به گزارش ICTNN از مرکز توسعه تجارت الکترونیک (مرکز تتا)؛ امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در نشست تخصصی کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، ضمن تاکید بر تعامل با بخش خصوصی و دریافت بازخورد برای بهبود امور، گفت: با توجه به اینکه تجارتی که در آن خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی صرف نظر از نحوه پرداخت و نوع تحویل باید صورت گیرد، تجارت الکترونیکی محسوب می شود و نظرات و چالش های آنها باید با همه تنوع شنیده شود.
وی در ادامه افزود: اکنون نزدیک به 200 هزار شرکت تجارت الکترونیکی فعال و رسمی در کشور وجود دارد که گردش مالی این مشاغل در سال 1402 نزدیک به 3200 همت بوده است.
در این جلسه رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) اظهار داشت: حجم معاملات دولتی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) در سال گذشته بیش از 1100 همات بوده است که این رقم در سال گذشته انجام شده است. نشان دهنده عملکرد قابل توجه این سرویس در کشور است
وی در ادامه این نشست افزود: شفافیت در انتشار اطلاعات معاملات قبل از مزایده یا مناقصه و حتی پس از آن از ویژگی های بارز سامانه ستاد برای کاربران است.
کلاهدوزان با تاکید بر نقش تسهیل گری مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: تسهیل در حوزه فعالیت های تجاری به معنای رفع موانع و پیش بینی ضوابط و مقررات لازم برای این حوزه است که اکنون در مرکز ساری و جاری نیز همین رویکرد وجود دارد.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت گفتوگو با بخش خصوصی و شرکتهای فعال، گفت: تلاش برای ایجاد وفاق بین حوزههای تصمیمگیری در حوزه سلامت الکترونیک یا معاملات خودرو، با تاکید بر گفتوگوی تخصصی با بخش خصوصی و فعال. شرکت ها، از جمله نمونه هایی از فعالیت های مرکز برای بهبود و توسعه محیط کسب و کار تجارت الکترونیک.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در این نشست تخصصی با حضور بخش خصوصی اظهار داشت: حوزه طلا یکی دیگر از بخش هایی بود که با استفاده از ظرفیت سندباکس در حال پیگیری و رفع موانع حضور کسب و کارهای تجارت الکترونیک هستیم. وزارت حریم خصوصی
وی با اشاره به ضرورت همکاری نهادها و ارگان ها تصریح کرد: تسهیل فضای کسب و کار امری مهم و راهبردی است اما تحقق آن نیازمند همکاری سایر نهادها و ارگان های دولتی و البته بخش خصوصی برای تحقق است. نتیجه مطلوب با سرعت لازم.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به موارد متعدد حمایت از کسب و کار گفت: حمایت از نوآوری شرکت های تجارت الکترونیک نسبت به نمونه های سنتی نیز از رویکردهای مهم مرکز است و حمایت از تاکسی های اینترنتی در موضوع قطع سهمیه سوخت با این نگاه انجام شده است.» .
وی با اشاره به ظرفیت قانون نظام صنفی گفت: باید از ظرفیت بالای قانون نظام صنفی که بر اساس آن اتحادیه کسب و کار مجازی تشکیل شد، بهره برد و در این راستا ارتباط صنفی ایجاد شد. سامانه اینمد به اتحادیه به زودی و پس از صدور پروانه کسب انجام شود. این اثر نیز به صورت سیستماتیک منتشر خواهد شد.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ادامه به تعامل با تشکل ها و انجمن های تخصصی فعال در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: تعامل با تشکل ها و انجمن های تخصصی در حوزه تجارت الکترونیک و استفاده از ظرفیت تجربیات و گفتگو با آنها در حال حاضر در مرکز در حال انجام است. و قطعاً از این گونه فعالیت ها برای تحقق حکمرانی مشارکتی حمایت می شود.
وی در پایان افزود: مزیت حوزه تجارت الکترونیک شفافیت چشمگیر کسب و کارهای فعال در این بخش در موضوعاتی مانند نحوه عرضه کالا و خدمات، تراکنش های مالی، حمل و نقل و تحویل کالا و … است. که نقطه قوت مهمی برای توسعه و بهبود آن است. نسبت به روش های سنتی در کشور.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات