هدف پنجره خدمات ملی هوشمند دولت استانداردسازی فعالیتهای دولت و حرکت به سمت معماری سرویسمحور و خدماتمحور است. به عبارت دیگر، وقتی خدمات استاندارد میشود، اولین نکته شفافیت در اطلاعات و تسهیل دسترسی به خدمات است، یعنی مردم مسیر دسترسی و دریافت خدمات مورد نیاز خود را شناسایی میکنند. بر اساس این اطلاعیه، تاکنون تقریباً 12 درصد از خدمات دولتی یعنی حدود 500 سرویس هوشمند شده است.
به گزارش ICTNN، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خدمات دولتی را به صورت یکپارچه، سریع و ساده به عموم مردم ارائه می کند و در دست آماده سازی و بهره برداری است. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت شامل اولویت ها، اصول راهنما و ضوابط سازمانی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور در سال های اخیر تهیه و به شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای تصویب نهایی طبق قانون.
تحقق دولت هوشمند و ایجاد پنجره واحد برای ارائه خدمات الکترونیکی یکی از وعده های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از اخذ رای اعتماد از نمایندگان شورای اسلامی در سال 1400 بود چرا که تاخیرهایی در این زمینه وجود داشت. از نظر کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه 80 و از نظر کیفیت در رتبه 118 در بین 193 کشور جهان قرار گرفتیم که نیاز به ارتقای این شاخص بیش از پیش احساس شد.
هدف این پروژه استانداردسازی فعالیت های دولت و حرکت به سمت معماری خدمات گرا و خدمات گرا بود. زمانی که خدمات استاندارد می شود، اولین اتفاقی که می افتد شفافیت اطلاعات و دسترسی به خدمات است، یعنی افراد با دسترسی به این خدمات راه دریافت خدمات را شناسایی می کنند و دسترسی به خدمات الکترونیکی نیز محقق می شود.
بر این اساس درگاه ملی واحد خدمات دولت هوشمند محلی است که کارت شناسایی خدمات مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با آخرین بازنگری ها، اطلاعات و شرایط مورد نیاز برای بهره مندی از این خدمات، معرفی کانال های دریافت خدمت و از کجا خدمات را دریافت کنند و می توانند تمام اطلاعات لازم برای ارائه خدمات را در این درگاه ملی به دست آورند.
سازمان فناوری اطلاعات ایران مسئولیت پیاده سازی و نگهداری پنجره خدمات ملی هوشمند دولت را بر عهده دارد. کاربران می توانند از طریق آدرس پنجره خدمات ملی هوشمند دولت (my.gov.ir) ثبت نام کرده و اطلاعات درخواستی را تکمیل کنند. پس از احراز هویت، یک کد تایید به تلفن همراه کاربر ارسال می شود.
هرچند با شروع به کار دولت سیزدهم، طرح ارتقای خدمات مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از سازمان ها از جمله گمرک و تامین اجتماعی به این پنجره متصل شدند. اما در سال 1402 این مهم با جدیت دنبال شد به طوری که یکی از وظایف ارائه 100 درصدی خدمات دستگاه ها به صورت کاملا الکترونیکی از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت بود. بر اساس این دستور تمامی دستگاه ها باید تا پایان آبان ماه و تا پایان آذرماه تمامی درخواست های سایر دستگاه ها به صورت الکترونیکی انجام شود.
با نزدیک شدن به پایان سال و اعلام رسمی مسئولان، بیش از 4000 سرویس از طریق این باجه ارائه شده و تعداد کاربران از مرز 40 میلیون نفر گذشته است و ضریب اتصال پورتال حسابرسی دستگاه های اجرایی به 98 درصد رسیده است. بر اساس آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، تمامی دستگاه ها به پنجره خدمات هوشمند دولت منتقل شده اند و بیش از 70 درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره انجام می شود.
وی افزود: آنها همچنین به دنبال هوشمندسازی هستند، یعنی نباید دخالت انسانی صورت گیرد نه اینکه بعد از ثبت درخواست در سامانه از مردم بخواهند که حضوری بیایند. آنها به دنبال حذف مراجعه حضوری و ضبط اسناد از افراد هستند، زیرا این مراحل خطر فساد و دستکاری را به همراه دارد و همه خدمات باید در هر ساعت از شبانه روز ارائه شود. این تعریف سرویس هوشمند است.
زارع پور خاطرنشان کرد: نزدیک به 12 درصد خدمات دولتی یعنی حدود 500 خدمت هوشمند شده است و در نظر داریم امسال این خدمات را دو برابر کنیم. در برنامه هفتم توسعه نیز آمده است که در پایان این برنامه همه خدمات باید هوشمند باشد یعنی ما به خودمان وظیفه داده ایم که همه حوزه های فساد اداری را از بین ببریم.
البته ایشان قبلاً گفته بودند که امسال مسیر هوشمندسازی دولت را طی خواهند کرد و سال گذشته 70 درصد خدمات دولتی از پنجره ارائه شد و 12 درصد هوشمند بود و امسال تلاش می شود. . ساخته شده تا این میزان به 30 درصد افزایش یابد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات