چند سالی است که نشر الکترونیک جایگاه خود را در میان کتابخوانان مطرح کرده و امکان دسترسی سریع به کتابی را که میخواهند با یک جستجو در اینترنت به دست عموم برساند، میگذرد. این پیشرفت مهم را می توان یکی از بسیاری از پیشرفت ها دانست. مزایای توسعه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای اینترنتی به عنوان ایجاد فرصت های جدید برای کسب و کارها، کاربران و دسترسی به خدمات تلقی می شود.
به گزارش ICTNN، اقتصاد دیجیتال در دهه های اخیر رشد خاصی را تجربه کرده و در کنار توسعه فناوری در کشورها گسترش یافته است. این سوال را می توان انقلابی جهانی تعریف کرد که یک شبه اتفاق نیفتاد، بلکه سنگ بنای آن صدها سال پیش گذاشته شد و به طور کلی مجموعه ای از فعالیت های اقتصادی مبتنی بر فناوری های دیجیتال است که فناوری های دیجیتال عامل اصلی خلاقیت است. برای افراد و سازمان ها ارزش قائل می شوند و به عنوان جامعه محسوب می شوند.
بنابراین فناوری های دیجیتال نقش مهمی در ایجاد، توسعه و مدیریت فعالیت های اقتصادی دارند و به عنوان محور اصلی تبادل اطلاعات، تجارت الکترونیک، ارتباطات و ارزش آفرینی مورد استفاده قرار می گیرند. البته جدای از نقش مهم و تاثیرگذار خود، مزایای بسیاری نیز دارند. از جمله، این امکان را به افراد می دهد تا به طور موثر در دفتر خانه خود کار کنند، فرصت های جدیدی برای مشاغل و کاربران ایجاد می کند، دسترسی به محصولات و خدمات را بهبود می بخشد و هزینه ها را کاهش می دهد.
ذکر این نکته ضروری است که با پیشرفت تکنولوژی زمینه جدیدی به نام کسب و کارهای دیجیتال و جدید ایجاد شده است که شکل و شمایلی متفاوت دارد و توسعه اینترنت باعث ایجاد کسب و کارهای جدید شده است. در این نوع کسب و کار تمامی مراحل با سرعت و یکپارچگی کامل انجام می شود و عواملی مانند ارتباط با مشتریان، آگاهی از بازار هدف فروش، آگاهی از فعالیت رقبا، جذب مشتری و … با سهولت بیشتری صورت می گیرد.
ایران نیز در این زمینه مورد غفلت قرار نگرفته و در کنار روش سنتی در زمینه های مختلف کسب و کارهای جدیدی را ایجاد کرده و به دلیل تاثیرگذاری فراوان در افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از آنها حمایت می کند، به طوری که امکانات مناسبی را برای توسعه و ایجاد یک اقتصاد دیجیتال در اختیار آنها قرار داده است. پلتفرم کتاب های الکترونیکی و به طور کلی نشر دیجیتال یکی از آنهاست.
در واقع، گذار از بخش کتاب سنتی به دیجیتال و توسعه نشر الکترونیک یکی از تحولاتی است که چند سالی است با توجه به اقتصاد دیجیتال و توسعه بسترهای ملی مشاهده شده و امکان مطالعه کتاب را در اختیار عموم قرار داده است. می خواهید فقط با یک جستجوی اینترنتی آن را به سرعت دریافت کنید.
مزایای زیادی برای انتشار الکترونیکی یا دیجیتالی وجود دارد، اما شاید مهمترین آنها دسترسی به فرصت های درآمد آنلاین باشد، زیرا در سال های اخیر صنعت تبلیغات دیجیتال از رسانه های سنتی پیشی گرفته است. با این حال، برخی ممکن است دنیای نشر دیجیتال را محدود به کتابهای دیجیتال بدانند، در حالی که مجلات دیجیتال، خبرنامهها و روزنامههای آنلاین و بروشورهای دیجیتال تنها برخی از نمونههای رایج نشر دیجیتال یا الکترونیک هستند.
