«محمد احمدی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ICTNN به تشریح اقداماتی که این مجموعه برای توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی انجام داده و یا در حال انجام است، پرداخت.
وی ابتدا جزئیات سفر به ونزوئلا و کوبا را تشریح کرد و گفت: این سفر با شعار «دیپلماسی فناوری» انجام شد. این اتفاقات از یک سال پیش در حال پیگیری بود که ماه گذشته به نتیجه رسید. هدف اصلی این سفر توسعه تعاملات بین المللی و افزایش تبادل نامه در حوزه تجارت الکترونیک بود. از سوی دیگر صادرات خدمات فنی – مهندسی و دانش فنی و تجهیزات تخصصی صنعت پست توسط شرکت های دانش بنیان داخلی را به عنوان یک هدف جدی دنبال می کنیم.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: در ونزوئلا و کوبا موضوع استفاده از ظرفیت شبکه جهانی ارتباطات پستی برای توسعه ارتباطات دو کشور مطرح شد که چهار محور اصلی دارد که ایجاد ظرفیت برای دوجانبه است. تجارت الکترونیک و استفاده از ظرفیت کوبا برای توزیع مرسولات پستی از طریق کشورهای حوزه کارائیب و آمریکای جنوبی از جمله آنهاست.
احمدی تاکید کرد: موضوع دیگر دانش فنی بود; ایران به دلیل دارا بودن زیرساخت های مهم از جمله ماهیت کد پستی و JNF یکی از کشورهای صاحب دانش در این زمینه است که ظرفیت خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه پست است. دو محور بعدی بحث تمبرهای پستی و توسعه خدمات پستی بین دو کشور است. تلاش می کنیم برگزاری رویدادهای تمبر مشترک را پیگیری کنیم تا تفاهم نامه ای که در آنجا امضا شده را اجرایی کنیم.
گسترش روابط پستی ایران و سایر کشورها
مدیرعامل شرکت ملی پست درباره مرحله تعامل با سایر کشورها برای توسعه همکاری های پستی، گفت: کشورهایی که توسعه روابط پستی با آنها را مد نظر داریم، تراکم جمعیتی بالایی بین دو کشور و نزدیکی فرهنگی دارند. همچنین وجود زیرساخت های حمل و نقل شرکت های همجوار ظرفیت خوبی را در زمینه تجارت الکترونیک فرامرزی ایجاد می کند.
احمدی افزود: در همین راستا 2 ماه است که همکاری های آزمایشی ایران و روسیه در حوزه پست شکل گرفته و در حال انجام آن هستیم. پس از آن تعامل با کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان و ارمنستان را به عنوان کشورهای هدف پیگیری خواهیم کرد.
او این را گفت در ترکیه نیز اقداماتی را برای گسترش خدمات تجارت الکترونیک از طریق مرز زمینی آغاز کردیمگفت: روزانه حجم قابل توجهی مبادلات پستی بین ترکیه انجام می شود که برخی از آنها قانونی و رسمی و بخشی دیگر غیر سیستمی و مسافربری است.
وی ادامه داد: برای ساماندهی این بخش و ایجاد شبکه پستی برای تجارت باید سازمان گمرک و نهادهای ذیربط بین دو کشور فعال شود. علاوه بر آن، برای تعریف سطح کیفی خدمات، نیازمند توافق نامه ای بین اداره پست دو کشور و ایجاد یک سیستم قانونی است که بهینه سازی و نرخ گذاری اقتصادی از نظر قیمت و ایجاد یک سیستم کنترلی که به طور سیستماتیک کالاها را بررسی کند. وارداتی و چه کالاهایی صادر می شود.
تجارت الکترونیک در کشور دو طرفه است
مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه هدف ما انجام تجارت الکترونیک در همه کشورها به صورت دو طرفه است، گفت: همکاری وزارت حراست و وزارت اقتصاد در راستای تسهیل امر بسیار مهم است. این بخش.”
وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با امارات پست داشتیم، با توجه به اینکه بیش از 500 هزار ایرانی در امارات زندگی می کنند و ریشه فرهنگی زیادی داریم، حتی می توان روزانه نان پخته شده را به میز شام تحویل داد. امیدواریم به زودی تعاملات در زمینه راه اندازی خدمات تجارت الکترونیک بین المللی به نتیجه برسد.
افزایش آگاهی مشتری کیفیت خدمات را افزایش می دهد
وی در خصوص رشد محموله های تجارت الکترونیک در کشور افزود: پس از شیوع کرونا، تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی با زندگی مردم ادغام شد و پس از آن توسعه یافت. روند رشد تجارت الکترونیک دو تا سه برابر رشد سایر خدمات پستی در کشور بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست تصریح کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که مشتری تجارت الکترونیک را توسعه می دهد و تاثیر تقاضا و نیاز مشتری بیشتر از سایر عوامل است. هر چه آگاهی مشتریان در این زمینه بیشتر شود، اپراتورها مجبور به افزایش کیفیت خدمات می شوند.
احمدی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد ترافیک پستی، از تجهیزات مکانیزه جدید و ابزار هوشمند استفاده می کنیم. در تهران این روند در حال انجام است، بیایید برای چهار استان دیگر برای اجرای دستگاه های سورتینگ هوشمند برنامه ریزی کنیم.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات