به گزارش ICTNN، چهارشنبه هفته گذشته (19 آبان ماه) به دلیل پایان مهلت شش ماهه از آخرین تعیین قیمت شورای رقابت محصولات ایران خودرو و سایپا، قیمت محصولات خودروسازان داخلی با افزایش قیمت مواجه شد. ، و قیمت های جدید نیمه دوم سال جاری اعلام شد. عصر همان چهارشنبه سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت از واگذاری بازار خودرو به وزارت صمت و سازوکار افزایش قیمت خبر داد، اما عصر پنجشنبه رئیس جمهور دستور لغو این افزایش را داد. در قیمت خودروهای داخلی بر اساس دستور سید ابراهیم رئیسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواسته است تا قیمت محصولات خود را که طی سالیان متمادی با افزایش قیمت مواجه شده است، پس دهند.در دو روز گذشته، کرسی تنظیم بازار عدم تایید افزایش
در همین رابطه محمدجواد آذری جهرمی – وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات – در یادداشتی نوشت: اخیرا بحث آزادسازی قیمت خودرو داغ شده است که موافق آزادسازی قیمت خودرو هستند.
اگرچه آزادسازی قیمت ها یک اصل در مبانی اقتصادی کشورهای توسعه یافته است. البته باید توجه داشت که در کشوری که بخش عمده ای از بازارهای تجاری کشور به معنای کامل انحصار است، آزادی قیمت ها تنها به نفع دارنده انحصار و ظلم است. مصرف کنندگان اگر به دنبال کپی برداری از بازار آزاد کشورهای توسعه یافته هستید، باید تمام اجزای آن را کپی کنید. نه فقط جزء قیمت مصرف کننده.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
آزادسازی قیمت خودرو که بازار انحصاری در ایران است، ظلم به مصرفکنندگان و پرداخت هزینه عدم مدیریت بهینه این شرکتها و محصولاتشان از دسترس مردم خارج است و مصداق کامل بیعدالتی است.
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات به حواشی و بحث های اخیر مربوط به طرح آزادسازی قیمت خودرو واکنش نشان داد. به گفته وی، آزادسازی قیمت خودرو در شرایط فعلی هیچ سودی برای مردم ندارد.
برخی از فعالان بورس به من پیام داده اند که شرکت های خودروسازی در بورس هستند و قیمت سفارش ظلم به سهامداران است. گفتم اولاً سهامداران خرد سهم زیادی از سهامداران شرکت های خودروسازی را تشکیل نمی دهند و اکثریت سهامداران این شرکت ها با یک جستجوی ساده در گوگل نشان می دهد که کدام شرکت هستند. دوم اینکه منافع سهامداران در ارتقای بهره وری این شرکت هاست نه در جیب مردم. سوم اینکه من طرفدار قیمت گذاری دستوری نیستم، مخالف انحصار هستم. هر زمان که واردات خودرو آزاد شود و رقابت واقعی شکل بگیرد، آزادسازی قیمت معنا پیدا می کند. چهارم، قیمت گذاری منصفانه در حال حاضر با قیمت گذاری نظارتی اعمال نمی شود و این قیمت ها همچنان به نفع خودروسازان تعدیل می شود.
تحریریه ICTNN شبکه خبری