قسمتی از ظهور نشر الکترونیک
برای درک و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایجاد این حوزه، بد نیست بدانید که تولد نشر دیجیتال در جهان به 4 جولای 1971، همزمان با شروع پروژه گوتنبرگ، برمی گردد. مایکل هارت اولین کسی بود که یک نسخه دیجیتالی از اعلامیه استقلال ایجاد کرد و این سند اولین نشریه دیجیتالی جهان بود که مردم می توانستند آزادانه به آن دسترسی داشته باشند و با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
طبق آمار statista، تا آوریل 2022، بیش از پنج میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان یا 63.1٪ از جمعیت جهان وجود دارد. از این تعداد، 4.7 میلیارد یا 59 درصد از جمعیت جهان، کاربران شبکه های اجتماعی بودند. به همین دلیل است که در چنین شرایطی، دنیای نشر در سال های اخیر به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است.
اگرچه روند انتشار الکترونیکی در ایران در سالهای اخیر آغاز شده است، اما بررسیها نشان میدهد که این روند پس از شیوع بیماری کرونا سرعت بیشتری گرفته است. آمارهای Statista در مورد درآمدهای انتشارات دیجیتال در کشورهای منتخب در سراسر جهان در سال 2021 نشان می دهد که ایالات متحده با 9.867 میلیارد دلار رتبه اول، ژاپن با 2.521 میلیارد دلار در رتبه دوم و چین با 2.202 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارند. انگلیس با 1844 میلیارد دلار در رتبه چهارم و فرانسه در رتبه پنجم قرار دارند. با 1028 میلیارد دلار همچنین پیش بینی شده بود که درآمد انتشار کتاب الکترونیکی در ایالات متحده از 6.07 میلیارد دلار در سال 2021 به 6.95 میلیارد دلار در سال 2025 افزایش یابد.
اما با توجه به توسعه بسترهای فعال در بخش کتاب، این مشکل ناشران را مجبور به بازنگری در ساختار تجاری خود کرده و به تدریج شروع به جستجوی ارزش افزوده ای کردند که این امر برای مشتریان و جامعه در دنیای دیجیتالی شده و مدل های جدید ارائه می کند. بخش نشر دیجیتال پدید آمده است. برخی از سایتها و صفحاتی که این نوع کتابها را ارائه میکنند متعلق به خود ناشران است که کتاب را با هزینه کمتری نسبت به نسخه کاغذی عرضه میکنند، اما برخی از این سایتها شما را به مطالعه رایگان و گاهی بدون مجوز دعوت میکنند. بدون پرداخت پول به همین دلیل می توان گفت که در این دوران می توان حیات و هویت شرکت ها را در اکوسیستم دیجیتال ماندگار کرد.
این روزها نمایشگاه کتاب برگزار می شود و مطمئناً بخش بزرگی از گردش مالی بخش نشر در نمایشگاه بین المللی انجام می شود. اما به عقیده کارشناسان نمایشگاه، تغییر و تأثیرگذاری بر فرهنگ کتابخوانی در جامعه کافی نیست و با وجود اینکه جامعه بزرگی هستیم، چهره های کمی از حوزه نشر و کتابخوانی به دست ما می رسد و ظاهراً این موضوع در سال های اخیر مشهود است. با افزایش قیمت کتاب
بر این اساس می توان بیان کرد که حوزه نشر دیجیتال می تواند جایگزین مناسبی برای کتاب های کاغذی باشد و هزینه های فرهنگی خانواده ها را کاهش دهد. از آنجایی که نسل جدید ارتباط بهتری با موبایل و تبلت دارد، باید در حوزه نشر الکترونیک و کسب و کارهای مرتبط با این حوزه کار بیشتری انجام شود. زیرا به این ترتیب هزینه های چاپ و غیره کاهش می یابد. حذف شده و کتاب با هزینه کمتر به دست عموم می رسد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات