معاون سیاست گذاری و اعتبار سنجی فناوری اطلاعات افزود: استانداردسازی داده ها موضوع دیگری است که باید به آن توجه ویژه ای شود، زیرا بسیاری از سازمان هایی که قصد ارائه داده ها را دارند از ما می پرسند که ساختار آنها برای قرار گرفتن در رده استاندارد چگونه باید باشد. در طرحی که در سازمان فناوری وجود دارد این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.
«احسان کشتکاری» از اعضای هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: در بحث پنجره واحد هوشمند 2 دسته مخاطب داریم. برخی از آنها به ارائه خدمات G2C (ارتباط بین دولت و شهروندان) و برخی دیگر در خدمات G2B (دولت به مشاغل) مشغول هستند. اکنون خدمت رسانی دولت به مردم به صورت هوشمند آغاز شده و دستگاه های زیادی به آن پیوسته اند. امیدواریم تا پایان تابستان این سرویس به طور کامل در اختیار مردم قرار گیرد.
وی ادامه داد: یکی از راه های کمک به تغییر فرهنگ سازمان ها تقویت آزمایشگاه ها در کنار مهندسی فرآیندهای سازمانی است که می تواند دیجیتالی شدن دستگاه ها را تسهیل کند. سازمان فناوری اطلاعات نیز از آزمایشگاههای این بخش حمایت خواهد کرد.
وی بیان کرد: یکی از موانع اصلی در این رویکرد فرهنگ سنتی است که در این زمینه وجود دارد و با وجود پیشرفت تکنولوژی و تغییر رویکردها همچنان در فرهنگ ما حاکم است. بسیاری از مدیران دولتی ما به دیجیتالی شدن دولت نگاه می کنند، فقط فرآیندهایی را که در گذشته به صورت فیزیکی انجام می شد الکترونیکی می کنند، اما برای داشتن یک دولت دیجیتال باید محور اصلی شکل گیری فرآیندهای دیجیتالی بر اساس ارائه شود. دیجیتالی بودن از ابتدا
منکارسی تاکید کرد: در گذشته تلاش هایی صورت گرفت و آزمایشگاه های معماری سازمانی در حوزه سازمان فناوری شکل گرفت.
وی بیان کرد: گام دیگری که در راستای ارتقا و توسعه دولت الکترونیک برداشته شده است در کارگروه تعامل دنبال می شود. این کارگروه دارای مصوباتی است که دستگاه های دولتی را مجبور می کند بدانند که تنها مالک داده های مردم نیستند و باید داده ها و اطلاعات خود را در اختیار سایر دستگاه ها قرار دهند تا به مردم خدمت کنند.
وی خاطرنشان کرد: البته بهترین حالت این است که مدیریت پنجره هوشمند دولت به اپراتورهای خدماتی سپرده شود تا مردم از یک اپلیکیشن این خدمات را دریافت کنند. البته این مسیر بسیار طولانی است و رسیدن به آن حداقل پنج سال زمان می برد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
به گزارش ICTNN، «حمید منکرسی» در نشست علمی-تخصصی دولت هوشمند، ابعاد و چالش ها که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، درباره دولت الکترونیک افزود: اقدامات پراکنده ای در نهادهای مختلف انجام شده است. و نیروهای مربوط به دولت الکترونیک، با با این حال، ایجاد هماهنگی بین سازمان های دولتی و نیروهای مختلف بسیار دشوارتر از هماهنگی ادارات داخلی دولت است.
در ادامه این نشست «نسرین دسترنج» مدیر گروه خدمات الکترونیک و محتوای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دنیا نسل بعدی دولت الکترونیک به نام دولت هوشمند شناخته می شود. موضوعی که محور اصلی تلاش دولت الکترونیک در جهان است، بهرهوری و کارآمدی بخش عمومی است، اما چیزی که باعث تحرکات بعدی دولتها شد و آن را به سمت فعالیتهای بعدی سوق داد، اعتماد به بخش عمومی بود.
وی افزود: زمانی که دولت های دنیا با مشروعیت کمتری مواجه شدند و سطح عمومی اعتماد مردم به آنها کاهش یافت، دولت ها تصمیم گرفتند اقداماتی را انجام دهند که سطح اعتماد مردم را افزایش دهد و از طریق دولت الکترونیکی، بازترین و بازترین ها ارتباط مستقیم مردم با دولت شکل گرفت.
منکارسی خاطرنشان کرد: نمی توان از دولت انتظار داشت که به عنوان اپراتور عمل کند، اپراتور وظیفه بنگاه ها و بخش خصوصی است. به منظور ارائه داده به کسب و کارها و ایجاد خدمات جدید، در چند روز آینده 2 اپراتور فعالیت خود را آغاز می کنند که وظیفه آنها ایجاد و ارائه یک بستر متن باز است تا بتوانند بخشی از API ها (رابط برنامه نویسی نرم افزار) و داده ها را ایجاد کنند. که توسط دستگاه ها به صورت رایگان ارائه می شود و تعدادی نیز با در نظر گرفتن تعرفه در اختیار مشاغل قرار می گیرد.
تحریریه ICTNN شبکه خبری