دادههای یک شرکت تحقیقاتی وابسته به دولت چین نشان میدهد که فروش گوشیهای هوشمند با برند خارجی، از جمله آیفون اپل، در نوامبر نسبت به نوامبر ۲۰۲۳، ۴۷.۴ درصد کاهش داشته است.
به گزارش ICTNN، داده های آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین (CAICT) نشان می دهد که فروش گوشی های خارجی در ماه نوامبر از 5 میلیون و 769 هزار دستگاه در نوامبر 2023 به 3.04 میلیون دستگاه کاهش یافته است.
فروش تلفن همراه در چین در ماه نوامبر 5.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به 29.61 میلیون دستگاه رسید.
در همین حال، اپل برای دفاع از سهم بازار خود در برابر رقابت فزاینده برندهای چینی مانند هواوی، تخفیفهای بیسابقهای تا سقف 500 یوان (68.50 دلار) بر روی جدیدترین مدلهای آیفون در چین ارائه کرده است.
این تخفیف چهار روزه که از 14 تا 19 دی ماه ادامه دارد، برای چند مدل آیفون قابل استفاده خواهد بود. مدل آیفون 16 پرو با قیمت پایه 7999 یوان و آیفون 16 پرو مکس با قیمت پایه 9999 یوان از بالاترین تخفیف 500 یوان برخوردار خواهند شد و آیفون 16 و آیفون 16 پلاس از 400 یوان تخفیف برخوردار خواهند شد.
اپل با کاهش سهم بازار در چین، بزرگترین بازار گوشی های هوشمند جهان، و رقابت برندهای چینی دست و پنجه نرم می کند. هوآوی از زمان بازگشت به بخش گوشی های رده بالا در آگوست 2023 به یک رقیب جدی تبدیل شده است و در روزهای اخیر انواع دستگاه های رده بالا از جمله تلفن های همراه خود را تا 3000 یوان برای هر عدد قیمت گذاری کرده است. پلتفرم های اصلی تجارت الکترونیک چین کاهش یافته بود.
به گزارش رویترز، سازنده آیفون برای مدت کوتاهی در بین پنج تامین کننده برتر گوشی های هوشمند در چین در سه ماهه دوم سال 2024 سقوط کرد، اما سهم آن در سه ماهه سوم بهبود یافت. بر اساس آمار شرکت تحقیقاتی “IDC”، فروش گوشی های این شرکت آمریکایی در چین در سه ماهه سوم نسبت به سال قبل 0.3 درصد کاهش داشته است در حالی که فروش هوآوی 42 درصد افزایش یافته است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات