وی بیان کرد: سال گذشته اعلام کردیم که به پنج میلیون پورت پرسرعت در حوزه ارتباطات ثابت نیاز داریم تا شرکت های متقاضی سرمایه گذاری در این بخش در صورت تمایل سرمایه گذاری کنند و مخابرات ایران برای ایجاد پنج میلیون پورت اعلام آمادگی کرد. چهار هزار میلیارد و سپس پنج هزار میلیارد تومان ذکر کرد.
وی گفت: البته قرار بود برای تامین اعتبار ساخت پنج میلیون بندر توسط مخابرات، افزایش تعرفه 20 درصد بازپرداخت شود و 80 درصد مابقی بر عهده مخابرات بود، اما در این قسمت از کار که به آنها سپرده شد، کاری نکردند». . در حال حاضر طبق اعلام شرکت مخابرات حدود 650 هزار پورت پرسرعت دارد که 180 هزار پورت آن دارای سرویس فعال هستند. بنابراین ادعای ایجاد یک میلیون پورت در سال گذشته حداقل در آماری که به رگولاتوری داده شده صحت ندارد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مخابرات عدم افزایش تعرفه ها است، گفت: در سال 92 بحث کدگذاری مطرح شد و اجرای این طرح منجر به تقسیم تعرفه ها به تعرفه های بین استانی و برون استانی شد. قرار بود با اصلاح تعرفه جبران شود.
فلاح تصریح کرد: از ابتدا در قرارداد مجوز شرکت مخابرات مشخص شده بود که این شرکت نیز مانند سایر اپراتورها بخشی از درآمد خود را به عنوان تقسیم درآمد در اختیار دولت قرار دهد. این مبالغ را پرداخت نمی کند و رگولاتوری در چارچوب قانون این موضوع را پیگیری می کند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی مناسب و تعامل و همکاری همه بخش ها به ویژه شرکت مخابرات ایران، توسعه خدمات دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر شبکه و فیبر به تمامی ساختمان ها و منازل کشور به زودی محقق شود. تا حد امکان و مردم از خدمات با کیفیت بالا بهره مند شوند. بودن.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
مشاور تنظیم مقررات ارتباطات وزیر ارتباطات تصریح کرد: مخابرات اعلام کرد که بودجه کافی برای اجرای این طرح را ندارد، بنابراین در جلسات هفتگی با وزیر وقت مقرر شد بخشی از هزینه مورد نیاز برای توسعه از طریق سرمایه گذاری سهامداران، تامین شود. بخشی دیگر با فروش 2 یا 3 درصد از سهام همراه اول در بورس، بخشی دیگر از طریق اصلاح تعرفه ها و مابقی از طریق دریافت تسهیلات تامین می شود.
وی ادامه داد: این موضوع به عنوان یک ماموریت ویژه در انتصاب رئیس جدید سازمان تنظیم مقررات مورد تاکید قرار گرفته است و امیدواریم با کمک همه دستگاه ها که یکی از بازیگران مهم آن مخابرات است، این مهم محقق شود. “
فلاح جوشقانی گفت: وزیر ارتباطات یکی از راهبردهای اصلی این وزارتخانه در این دولت را توسعه زیرساخت شبکه ارتباطی ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر اعلام و تاکید کرده است.
وی افزود: یکی از توصیههای ما به مخابرات در سالهای گذشته این بود که بخشی یا بخشی از آن را به نسبت سهم سهامداران صرف توسعه شبکه مخابرات کنیم و اگر این اتفاق میافتاد وضعیت شبکه بسیار بهتر از آنچه هست میشد. امروز وزیر ارتباطات گفت. بود.
وی تاکید کرد: در سال 95 تعرفه درون استانی 50 درصد و تعرفه بین استانی 10 درصد افزایش یافت و مبالغ به عنوان حداقل تابع (اعمال هزینه حتی در صورت عدم استفاده از تلفن) اضافه شد. مشخص شد.
رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات افزود: اکنون اراده و نظر وزارت ارتباطات در توسعه زیرساخت های ارتباطات ثابت مبتنی بر همکاری و تعامل قانونی و به دور از انحصار با شرکت مخابرات است، اما در عین حال مجموعه تدابیر توسعه دسترسی پرسرعت ثابت نخواهد بود موضوع با مخابرات یا در صورت عدم همکاری بدون مخابرات انجام خواهد شد.
مشاور معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: همه این موارد در راستای اصلاح تعرفه تلفن ثابت بوده است; بنابراین اینکه بگوییم تعرفه تلفن ثابت 12 سال است که بدون تغییر بوده است درست نیست.
