اما دیروز رگولاتوری گزارشی از وضعیت اپراتورهای تلفن همراه در یک سال گذشته منتشر کرد و اعلام کرد که حجم مصرف دیتای مشتریان (Payload) افزایش یافته و به دنبال افزایش مصرف، سرعت دسترسی کاربران (خروجی) کاهش یافته است و در در واقع علت اصلی شرایط در زمینه کیفیت اینترنت عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.
وی گفت: ارتباط شرکت مخابرات ایران در خصوص پهنای باند ارائه شده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت در شرایط عادی است و علیرغم افزایش مصرف در روزهای اخیر، در تامین پهنای باند لازم مشکلی وجود ندارد و برای مشترکان در این زمینه مشاهده شد. تامین پهنای باند سرویس اینترنت مخابراتی با حمایت همیشگی شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات در شرایط عادی است و با بازرسی های انجام شده کاهشی در کیفیت وضعیت شبکه اعلام نشده است.
گزارشی از وضعیت اپراتورهای تلفن همراه
به همین دلیل، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز گذشته درباره علت کاهش سرعت اینترنت در روزهای اخیر گفت: زیرساخت اینترنت ثابت که در سالهای گذشته توسعه نیافته است، نمیتواند پاسخگوی نیاز امروز شهروندان باشد. » طبق استانداردهای بین المللی 70 درصد استفاده از اینترنت ثابت و 30 درصد استفاده از اینترنت همراه. این روند اکنون در کشور ما به دلیل سرعت پایین اینترنت ثابت معکوس شده و باعث کندی سرعت اینترنت شده است.
بر اساس این گزارش، میزان دیتای مصرفی مشترکین همراه اول از 12 هزار ترابایت به 17 هزار و 200 ترابایت در سال گذشته افزایش یافته است که با افزایش حدود 43 درصدی، سهم مصرف نسل سوم از 2550 ترابایت به 2640 ترابایت رسیده است. یا تقریباً 16 درصد کل و سهم نسل چهارم از 9450 ترابایت به 14560 ترابایت یا تقریباً 84 درصد از کل افزایش یافته است. سرعت نسل اول تلفن همراه اول در کل کشور از 3.3 به 4 مگابیت بر ثانیه در سال گذشته و سرعت نسل اول تلفن همراه اول از 8.6 مگابیت بر ثانیه به 8.2 در سال گذشته افزایش یافت.
از سوی دیگر، اگرچه زمزمه هایی مبنی بر توسعه ناکافی پهنای باند توسط شرکت زیرساخت مخابراتی برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی به گوش می رسد، اما به گفته شرکت مخابرات ایران، محمدرضا بیدخام – مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران – گفت: وی با بیان اینکه تامین پهنای باند مصرف کنندگان شرکت مخابرات ایران در وضعیت عادی قرار دارد، اعلام کرد: با بررسی های انجام شده در حال حاضر مشکلی برای تامین پهنای باند اینترنت از سوی شرکت مخابرات ایران وجود ندارد.
در عین حال تأثیر مستقیم افزایش مصرف بر سرعت ارائه خدمات در کمبود منابع لازم برای شبکه منعکس شده و در نهایت به نظر می رسد دلیل اصلی عدم توسعه اپراتورها به نسبت افزایش مصرف مشتری (تأخیر در استفاده از باند 2300. این برنامه توسعه آنهاست).
حجم دیتای مصرفی مشتریان ایرانسل در سال گذشته از 12200 ترابایت به 17050 ترابایت رسیده است که به معنای افزایش حدود 40 درصدی سهم مصرف نسل سوم از حدود 1700 ترابایت به 1550 ترابایت است که معادل 9 درصد کل و سهم نسل چهارم از 10500 ترابایت به حدود 15500 ترابایت یا 91 درصد کل رسید. سرعت نسل سوم ایرانسل در سراسر کشور در سال گذشته از 1.8 به 2.3 گیگابیت بر ثانیه و سرعت نسل چهارم ایرانسل از 12.2 مگابیت بر ثانیه به 11.11 در سال گذشته رسیده است.
در ادامه محمدعلی یوسفی زاده، رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، درباره عدم ارائه پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ICTNN، توضیح داد: نه اطلاعی از صحت این موضوع دارم و نه احساس می کنم. پهنای باند نیز به FCP ها داده می شود، اما شرکت ها باید سخت افزار لازم را داشته باشند. قبلاً درخواستی داشتیم که در ابتدا برآورده نشد تا اینکه تجهیزات را نصب کردیم، شبکه خود را توسعه دادیم و پهنای باند را بدست آوردیم.
عرضه پهنای باند مصرف در شرایط عادی است
در رابطه با نسل سوم، با توجه به سهم کم ترافیک توزیع شده توسط این بخش (16 درصد سهم ترافیک همراه اول از کل ترافیک این شرکت و 9 درصد سهم ترافیک ایرانسل از کل ترافیک این شرکت) تغییر اساسی در یک سال دیده می شود و به نظر می رسد اکثر کاربران توسط نسل چهارم سرویس دهی می شوند. همچنین شرکت همراه اول در بخش خدمات نسل چهارم که به 84 درصد از مشترکان خود خدمات رسانی می کند، نسبت به ایرانسل در وضعیت نامناسبی قرار دارد و پیش بینی می شود در تعطیلات سال نو با توجه به شبکه، حجم مشتریان و افزایش ناگهانی مصرف، در صورت ادامه روند موجود با مشکل جدی مواجه است.
بهادری جهرمی بعداً در توییتر خود نوشت: مصرف اینترنت موبایل نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته و سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی کشور متناسب با نرخ رشد مصرف کاربر نبوده است. دولت متعهد به ارائه اینترنت پرسرعت با کیفیت به مردم است و گسترش خطوط فیبر نوری راهکاری موثر برای تسریع و رفع اختلال است.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
در حالی که این روزها کاربران اینترنت نسبت به سرعت اینترنت معترض هستند، مسئولان دولتی علت اصلی افت کیفیت اینترنت این روزها را عدم توسعه زیرساخت ها در سال های اخیر و افزایش مصرف کاربران عنوان می کنند.
وی گفت: همچنین مجازیسازی مجدد کلاسهای درس و شیوع مجدد کرونا باعث افزایش استفاده از خدمات اینترنتی شده است. در عین حال، دولت اقدامات قابل توجهی را برای بهبود زیرساخت اینترنت ثابت انجام داده است تا شهروندان بتوانند از حق شهروندی خود برای برخورداری از اینترنت با کیفیت برخوردار شوند.
به گزارش ICTNN، مشکلات اینترنت و سرعت و کیفیت پایین علاوه بر اعتراض کاربران اینترنت، واکنش مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و حتی نمایندگان مجلس را برانگیخته است. در حالی که عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – بارها اعلام کرده است که عدم سرمایه گذاری مناسب در سال های اخیر امکان توسعه اینترنت ثابت را سلب کرده و شبکه اپراتورهای تلفن همراه را تحت فشار قرار داده و اینترنت را با مشکلاتی مواجه کرده است، نمایندگان مجلس وزیر را برعهده گرفتند. حساب ارتباطات و دولت بر سرعت اینترنت تمرکز دارند.
با نگاهی به نمودارهای حجم داده و سرعت مشتری که معمولاً برای شهرها کشیده می شوند، می بینیم که میزان مصرف داده در شهرهای بزرگ افزایش یافته است، اما مقادیر مربوط به سرعت در سراسر کشور به دلیل افزایش مصرف، اما این افت در همه شهرها یکسان نیست و به یکباره پرش و کاهش نمی یابد.
تحریریه ICTNN شبکه خبری