اختصاص سیم کارت ویژه به گردشگران خارجی در کشور موضوعی بود که اواخر سال گذشته مطرح شد و به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رایزنی های لازم در این زمینه انجام شده است.
به گزارش ICTNN، در سال های اخیر بحث اختصاص سیم کارت به گردشگران مطرح شده است. درباره این نوع سیمکارتها و تفاوت آنها با سیمکارتهای معمولی، گفته شد که این سیمکارت اطلاعات جاذبههای گردشگری ایران را به زبانهای انگلیسی و عربی در اختیار کاربران قرار میدهد، دسترسی بیشتری به اینترنت دارد و دارای چند رسانهای، GPS و عملکرد دستی است. .
اکنون پس از گذشت چندین سال، در اواخر سال 1401، دوباره بحث ارائه سیم کارت ویژه گردشگران برای دسترسی بهتر به برخی پلتفرم های خارجی مطرح شده است و اگرچه در ابتدا از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده بود، فقط یک پیشنهاد بود و هنوز هیچ بحثی در مورد آن وجود ندارد، تصمیمی گرفته نشده است.
این وزارتخانه همزمان با مطرح شدن این درخواست پاسخ داد و اظهار داشت: تعداد نصب و استفاده از پیام رسان های داخلی و شبکه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی همچنان رو به افزایش است. اما برای گردشگران خارجی که برای مدت کوتاهی به ایران سفر می کنند و دایره ارتباط آنها با هموطنان خود بر روی سکوهایی است که طبق مقررات داخلی ما این پلتفرم ها دارای محدودیت هستند، درخواست سیم کارت برای جاذبه های گردشگری محدود زمانی وجود داشته است، تفاوت که دسترسی به چند پلتفرم خاص است. ، اختصاص داده شده و پس از خروج گردشگر این سیم کارت منقضی می شود. سیم کارت گردشگری خارجی همچنان مطرح است و تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.
در همین راستا عزت الله ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – پیشنهاد خود را برای ارائه سیم کارت های بدون فیلتر به گردشگران اعلام کرد و معتقد است گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را دریافت کنند. برخی دوستان تحلیل می کنند که چرا گردشگران خارجی به ایران نمی آیند که دلایلی دارد. یکی از مهمترین نیازهای آنها اینترنت و بسترهای بین المللی و خارجی است.
وی تاکید کرد: از این رو از وزیر ارتباطات درخواست کرده ام که فرصتی برای گردشگران خارجی فراهم کند تا بتوانند با استفاده از بسترهای بین المللی نیاز خود را تامین کنند. انشاالله پلتفرم های ملی ما در سطح بین المللی هم فعال شود.
موضوعی که معاون گردشگری رئیسجمهور نیز به آن اشاره کرد و گفت: فعالان گردشگری اعم از دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری به دلیل کارکرد و نوع کارشان باید بتوانند از شبکههای اجتماعی خارجی استفاده کنند و با مخاطبان خود که در خارج از کشور هستند ارتباط برقرار کنند. .
وی همچنین خاطرنشان کرد: تمام تلاشهای انجام شده در حوزه شبکههای اجتماعی ایرانی قابل تقدیر است، اما ضریب نفوذ این شبکهها همچنان برای استفاده گردشگران خارجی که به طور موقت در کشور هستند، کافی نیست. به همین دلیل یکی از دو پیشنهادی که در جلسات بخش خصوصی منعکس شد، ارائه اینترنت متناسب با نقش دفاتر خدمات مسافرتی با شرکای خارجی آنها بود. درست مانند نمونه هایی که برای برخی مشاغل ایجاد شده است.
در نهایت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش در این خصوص گفت: در حال انجام رایزنی ها هستیم و در 15 اردیبهشت گزارشی در این زمینه به دولت ارائه کردم و امیدوارم رایزنی های انجام شده در دستگاه های مختلف انجام شود. به ویژه در نظام دیپلماسی می توان به سمتی رفت که این مشکل برطرف شود. ما همچنان معتقدیم که باید سیم کارت مناسبی برای پاسخگویی به نیاز گردشگران تهیه شود و این کار استدلال می کند که این قابلیت نه تنها برای آنها (گردشگران خارجی)، بلکه برای اقامتگاه های بزرگ کشور که به مسافران خدمات ارائه می کنند نیز باید فراهم شود. . .
بر این اساس پس از پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موضوع در کمیسیون های ذی صلاح رسیدگی به این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تا حد زیادی به تصویب رسید و امید بود در آینده چند روزی نتیجه می شود اعلام می شود که این امکان می تواند به گردشگران ارائه شود.
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری می گوید می توان پیام رسان های ملی را برای ایرانیان خارج از کشور و یا گردشگران خارجی توجیه و توصیه کرد، اما تا فراگیر شدن و تبدیل شدن این برنامه ها به یک عادت زمان نیاز دارد و اینها حداقل خدمات اولیه ای است که باید در دسترس باشد. برای گردشگران خارجی و اگر تامین نشود نمی توان انتظار رونق گردشگری را داشت.
در حال حاضر وزارت ارتباطات و سایر نهادهای رسمی اطلاعات رسمی جدیدی از نحوه و جزئیات ارائه سیم کارت به گردشگران خارجی اعلام نکرده اند، اما بر اساس اطلاعات عمومی، این سیم کارت ها در مکان هایی که در آن حضور دارند قابل ارائه به گردشگران است. در حال حاضر، مانند فرودگاه.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات