باقری اصل خاطرنشان کرد: روز گذشته به عنوان نماینده دولت ضمن تشکر از زحمات مجلس در پیگیری این طرح و موارد قابل توجهی که حاصل عملکرد قابل دفاع کارگروه تعامل و گنجانده شده در این طرح است، تاکید کرد: مطابق با سیاست های کلی قانون گذاری لایحه دولت در این موارد تخصصی ارجحیت دارد و علاوه بر آن لوایح دیگر سامانه دولت الکترونیک و داده ها مانند حفاظت از داده ها باید برای تشکیل نظام حقوقی تصویب شود. که در جلسات هیئت دولت تصویب می شود، گفتم.
باقری اصل بیان کرد: یکی از چالش های دیگر این بود که دستگاه ها بانک اطلاعاتی خود را تکمیل نکردند. به عنوان مثال، هنوز داده های منفی و نسبی ثبت جمعیت تکمیل نشده است، صلاحیت ها برای مدتی تکمیل شده اند اما کامل نیستند و خدمات مکان محور نیز دارای چالش هایی است.
رضا باقری معاون دولت، مجلس و استان های وزارت ارتباطات وی به عنوان نماینده دولت با کلیت این طرح مشکلی ندارد و آن را افزایش ضمانت اجرایی در خدمات الکترونیکی دستگاه های دولتی می داند و معتقد است در صورت اصلاح بندهای چالش برانگیز طرحی که دولت به آن اعتراض کرده است. قانون تصویب می شود اقتصاد دانش بنیان و دیجیتالی است و می توانیم به سمت استفاده از داده ها و اطلاعات ملی برای اطلاعات حرکت کنیم.
باقری اصل در خصوص نگاه دولت به این طرح افزود: در این طرح نیز مانند گذشته سیاست گذاری در اختیار شورای عالی فضای مجازی است، البته حدس می زنم ماده 3 مورد اعتراض ولی امر باشد. شورا.” نظر مجلس بر این است که کارگروه به کمیسیون ارتقا یابد. تعیین اعضا همانند گذشته توسط کارگروه تعامل شورای عالی فضای مجازی انجام می شود.
باقری اصل که حدود سه سال است ریاست کارگروه تعامل را بر عهده دارد در گفت و گو با خبرنگار ICTNN درباره این طرح گفت: حاکمیت داده و اطلاعات در کشور نیازمند قوانین متعددی است. قوانینی مانند حفاظت یا حفظ داده ها و اطلاعات شخصی، داده ها و اطلاعات ملی، داده ها، اطلاعات تجاری و اسرار و همچنین وضع قوانینی برای دسترسی آزاد به اطلاعات و داده های باز. با وجود این پنج سیستم، حاکمیت داده ما پوشش نسبی پیدا می کند.
وی افزود: مجلس ضمانت های اجرایی خوبی برای تبادل داده ها و اطلاعات ارائه کرده است که از این بابت قدردانی می کنیم چرا که این امر بر قوت کارگروه تعامل خواهد افزود. البته نمایندگان در این زمینه چالش هایی هم داشتند. یکی از آنها در خصوص محرمانه بودن داده ها ابراز نگرانی کرد و در حاشیه جلسه به مواد مختلفی از قانون اشاره شد که حفظ حریم خصوصی و دسترسی اساساً تنها با مجوز کارگروه یا کمیسیون و بر اساس نظر آژانس های عضو و آژانس های مرجع داده.
باقری اصل تاکید کرد: بحث داده های بخش خصوصی نیز یکی از دغدغه های نمایندگان بود که در مطالب مربوطه ذکر شد. این طرح صرفاً برای داده ها و اطلاعات ملی است و به بحث داده های خصوصی و بخش خصوصی مربوط نمی شود و دستگاهی مسئول اجرای این قانون است که بخشی از داده ها و اطلاعات ملی مطابق با آن ارائه شده است. با قوانین و مقررات
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: اگر همین کارگروه با این ترکیب شروع به کار کند چالشی وجود ندارد. نکته ای که مخالفت دولت را برانگیخت، مربوط به بند اعضای این کمیسیون بود. ممکن است تغییر در ترکیب کارگروه منجر به کاهش اختیارات دولت در مواد 60 و 138 قانون شود.
وی تاکید کرد: همچنین در این طرح دقت شده است که نسبت مالکیت عمومی به هیچ وجه به داده های زیر ارائه دهندگان خدمات منتسب نشود. از این رو در این مصوبه سعی شده مرز مشخصی بین اطلاعات ملی و اطلاعات غیردولتی مشخص شود.
باقری اصل تصریح کرد: احکام مربوط به مالکیت داده ها و اطلاعات ملی صرفاً مربوط به مواردی است که طبق قانون در اختیار آنها قرار گرفته است. در این موارد نیز موضوع مالکیت خصوصی پابرجاست و در صورت نیاز، تنها با دستور کمیسیون امکان دسترسی فراهم می شود. این عبارت نیز در طرح اصلاح شد و این مصوبه را بهبود بخشید.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
خدمات ایجاد شده توسط کارگروه تعامل
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: خدمات ناجا اماکن و لشکری، سجام، خدمات اموات، تامین اجتماعی، استعلام بیمه درمانی و بازرگانی، استعلام بازرگانی، گمرک، مالیات کشور و خدمات ثبت احوال از جمله خدماتی است که مدیریت می شود. و زیر نظر کارگروه. تعاملی اجرا می شود. این کارگروه تا سه سال پیش تعاملی نداشت اما اکنون به عنوان «رکنی» در نظام حاکمیتی کشور ایفای نقش می کند.
وی تاکید کرد: چالش اصلی ما در این زمینه این بود که برخی دستگاه ها تمایلی به اشتراک گذاری داده ها نداشتند و از آنجایی که کارگروه تعامل اهرمی برای تضمین عملکرد نداشت، تنها کاری که می توانست انجام دهد ارسال نامه تخلف یا ارسال بود. عدم همکاری.” این دستگاه متعلق به شورای عالی فضای مجازی بود و پیگیری های شورا به نتیجه دیگری نرسید.
دولت در برخی موارد مخالفت خود را اعلام کرد
وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی از حدود سه سال پیش کارگروه تعامل برای مدیریت و رصد بخشی از سامانه اطلاعاتی کشور که اطلاعات ملی است تشکیل شد. از زمان تشکیل کارگروه تعامل تاکنون حدود 30 جلسه تشکیل شده است و بسیاری از خدماتی که امروزه در کشور به صورت الکترونیکی ارائه می شود مورد تایید این کارگروه است.
چالش های اصلی کارگروه تعامل
دولت همچنین مخالفت خود را با برخی از پیشنهادات نمایندگان از جمله جمع آوری داده ها و درج امضای الکترونیکی در پایگاه های اطلاعاتی اساسی اعلام کرد. اما پیشنهاد قابل قبولی نیز ارائه شد که بر اساس آن ماده 14 که موازی با درگاه یکپارچه صدور پروانه کسب است حذف شد.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ICTNNنمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه 18 فروردین ماه، طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن «کارگروه قابلیت همکاری دولت الکترونیک» مصوب شورای عالی فضای مجازی به «کمیسیون ملی داده و اطلاعات» ارتقا یافت.
وی درباره سومین چالش در کارگروه تعامل توضیح داد: در آن زمان، دستگاه ها امتناع از اشتراک گذاری داده های خود را به محرمانه بودن یا امکان فروش داده ها مرتبط می کردند و کارگروه را دور می زدند. با توجه به اعتراضات ما و تاخیر در تقدیم لایحه پنج گانه حفاظت از اطلاعات شخصی به مجلس، مجلس پیشنهاد «کمیسیون ملی اطلاعات و اطلاعات» (دوام) را مطرح کرد. طرحی که به شرح وظایف گروه تعاملی نزدیکتر باشد و ارتقاء عملکردی آن بیشتر از ارتقاء عنوان ضروری است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری