معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان کاهش هزینه ها از طریق دولت الکترونیک را در افزایش رفاه مردم بسیار موثر دانست و گفت: دولت هوشمند در استانی مانند کردستان به دلیل صعب العبور بودن اکثر روستاها کمک شایانی به تامین بهینه خواهد کرد. خدمات به مردم که باعث افزایش اشتغال می شود.
وی بر لزوم ارائه آموزش های استفاده از دولت الکترونیک در دستگاه ها تاکید کرد و افزود: با هدف توسعه از سال 1960 تغییراتی در حوزه مدیریت داده ها در دنیا ایجاد شد اما هنوز با استاندارد جهانی فاصله داریم. این رشته در کشور ما از جمله کردستان.
هم اکنون 256 دفتر پیشخوان شهری و 39 دفتر ICT روستایی در حال خدمت رسانی به مردم در کردستان هستند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان، نظام اقتصادی امروز را مستلزم ثبت آنی داده ها دانست و افزود: وجود دولت هوشمند از خطاهای انسانی و بسیاری از تخلفات در دستگاه ها جلوگیری می کند، ضمن اینکه دولت الکترونیک این قابلیت را دارد که در کمترین زمان ممکن اجرایی شود.
وی ادامه داد: 15 هزار و 261 پورت فیبر نوری در کردستان در قالب طرح ملی فیبر نوری برای منازل و مشاغل ارائه شده است و 6 هزار و 54 خانوار از این خدمات بهره مند می شوند.
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان همچنین با اشاره به لزوم اتصال پنجره خدمات هوشمند دولت در استان به پنجره سراسری تا آذرماه افزود: دانشگاه های دولتی، علوم پزشکی، دستگاه های خدمات رسان، استانداری و شهرداری مرکز استان باید به این پنجره ها متصل شود.
حیدری همچنین به بحث پنجره واحد زمین اشاره کرد و ادامه داد: این سامانه در کردستان به عنوان پنجمین استان کشور راه اندازی شده است که مشکلات مربوط به سوء استفاده و زمین خواری را برطرف کرده و صدور مجوز را تسریع می کند.
به گزارش خبرنگار ICTNN، حامد کدیرزاده شامگاه یکشنبه در اولین جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک در سنندج با اشاره به ضرورت تلاش متولیان و رسانه ها در راستای نهادینه سازی دولت الکترونیک در جامعه، اظهار داشت: دولت الکترونیک در حال توسعه است. چرا برخی از دستگاه های اجرایی و مردم همچنان به دولت الکترونیک اعتقاد دارند؟ آنها ندارند، جای سوال دارد، البته این به دلیل عدم آگاهی آنها از مزایای یک دولت هوشمند است.
لزوم ارائه پنج درصد خدمات هوشمند توسط دستگاه ها تا پایان سال
وی با تاکید بر اینکه بدون زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی انجام فعالیت های مناسب امکان پذیر نیست، تصریح کرد: شبکه سازی در بحث ارتباطات و اطلاعات و دسترسی شبکه به داده ها هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
آرام حیدری با بیان اینکه تمامی دستگاه ها موظفند تا پایان سال 5 درصد خدمات خود را هوشمند کنند، افزود: بر اساس این بخشنامه نباید هیچ مدرکی به صورت فیزیکی دریافت شود، تمام استعلامات دستگاه باید به صورت آنلاین باشد، باید وجود داشته باشد. عدم دخالت انسانی در فرآیند ارائه خدمات و متقاضی باید در هر زمانی از شبانه روز از وضعیت درخواست خود مطلع باشد.
کدیرزاده با بیان اینکه هر روز هزینه های فرصت دسترسی به اطلاعات از بین می رود، یادآور شد: داده ها باید به صورت کامل، جامع، لحظه ای و دقیق جمع آوری شود و این امر در قالب دولت هوشمند محقق می شود.
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان به موضوع برون سپاری خدمات به دفاتر پیشخوان اشاره کرد و گفت: در استان تنها سه دستگاه خدمات خود را به این دفاتر واگذار کرده اند که بسیار کم و غیرقابل قبول است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری