تجمیع شماره های اضطراری و تعیین شماره تماس واحد در گذشته پیشنهاد شده بود اما ناموفق بود. چندی پیش یک مقام مسئول جزئیات جدیدی از اجرای این طرح را اعلام کرد.
به گزارش ICTNN، بحث تجمیع شماره تلفن های اورژانس و تعیین شماره تلفن این واحد در گذشته بارها مطرح شده است. در واقع، تاریخچه ادغام تلفن های اضطراری به سال 2013 برمی گردد، زمانی که دولت تصمیم گرفت تلفن های اضطراری را متمرکز کند تا شهروندان گم نشوند و در صورت نیاز به کمک فقط با یک شماره تماس بگیرند. وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کشور از سال 1392 پیگیر این موضوع بودند تا اینکه سال گذشته و در دولت سیزدهم مقرر شد این گوشی ها و طرح آزمایشی آن با همکاری شهرداری تهران و شهرداری تهران ادغام شود و پروژه آزمایشی آن در شهر تهران ادغام شود. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران
این طرح برای اولین بار در کشور و مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان در تهران اجرا می شود. اما از آنجایی که این طرح در گذشته دارای مشکلات ساختاری بود و به سادگی امکان هماهنگی آن وجود نداشت زیرا سیستم های پاسخگویی سازمان های درگیر با یکدیگر متفاوت بودند و سیستم های خود را داشتند و سیستم های آنها مستقل از یکدیگر بود، این پروژه تقریبا دارای تا الان سکوت کرد
همزمان با مطرح شدن مجدد این موضوع، پیگیری های انجام شده توسط شرکت مخابرات در خردادماه حاکی از آمادگی این شرکت برای هرگونه همکاری در این زمینه بود. محمدرضا بیدخام – مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران – در این زمینه گفت: در کشورهای دیگر نیز تجربه این کار وجود دارد و برخی از آنها کدهای بازگشتی یکپارچه دارند اما احتیاط را نیز می طلبد. همچنین محاسن این اقدام برای جمعیت ها تبیین و شفاف سازی های لازم در این زمینه صورت گیرد. از سوی دیگر، علاوه بر عناصر ذکر شده، پیوست فنی، ارتباطی، اطلاعاتی و امنیتی نیز باید برای این مهم برنامه ریزی و مورد توجه قرار گیرد.
البته این مسئول توضیح داد که کدام عدد قرار است جایگزین اعداد گفته شده شود، این چهار عدد باید یک عدد شوند اما عدد مورد نظر هنوز اعلام نشده است.
اکنون که این موضوع حل شده است، رئیس مرکز اطلاعات و توسعه فناوری اطلاعات سازمان مدیریت بحران کشور اخیراً از جزئیات جدیدی در این زمینه خبر داد و گفت: در مرحله مقدماتی این پروژه، قرار بر این بود که دستگاه منشی تلفنی مرکز چهار اورژانس شامل اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس اجتماعی برای استقرار در یک مکان و به صورت متمرکز، کار مقدماتی که آغاز شده و با مطالعه نمونه های اجرا شده در کشورهای جهان، در نهایت طرحی نزدیک به شرایط اجتماعی و فضایی کشور ما
به گفته ناظر مرکز توسعه فناوری اطلاعات و اطلاعات سازمان مدیریت بحران کشور، پس از بررسی های انجام شده، اتاقی در محل وقوع بحران های سازمان پیشگیری و مدیریت در تهران ساخته شد. گام بعدی تماس شهروندان با شماره ای خواهد بود که در حال حاضر در حال بررسی و رایزنی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور برای اختصاص یک شماره سه رقمی به این موضوع هستیم. معمولا اکثر کشورهای دنیا از 112 و 117 استفاده می کنند. اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.
به گفته وی، در حال حاضر دو پیشنهاد در این زمینه وجود دارد، پیشنهاد اول، بررسی یکی از شماره های سرشماری موجود و پیشنهاد دوم، تعریف شماره جدید است.
البته این ادغام باعث افزایش سرعت کمک خواهد شد، اما نکته قابل توجه این است که اگر یکی از شماره های موجود باشد، باید شماره ای را انتخاب کرد که اکثر گوشی ها حتی بدون سیم کارت هم بتوانند درخواست کمک کنند و اگر شماره جدید باشد. قرار است تعریف شود، قطعاً این عدد خواهد بود. استاندارد در تلفن ها انتظار می رود.
شایان ذکر است که تعدد شماره تماس های سازمان های بشردوستانه چالش های خاص خود را به همراه داشته و برخی از کشورها برای پاسخگویی به این دسته از امور شهروندان، شماره تماس اختصاص داده اند. به گفته کارشناسان امنیتی یکی از مزیت های این طرح افزایش سرعت امدادرسانی در زمان وقوع حوادث و بلایا است به طوری که پس از تماس، اقدامات مربوط به ارسال اورژانس دستگاه های اورژانس به صورت موازی انجام می شود.
از سوی دیگر، بهره مندی این طرح از نظر افزایش سرعت پاسخگویی به حادثه یکی از نکاتی است که تقریبا تمامی کارشناسان این حوزه بر آن اتفاق نظر دارند. آنها همچنین معتقدند که به دلیل استرس و اضطراب ناشی از حادثه، قربانیان با کاهش قدرت تصمیم گیری و حافظه خود مواجه شده اند و در لحظه ای مهم حتی ممکن است تعداد تماس های اورژانس را فراموش کرده یا به اشتباه بیاورند. علاوه بر این، کودکان که گروهی از بازدیدکنندگان و تماسگیرندگان سازمانهای بشردوستانه را نیز تشکیل میدهند، در حفظ شماره تلفنها مشکل کمتری دارند و در صورت تصادف در غیاب یک بزرگسال، به راحتی میتوانند با شماره واحد تماس بگیرند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات