررسی کرد تا ببیند آیا راه سریع و آسانی برای ثبت نام ویراستار وجود دارد یا خیر. تمام کتاب ها در یک مکان در سایت چاپ شده است. آهسته، وجود دارد یا نه. شاید یکی از دلایلی که اطلاعات کافی در مورد کتاب ها وجود ندارد این باشد که ناشران مجبور شدند کتاب ها را تک تک وارد کنند که عملا کار طاقت فرسایی است.
جمالی افزود: در چند روز گذشته یک نوار متحرک به بالای سایت اضافه شد که احتمالاً برای گرفتن تأییدیه از مدیری در آخرین لحظه انجام شده است، زیرا قبلاً وجود نداشت. چنین نوار متحرکی برای سالها جزو استانداردهای طراحی نبوده و هیچکس از آن استفاده نمیکند.
وی گفت: اما اگر سایت را با پورتال های سازمانی و دولتی مقایسه کنیم، از نظر استانداردهای طراحی رتبه بالاتری دارد.
تحریریه ICTNN شبکه خبری