دسترنج ادامه داد: اما چرا این سطح از اعتماد در جایی مانند سوئد که در دولت الکترونیک به سن بلوغ رسیده است رو به کاهش است؟ این نشان می دهد که آنها نتوانسته اند نیازهای روزافزون شهروندان را برآورده کنند زیرا با پیشرفت و توسعه فناوری و افزایش سطح توقعات بشری، دریافت خدمات در منزل کافی نیست. این به ابتکارات دولت دیجیتال منجر شده است. تغییر انتظارات اجتماعی شهروندان، دولت ها را وادار می کند تا رویکردهای خود را در مورد حکمرانی بررسی کنند و توانایی های خود را برای ایجاد ارزش عمومی تغییر دهند.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال OECD، در بحث اعتماد به بخش عمومی، چارچوبی ایجاد کردند و مولفه هایی را در نظر گرفتند که اساس دولت دیجیتال شده است. از جمله اینکه دولت باید عدم اطمینان سیاسی و اجتماعی را کاهش دهد. پاسخگویی در خدمات عمومی معنا می یابد و تجربه شهروندان از خدمات باید به موقع، با کیفیت و کارآمد باشد. دولت باز و داده های باز، که منجر به مشارکت بیشتر شهروندان و حق دسترسی آزادانه به اطلاعات می شود. قانونگذاری بهتر برای انطباق با قانون، بحث در مورد یکپارچگی و این واقعیت که بخش عمومی باید به صورت یکپارچه و سیاست گذاری فراگیر کار کند، همه اینها اساس اقدامات انجام شده برای دولت الکترونیک شده است.
مدیر گروه خدمات و محتوای الکترونیکی پژوهشگاه فناوری اطلاعات گفت: دولت ها چگونه خدمات طراحی می کنند و ارتباط خود را با شهروندان و کسب و کارها ایجاد می کنند. با این اقدامات که در طراحی خدمات مد نظر قرار می گیرد، دولت الکترونیک سعی در بهبود این رابطه دارد، با رویکردی که کل سرویس را به صورت هوشمند ارائه می کند، یکپارچگی خدمات ایجاد می شود و خدمات شخصی سازی می شود. در نهایت، می تواند بر روی نیازهای شهروندان کار کند، از حقوق شهروندان و فرآیندهای شفاف دولتی محافظت کند و اعتماد و مشروعیت بیشتری به ارمغان بیاورد.
در ادامه احسان کشتکار -عضو هیئت مدیره سازمان فناوری اطلاعات- نیز با بیان دیدگاه سازمان فناوری اطلاعات در مورد پنجره واحد گفت: پنجره واحد دو دسته مخاطب دارد یکی G2C یعنی خدماتی که دولت به مردم ارائه می دهد. و دیگری G2B است که به معنای خدماتی است که دولت به مشاغل و مشاغل ارائه می دهد. مثلاً سؤال رایانه و اعتراض به اعشار از طریق سامانه ای در پنجره خدمات دولت به مردم انجام می شود یا بحث سامانه ایران من و کرونا که چند دستگاه از یک پنجره واحد استفاده می کردند. اکنون خدمات دولت به مردم به صورت هوشمند شروع به کار کرده و دستگاه های زیادی به آن پیوسته اند و امیدواریم تا پایان تابستان این خدمت به طور کامل در اختیار مردم قرار گیرد.
دسترنج افزود: دولت الکترونیک به بهبود دولت ها کمک می کند. تبادل اطلاعات در سازمان ها، حرکت به سمت مدیریت بدون کاغذ، تبادل سریع اطلاعات، کاهش هزینه های اداری و شفافیت در دولت الکترونیک دنبال می شود. اما در دولت دیجیتال، استفاده از فرصت های فناوری اطلاعات به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت خدمات برای ایجاد ارزش عمومی برای مردم است. در جایی که بخش دولتی و بخش خصوصی و مردم و مشاغل حضور دارند و خدمات نهایی ایجاد می شود، به منظور ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال و مشارکت سیستمی با استفاده استراتژیک از فناوری اطلاعات، ایجاد “دولت باز، مشارکت شهروندان”. در طراحی خدمات و تغییر طرز فکر برای ارائه فرصت طراحی و سیاست در سراسر چرخه مدیریت خدمات.
به گزارش ICTNN، نشست علمی تخصصی «دولت هوشمند، ابعاد و چالش ها» امروز در پژوهشکده فناوری های ارتباطات و اطلاعات برگزار شد. در این دیدار نسرین دسترنج – مدیر گروه خدمات و محتوای الکترونیکی پژوهشکده رایانه ای پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات – با اشاره به ابعاد و ویژگی های دولت هوشمند، گفت: بر اساس یافته ها و مطالعات انجام شده در چارچوب در پژوهشکده دو سوال کلیدی مطرح می شود، اول اینکه دولت هوشمند یا دولت دیجیتال چه تفاوت هایی با دولت الکترونیک دارد و ابعاد دولت دیجیتال چیست؟
منکارسی گفت: یکی از مسائل ساده ای که مغفول مانده نرمال سازی داده ها است و اینکه داده ها نیاز به تحلیل مجدد دارند. ما باید یک پلتفرم داشته باشیم و سازمان ها بستری برای ارائه داده های خود داشته باشند، بسیاری از سازمان هایی که قصد ارائه داده ها را دارند از ما می پرسند که ساختار آنها چگونه باید باشد تا در دسته بندی استاندارد قرار گیرند؟ در طرحی که در سازمان فناوری وجود دارد این موضوع را در دستور کار قرار داده ایم.
مدیر گروه خدمات و محتوای الکترونیکی پژوهشگاه فناوری اطلاعات گفت: بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ از سال 2007 تا 2015 میزان اعتماد به دولت کشورها در OECD حدود 2 درصد و در سال 2016 3 درصد کاهش یافته است. . برای کشوری مانند سوئد، کاهش در این سطح معادل 7 درصد است. OECD فعالیتی در مورد اعتماد در بخش عمومی انجام داد و شواهد علمی در مورد چگونگی افزایش سطح رضایت از خدمات دولت از طریق اعتماد به دولت جمع آوری کرد. بین این دو رابطه مستقیم وجود دارد و در جایی که اعتماد به دولت بیشتر باشد میزان رضایت از خدمات نیز بالاتر است.
وی ادامه داد: نمی توان از دولت انتظار داشت که به عنوان اپراتور عمل کند، اپراتور وظیفه بازرگانی و بخش خصوصی است. به منظور ارائه داده به شرکت ها و ایجاد خدمات جدید، طی چند روز آینده دو اپراتور فعالیت خود را آغاز می کنند که وظیفه آنها ایجاد و ارائه یک بستر متن باز است تا بتوانند از بخشی از API ها و داده های ارائه شده توسط شرکت ها استفاده کنند. آن را به صورت رایگان و برخی با هزینه. گام دیگری که در راستای ارتقا و توسعه دولت الکترونیک برداشته شده است، توسط کارگروه قابلیت همکاری دنبال می شود که مصوباتی دارد که سازمان های دولتی را ملزم می کند بدانند که تنها مالک داده های مردم نیستند و باید داده های خود را ارائه دهند و اطلاع رسانی به سایر ارگان ها برای خدمت رسانی به مردم. .
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
به گفته مدیر گروه خدمات و محتوای الکترونیکی پژوهشکده فناوری اطلاعات، بین میزان رضایت از خدمات دولت و اعتماد به دولت رابطه مستقیم وجود دارد و در جایی که اعتماد به دولت بیشتر باشد، میزان رضایتمندی از خدمات دولتی بیشتر است. با خدمات نیز بالاتر است.
در این جلسه حامد منکارسی نماینده سیاستگذاری و اعتبارسنجی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تاکنون در نهادهای مختلف در زمینه تحقق دولت الکترونیک گام های مختلفی برداشته شده است، گفت: این اقدامات در سازمان های مختلف و در عین حال هماهنگی انجام شده است. ایجاد شده است، بین ادارات دولتی و نیروهای مختلف بسیار دشوارتر از هماهنگی بین ادارات داخلی دولتی است.
عضو هیأت مدیره سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بالای آمادگی دیجیتالی کشور، در برهه ای تاریخی هستیم و اگر بتوانیم برای این موضوع دولت و مردم تک مرحله ای همه چیز را جمع کنیم، می توانیم به بسیاری از عقب ماندگی ها برسیم. ، در غیر این صورت فرصت بهره مندی از مزایای فناوری را از دست خواهیم داد. در حال حاضر دستگاه ها با وجود انواع قوانین رقابت زیادی در کسب اطلاعات دارند و داده ها در مقابل آنها قرار دارد و این روند نیاز به اصلاح دارد، دستگاه های مختلف باید وظایف خود را انجام دهند و شرکت های خصوصی باید بتوانند برای تجمیع اطلاعات
معاون سیاست گذاری و اعتبارسنجی فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در گذشته تلاش هایی صورت گرفته و آزمایشگاه های معماری سازمانی در حوزه سازمان فناوری شکل گرفته است. یکی از راه هایی که می توان برای تغییر فرهنگ سازمان ها در نظر گرفت، تقویت آزمایشگاه ها و همچنین مهندسی فرآیندهای سازمانی است که می تواند مسیر دیجیتالی شدن دستگاه ها را تسهیل کند. سازمان فناوری اطلاعات نیز از آزمایشگاههای این بخش حمایت خواهد کرد.
خدمات دولتی به مردم به صورت هوشمند شروع به کار کردند
وی ادامه داد: یکی از موانع اصلی این رویکرد فرهنگ سنتی است که با وجود پیشرفت تکنولوژی و تغییر رویکردها همچنان در فرهنگ ما حاکم است. نگاه بسیاری از مدیران دولتی ما به دیجیتالی شدن دولت فقط الکترونیکی شدن فرآیندهایی است که در گذشته به صورت فیزیکی انجام می شد، اما برای داشتن دولت دیجیتال باید تمرکز اصلی شکل گیری فرآیندهای دیجیتال از ابتدا بر دیجیتالی شدن باشد. . هر وقت بخواهیم در مورد سطح بلوغ یک سازمان صحبت کنیم، تا زمانی که فرآیندها تغییر نکنند و به درستی اجرا نشوند، نمی توانیم آن را اجرا کنیم.
دیجیتالی شدن دولت فقط الکترونیکی کردن خدمات فیزیکی نیست
وی ادامه داد: البته آنچه در مورد دولت هوشمند یا دیجیتال گفته می شود به این معنا نیست که این دو در سراسر دنیا به جای هم استفاده می شوند. در کشور ما از آن به عنوان دولت هوشمند و در سطح جهانی از دولت دیجیتال به عنوان نسل بعدی دولت هوشمند یاد می شود و به همین دلیل برای همسویی با اصطلاح جهانی در اینجا از دولت دیجیتال استفاده می شود. آنچه به عنوان محرک های اصلی دولت الکترونیک مطرح می شود، بهره وری و کارایی دولت است، اما آنچه به دولت ها انگیزه می دهد و به عنوان محرک اصلی دولت دیجیتال تلقی می شود، اعتماد به بخش عمومی است، زیرا دولت ها به تدریج با مشروعیت کمتری مواجه شده اند. و سطح اعتماد عمومی به دولت ها کاهش یافته و به همین دلیل تصمیم گرفته اند در این زمینه اقدام کنند.
وی ادامه داد: این اقدامات بهتر است به اپراتورهای خصوصی واگذار شود تا مردم بتوانند این خدمات را از یک اپلیکیشن دریافت کنند، زیرا شرکت ها می توانند خدمات بهتری نسبت به دولت ارائه دهند. از جمله احراز هویت آنلاین که به بخش خصوصی برون سپاری می شود و آنها این کار را به خوبی انجام می دهند. چشم انداز ما در سازمان فناوری این است که همه خدمات دولتی را در یک فروشگاه واحد گرد هم بیاوریم که سردرگمی مردم و مشاغل را کاهش می دهد و می تواند در عرض پنج سال منجر به ایجاد ارزش جدید شود.
تحریریه ICTNN شبکه خبری