به گزارش ICTNN، وزارت ارتباطات در واکنش به گزارش روزنامه شرق با عنوان «استارلینک ایرانی، یک وعده تبلیغاتی دیگر» اعلام کرد: با وجود بی توجهی به حوزه فضایی در دولت های گذشته، دولت سیزدهم به دنبال تسریع در توسعه کشور است. صنعت فضایی به منظور استفاده حداکثری از مواهب فضا.
در همین راستا با برگزاری اولین جلسه شورای عالی فضایی در سال گذشته که پس از یک دهه وقفه فعالیت خود را از سر گرفت، صنعت فضایی کشور جان تازه ای برای جبران عقب ماندگی های گذشته گرفت. یکی از مصوبات اولین جلسه شورای عالی فضایی تدوین برنامه 10 ساله صنعت فضایی کشور بود که طی یازده ماه گذشته با برگزاری ده ها جلسه کارشناسی و هزاران ساعت کار کارشناسی تدوین و تهیه شد. کار می کند و آماده پیشنهاد و تصویب در جلسه بعدی شورای عالی فضایی است که به زودی برگزار می شود. خواهد بود.
در پایان لازم به ذکر است حوزه فضایی کشور به جای زیر سوال بردن کل فعالیت ها و برنامه های فضایی کشور با انتشار گزارش های کذب و مغرضانه نیاز به حمایت همه جانبه رسانه ای، مالی، معنوی و … دارد که قطعا این تنها نیست. مخالف اخلاق رسانه ای است، بلکه بر خلاف منافع ملی است. انتظار می رود روزنامه ویزاین شرق در شماره های آتی خود به تشریح دستاوردهای جوانان نخبه کشور در بخش های مختلف صنعت فضایی کشور بپردازد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
انجام سه پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی و قرار دادن دو ماهواره عملیاتی در مدار که تصاویر و دادههای آنها در حال حاضر به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار میگیرد، آزمایش موفقیتآمیز فناوریهای جدید مانند “بلاک انتقال مداری” که تنها در دسترس تعداد معدودی از کشورها است، افتتاح و عملیاتی است. بهره برداری از اولین و بزرگترین مرکز مدیریت ماهواره ای کشور و چندین اقدام عملیاتی دیگر حقایقی است که نمی توان به آنها برچسب تبلیغاتی داد.
همچنین سازمان فضایی ایران عملیاتی شدن صنعت فضایی و ایجاد زنجیره اقدامات «توسعه اقتصاد حوزه فضایی کشور» را در دستور کار قرار داده است و برنامه های مدون بر اساس زمان بندی مصوب در حال اجراست. ایجاد و بهره برداری از سامانه های مختلف برای استفاده از تصاویر ماهواره ای در شناسایی سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، پایش منابع آب، تجزیه و تحلیل فرونشست زمین و بسیاری موارد دیگر از مصادیق توسعه اقتصادی در بخش فضایی است که در حال انجام است. با مرکز سازمان فضایی توسط بخش خصوصی اجرا شد. و این برنامه ها کاملا قابل مشاهده و واقعی هستند و برچسب تبلیغاتی به آنها دور از انصاف و اخلاق رسانه ای است.
سازمان فضایی ایران بهعنوان دبیرخانه شورای عالی فضایی و هماهنگکننده سازمانهای فعال در صنعت فضایی کشور، تلاش کرده است ضمن جلب نظر همه متخصصان کشور، برنامه ده ساله فضایی کشور را تدوین کند. و به نیازها، امکانات و زیرساخت های واقعی کشور توجه شود تا برنامه ای متناسب با واقعیت های کشور به دور از جنجال های تبلیغاتی و رسانه ای تدوین شود.
ایجاد شبهه تبلیغاتی در برنامه فضایی کشور در حالی که در یک سال گذشته چندین پروژه مهم فضایی به بهره برداری رسیده است جز بداخلاقی رسانه ای و نتیجه دلسردی نخبگان و دانشمندان فضایی کشور که روز به روز مشغول به کار هستند چیزی جز بداخلاقی رسانه ای در پی نخواهد داشت. شب
تحریریه ICTNN شبکه خبری