وی ادامه داد: در جلساتی که داشتیم ادعای خرید و ورود سریع تجهیزات به کشور و نصب و راه اندازی این تجهیزات به مدت یک ماه مطرح شد اما بعدها این ادعاها محقق نشد. البته تعدادی از شرکت های خطوط ثابت (FCP) نیز بسته به نوع ماموریتی که در پروانه دارند، برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کردند.
900 میلیارد تومان درآمد مخابرات با افزودن تعرفه های تجاری و دولتی
حسین فلاح جوشقانی گفت: سرمایه گذاری دولت ها در شبکه پهن باند ملی و توسعه دسترسی پهن باند مبتنی بر فیبر پهن باند ثابت یک امر اصولی است، اما این امر نباید به انحصار بیشتر اپراتور مسلط کمک کند. ICTNN روز دوشنبه به آرامی
مشاور وزیر ارتباطات تصریح کرد: مخابرات شرکتی پرهزینه و انحصاری است که در سال های اخیر سرمایه گذاری لازم را برای توسعه شبکه و خدمات انجام نداده و دلیل آن نیز تعرفه نبوده است. عدم سرمایه گذاری، نداشتن سبد خدمات متنوع، هزینه های بسیار بالای نگهداری شبکه به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی، عدم انعطاف پذیری، عدم وجود استراتژی بازاریابی، عدم مشتری مداری و پاسخگویی مناسب، هزینه بالای نیروی انسانی و به طور کلی نداشتن ذهنیت مدیریت کسب و کار مبتنی بر اقتصاد اجزاء. مشکل اصلی مخابرات است که باید اصلاح شود.
وی افزود: البته اصلاح تعرفه ها در کوتاه مدت منوط به تعهد مخابرات برای استفاده از درآمد حاصل از افزایش تعرفه در سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت به شبکه ملی اطلاعات به شرط پایبندی شرکت مخابرات است. به رقابت با دیگر بازیکنان.” .
وی خاطرنشان کرد: برای جبران این موضوع راهکار بعدی افزودن تعرفه خدمات تجاری و دولتی مخابرات بود که چندین هزار شرکت در آن حضور دارند. دیوان عدالت جبران کرد.
فلاح جوشقانی تصریح کرد: مخابرات شرکت بزرگی است که سبد خدمات متنوعی دارد اما در سال های اخیر متناسب با ماموریت و امکانات خود سرمایه گذاری نکرده است و این موضوع به مدیریت فعلی یا قبلی مخابرات مربوط نیست، بلکه این ضعف باعث شده است. در تمام سالهای پس از انتقال مشهود بود. پس این ادعا که چون تعرفه تلفن ثابت را افزایش ندادیم ضرر کرده ایم و مقصر دولت است.
فلاح جوشقانی ادامه داد: برای جبران این کاهش درآمد و بر اساس مطالعات انجام شده با هماهنگی مخابرات طرحی ارائه شد که بر اساس آن برای هر خط تلفن یک اشتراک اضافه شد و تعرفه عملیاتی برای جبران این کاهش درآمد تعیین شد. تعرفه ها بر اساس بازخورد حاصل از اجرای این طرح اصلاح شد.
مخابرات یک شرکت انحصاری است
وی در خصوص پرداخت سود سهام به دولت توسط مخابرات گفت: مدیرعامل مخابرات اذعان داشته که به دولت سود پرداخت کرده است، این موضوع در حالی مطرح می شود که وی به سایر سهامداران نیز سود سهام پرداخت کرده است، بنابراین جای تعجب نیست. “
فلاح جوشقانی افزود: دیوان عدالت اداری در سال 97 مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در این خصوص را ابطال کرد و همین امر باعث شد درآمد سالانه مخابرات نزدیک به 600 میلیارد تومان کاهش یابد.
فلاح افزود: از این رو با پیگیری وزیر وقت رگولاتوری، قراردادهایی با شاتل و آسیاتک در چارچوب اجرای مصوبه 260 کمیسیون بیت استریم منعقد شد و مقرر شد در بخش های مختلف شروع به کار کنند. شهرها.” مخابرات برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی کرده بود اما با گذشت زمان هیچ اقدامی از سوی شرکت مخابرات صورت نگرفت و قرارداد بیت استریم با شرکت های بخش خصوصی به دلیل تغییر مدیریت در بخش مخابرات به حالت تعلیق درآمد.
وی گفت: دولت ها بی طرف هستند و می توانند در زیرساخت های ارتباطی سرمایه گذاری کنند که نیاز به سرمایه گذاری زیاد و بازگشت سرمایه طولانی مدت دارد.