رگولاتور متا ادعاهایی مبنی بر سانسور محتوای فلسطینی در پلتفرم های رسانه های اجتماعی این شرکت را فاش کرده است.
به گزارش ICTNN، “هیئت نظارت متا” که به عنوان “دادگاه عالی” پلتفرم شرکت متا (شرکت مادر فیس بوک و اینستاگرام) نیز شناخته می شود، اعلام کرد که این دو شبکه اجتماعی پست های کاربران فلسطینی و حامی فلسطین را سانسور می کنند. .
نقات داد، یکی از اعضای هیئت نظارت متا که از زمان تأسیس آن با این شرکت بوده است، گفت که متا برای محدود کردن دسترسی به پستهای حامیان فلسطین، دیده شدن پستهای حامیان فلسطین را کاهش داد.
وی خاطرنشان کرد که عدم سیاست مشخص و شفافیت متا در این زمینه باعث سردرگمی کاربران در مورد مواضع آنها شده است. متا در گذشته با انتقاد سازمان های حقوق بشری و کاربران مواجه شده و نارضایتی های داخلی در داخل شرکت شکل گرفته است.
کارکنان متا هفته گذشته خواستار پایان دادن به سانسور پستهای حامیان فلسطین شدند.
کارمندان متا نامه ای به زاکربرگ ارسال کردند
اتهامات مربوط به سانسور علیه فیس بوک و اینستاگرام قبلاً در گزارش های دیده بان حقوق بشر در سال های 2021 و 2023 منعکس شده است، مواردی از حذف محتوا و سانسور پست های طرفدار فلسطین به دلیل ناسازگاری در سیاست های متا.
این گزارشها مواردی را فاش کرد که در آن پستهای فلسطینیها و حامیان آنها، از جمله مطالبی درباره نقض حقوق بشر، در فیسبوک و اینستاگرام حذف یا از دید سایر کاربران پنهان شده بود.
در نامه ای که هفته گذشته به مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا ارسال شد، کارکنان متا نسبت به عدم توجه به جامعه فلسطین و متحدان آن ابراز ناراحتی و ناباوری کردند و خواستار پایان دادن به سانسور نشریات فلسطینی شدند.
نقط داد نگرانی های خود را در مورد لیست افراد و سازمان های خطرناک متا تکرار کرد و گفت که معتقد است این لیست به دلیل تمایز نادرست بین پیام های طبیعی و پیام های حمایت کننده از تروریسم مشکل ساز است.
اینستاگرام کسانی را که از پرچم فلسطین استفاده می کنند «تروریست» می نامد.
همچنین نگرانیهایی از واکنش متا به پستهای مربوط به جنگ بین رژیم صهیونیستی و فلسطین و با ادعای افزایش سانسور پس از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر ایجاد شده است.
اینستاگرام ظاهراً کلمه تروریست را به پروفایل برخی از کاربران فلسطینی اضافه کرده است که پس از این حملات، «الحمدالله» را نوشته و از ایموجی پرچم فلسطین برای توصیف پروفایل خود استفاده کرده اند.
به نوشته این روزنامه ترکیه ای، متا عذرخواهی کرده و این اشتباه را به دلیل ترجمه ماشینی ضعیف عنوان کرده است. مناقشات پیرامون عملکرد متا در اجرای سیاست های تعدیل محتوا همچنان ادامه دارد و انتقادات از داخل و خارج از شرکت همچنان متوجه متا است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات